حذف ۵۰ درصد تخفیفات تعرفه‌‌ فرودگاهی

اردیبهشت ۱۴۰۳

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها با بیان اینکه طبق مصوبه‌ اخیر، این شرکت در گام اول همه تخفیف تعرفه‌های فرودگاهی را نصف کرد، گفت: یک گام به سمت واقعی‌سازی پیش رفته‌ایم و دوسوم گام دیگر را به ادامه زمان باقی‌مانده برنامه پنجم موکول کردیم.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، محمود رسولی‌نژاد در گفت‌وگو با فارس، دربارهٔ کاهش تخفیف تعرفه‌‌های فرودگاهی و واقعی شدن نرخ تعرفه‌‌ها، اظهار داشت: طبق اهداف سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ و برنامه پنجم توسعه نرخ‌ها باید به سمت واقعی شدن حرکت کند.

وی ادامه داد: در ماده ۶۱، ۱۶۲ و ۱۶۶ برنامه پنجم تأکید شده است دولت موظف است در طول دوران برنامه، نسبت به واقعی‌سازی قیمت‌ها و کاهش خدمات تکلیفی و تخفیف‌ها اقدام کند.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور تصریح کرد: شرکت فرودگاه‌‌های کشور در راستای حمایت از ایرلاین‌ها، از قبل تعرفه‌‌های فرودگاهی را با تخفیف‌هایی به آنها ارائه می‌داد‌، در واقع رقمی پایین‌تر از نرخ تعرفه‌‌های مصوب شده از ایرلاین‌ها دریافت می‌شد اما پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به تدریج و با شیبی بسیار ملایم، این تخفیف‌ها در حال کاهش یافتن است.

رسولی‌نژاد اضافه کرد: به هر حال در تمامی فرودگاه‌های کشور براساس مصوبه، تخفیف‌هایی در قبال تعرفه‌های فرودگاهی شرکت‌های هواپیمایی ارائه می‌شود که به دنبال آن هستیم این تخفیف‌ها را به صفر برسانیم.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور ادامه داد: البته با وجود افزایش نرخ سوخت و مشکلات مالی پیش روی ایرلاین‌ها، شرکت فرودگاه‌های کشور در واقعی‌سازی تعرفه‌های فرودگاهی با موانعی مواجه است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر پروازی که در فروگاه مهرآباد به زمین می‌نشیند، مشمول ۲۰ درصد تخفیف تعرفه‌ای است اما آن پرواز وقتی در فرودگاه زاهدان، بوشهر و بعضی فرودگاه‌های جنوب کشور به زمین می‌نشیند، شامل ۷۰ تا ۸۰ درصد تخفیف تعرفه‌ای می‌شود، یعنی حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد بهای خدماتی خود را پرداخت می‌کند زیرا نظر دولت این است که پروازهایی که به مناطق محروم می‌رود باید مشمول تخفیفاتی شود تا شرکت‌ها ترغیب شوند در مناطق محروم پرواز کنند.

رسولی‌نژاد توضیح داد: پروازی که در فرودگاه امام خمینی (ره) به زمین می‌نشیند، هزینه فرودگاهی مخصوص به خود را دارد اما همان پرواز وقتی در بندر لنگه به زمین می‌نشیند کمتر از یک‌سوم هزینه فرودگاهی که در فرودگاه امام پرداخت می‌کند، را می‌پردازد و این تفاوت در‌ تعرفه در فرودگاه‌های مناطق مختلف وجود دارد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور با بیان اینکه درخواستی به دولت ارائه دادیم که این تخفیف‌ها را طی مصوبه‌ای برای شرکت فرودگاه‌ها کاهش دهد، ادامه داد: طبق مصوبه‌ اخیر، شرکت فرودگاه‌ها در گام اول همه تخفیف‌های فرودگاهی را نصف کرده‌ است، یعنی یک گام به سمت واقعی‌سازی پیش رفته‌ایم، ضمن آنکه در خصوص تعرفه‌ها باید گفت «تعرفه‌ها لازم است واقعی شود».

رسولی‌نژاد اضافه کرد: اگر چه یک‌سوم گام‌ها را در واقعی کردن نرخ‌ها برداشته‌ایم اما دوسوم گام دیگر را به ادامه زمان باقی‌مانده برنامه پنجم موکول کرده‌ایم تا طی این مدت عملیاتی شود.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور تأکید کرد: به هر حال دولت خدمات تکلیفی برعهده شرکت فرودگاه‌ها قرار داده است؛ اما پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها اجرا شده به دنبال آن هستیم که این بارهای تکلیفی از روی دوش شرکت برداشته شود.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.