حرف زدن در ماشین هم جریمه دارد؟!

عزیز موحدی نسب: راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ ابتدای هفته در بخشنامه ای که از طریق رسانه های جمعی انعکاس گسترده ای یافت. رانندگان تهرانی را به اعمال جریمه جدیدی بین ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان بنابر تشخیص ماموران این نیرو تهدید کرد.
در این مقررات جدید وضع شده، که متاسفانه هیچ واکنشی از سوی حقوقدانان و نمایندگان ملت در پی نداشت، شهروندان تهدید شده اند که حتی اگر گوشی تلفن همراه هم در دست نداشته باشند، ولی مامور راهور احساس کند که شما احتمالاً در حال مکالمه از طریق تلفن همراه هستید، جریمه می شوید و میزان آن، بسته به میزان سرعت عبور شما از مقابل مامور راهور تغییر می یابد.بدیهی است رانندگان وظیفه شناس به ضرورت اجرای مقررات مربوط به صحبت نکردن با تلفن همراه در داخل خودرو واقف بوده و خود را ملزم به رعایت آن می دانند، اما تنها راه اثبات این امر، در دست داشتن گوشی تلفن همراه است.
ماموران پلیس راهور چند سال پیش هم با مراجعه به برخی مراکز فروش نمایشگرهای تلویزیونی نصب این قببیل تجهیزات روی خودرو ها را ممنوع اعلام کردند، اما پس از چند هفته متوجه نواقص فرمان صادره شدند و بی سر و صدا اعمال این ممنوعیت را نادیده گرفتند.
در این مورد اخیر هم بدون بررسی های کارشناسانه ماموران پلیس راهور تهران شهروندان را تهدید کرده اند که حتی اگر تلفن همراه در دست نداشته باشند و با هندزفری مشغول صحبت باشند یا از طریق بلوتوث موبایل خودرو مکالمه کنند حداقل ۳۰ هزار تومان جریمه خواهند شد.
البته در این صورت استفاده از آی پد یا حتی صحبت کردن با سرنشینان خودرو یا در گوش داشتن سمعک هم جرم قابل جریمه محسوب خواهد شد.
وضع کنندگان این مقررات جدید رانندگی در تهران نگفته اند که اگر قرار باشد کسی را که موبایل در دست ندارد، به دلیل صحبت در خودرو جریمه کنند پس احتمالاً اگر راننده ای آدامس هم بجود یا پاسخ سرنشینان داخل خودرو را بدهد هم حداقل ۳۰ هزار تومان احتمال داد، جریمه بشود.
واقعاً آیا مسئولان این نیرو که به جای “راهنمایی” صرفاً به اعمال جریمه “رانندگی” تاکید و توجه دارند، نمی دانند که خودروهای امروزی دنیا دارای بلوتوث موبایل استاندارد هستند که در همه دنیا بوسیله ماموران پلیس هم پذیرفته و هم تایید شده است؟
براستی چرا باید برخی مسئولان با اظهار نظرهای نسنجیده، آرامش خاطر شهروندان را بر هم زده و شأن و جایگاه ماموران زحمتکش راهنمایی و رانندگی را نیز در نزد افکار عمومی کاهش دهند؟
منبع : موبنا

iTanalyze.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.