حذف مدارس عادی دولتی به بهانه اعتبار بخشی

آموزش > عمومی– گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی:
هرروز از تعداد مدارس عادی دولتی به بهانه اعتبار بخشی کاسته می‌شود تا عملا همه مدارس شهریه‌ای شود و به تبع آن امکان تحصیل دانش‌آموزان خانواده‌های کم بضاعت کاهش یابد.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش همشهری در باره تبدیل مدارس دولتی عادی به مدارس خاص (استعداد‌های درخشان، نمونه دولتی، هیات امنایی و شاهد) اعلام کرد: هدف ما از توسعه مدارس استعدادهای درخشان، نمونه دولتی، هیات امنایی و شاهد،‌ اعتبار بخشی به مدارس دولتی است که تاکنون عملکرد آنها زیر سؤال بود.به گفته حمید‌رضا حاجی‌بابایی، از نظر آموزش و پرورش مدارس استعدادهای درخشان، نمونه دولتی، شاهد و هیات امنایی، ‌مدرسه دولتی محسوب می‌شوند که هدف آنها پرورش نخبگان است.وی در پاسخ به این سؤال خبرنگار همشهری مبنی بر اینکه مدارس دولتی،

مدارسی هستند که رایگان باشد و شما اکنون هر مدرسه دولتی عادی که از کادر و فضای آموزشی مناسبی برخوردار باشد را به مدرسه خاص تبدیل می‌کنید و برای تحصیل در آن آزمون ورودی و شهریه تعیین می‌کنید و این خلاف اصل ۳۰ قانون اساسی است اظهار کرد: این مدارس تنها در حاشیه شهرها وجود دارد.وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: تعریف مدارس دولتی در آموزش و پرورش مدارس استعدادهای درخشان، نمونه دولتی، هیات امنایی و شاهد است که ما برای اعتبار بخشی به آنها تلاش می‌کنیم، البته تقویت مدارس غیردولتی را نیز در دستور کار داریم.

تحصیل رایگان

بر اساس اصل ۳۰ قانون اساسی دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سر حد خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد. این در حالی است که مدارس استعدادهای درخشان، نمونه دولتی،‌ هیات امنایی و شاهد که وزیر از آنها یاد می‌کند آزمون ورودی دارند و شهریه دریافت می‌کنند.

تغییر دیدگاه

حاجی‌بابایی در پاسخ به پرسش همشهری در باره اینکه شما سال ۸۹ اعلام کردید مخالف تحصیل نخبه‌ها در مدارس استعدادهای درخشان هستید و عملکرد کنونی شما با آنچه اعلام کردید ۱۸۰ درجه اختلاف دارد تصریح کرد:‌ من هرگز چنین مطلبی را با این صراحت نگفته‌ام و ما باید نخبگان را مورد توجه جدی قرار دهیم.وزیر آموزش و پرورش تابستان ۸۹ گفته بود: «مخالف تحصیل نخبه‌ها در مدارس استعدادهای درخشان هستیم، دانش‌آموزان معدل بالا نباید در یک مدرسه جمع شوند، هنر مدارس این است که معدل دانش‌آموزان ضعیف‌تر را در پایان سال به ۱۷ یا ۱۸ برساند.»

حاجی‌بابایی با انتقاد از فعالیت مدارس استعدادهای درخشان و جداسازی دانش‌آموزان نخبه در این مدارس گفت: دانش‌آموزان معدل ۱۹ و ۲۰ و معدل ۱۲ باید در یک کلاس و در کنار هم تحصیل کنند، چرا که این تنوع موجب زیبایی و افزایش سطح علمی کلاس‌ها می‌شود.
حاجی‌بابایی افزود: این هنر نیست که دانش‌آموزان معدل بالا را که بعضاً وضعیت مالی مناسبی دارند و در کلاس‌های خصوصی نیز شرکت می‌کنند، دور هم جمع کنیم، بلکه هنر مدارس این است که دانش‌آموزان معدل ۱۲ و ۱۳ را جمع کرده و در پایان سال معدل آنها را به ۱۷ یا ۱۸ برساند.

وی با بیان اینکه مدارس ویژه دانش‌آموزان تیزهوش، تنوع و زیبایی تحصیل را در مدارس از بین برده است گفت: در رویکرد جدید به دنبال کاهش تنوع مدارس که در حال حاضر به شکل مدارس عادی، نیمه دولتی، هیات امنایی، تیزهوشان، غیردولتی و وابسته فعالیت می کنند، هستیم.

حاجی بابایی تصریح کرد: چه دلیلی وجود دارد که انواع و اقسام مدارس را در کشور داشته باشیم در حالی که عده کمی از افراد بتوانند در آن درس بخوانند. باید این تنوع و تکثر را کاهش داد تا دانش‌آموزان نخبه و عادی در کنار هم قرار بگیرند تا میزان رقابت‌های علمی در بین دانش‌آموزان افزایش یابد.

مخالفت بنیاد با توسعه مدارس شاهد

بنیاد شهید و امور ایثارگران با روند کنونی توسعه مدارس شاهد مخالف است. درباره این موضوع چند روز پیش یکی از مسئولان بنیاد شهید در گفت‌وگو با همشهری گفت: مدارس شاهد هر روز در کشور گسترش می‌یابد.به گفته مسئولان بنیاد شهید کمتر از یک‌پنجم دانش‌آموزان این مدارس جزو طرح شاهد هستند و تعداد دانش‌آموزان غیر طرح شاهد این مدارس چندین برابر دانش‌آموزان شاهد است، ثبت‌نام در این مدارس از کانال‌های خاصی انجام می‌شود، بدهی آموزش و پرورش بابت تحصیل فرزندان فرهنگیان در این مدارس هنوز پرداخت نشده و‌ توسعه مدارس بدون ضابطه است.

ایجاد شکاف طبقاتی در تحصیل

مسئولان وزارت آموزش و پرورش از افزایش مدارس خاص (نمونه دولتی، استعدادهای درخشان و شاهد) خبر می‌دهند که این به معنای کاهش مدارس دولتی عادی و ایجاد شکاف طبقاتی در امر تحصیل است.افزایش تعداد مدارس خاص مانند نمونه دولتی، استعدادهای درخشان، شاهد و هیات امنایی، شاید در ظاهر خوب جلوه کند اما در واقع موجب کاهش میزان دسترسی دانش‌آموزان خانواده‌های کم‌بضاعت به امکانات تحصیل رایگان مصرح در قانون اساسی کشور است.

مدارس دولتی عادی باید به لحاظ فضا، امکانات آموزشی و کادر آموزشی ارتقا یابد تا امکان رقابت با سایر مدارس را داشته باشد، ‌نه اینکه مدارس دولتی عادی را به بهانه اعتباربخشی به انواع دیگر مدارس تبدیل کنیم.اگر رویکرد کنونی آموزش و پرورش ادامه یابد، دانش‌آموزان برای تحصیل در مدارس دولتی افزون بر پرداخت شهریه باید در آزمون ورودی هم شرکت کنند.البته شایدآموزش و پرورش تمایل دارد که مدارس به صورت خودگردان اداره شوند و بودجه کمتری به این کار اختصاص دهد.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.