حریم سلطان صدای اردوغان را هم در آورد!

۰۶م آذر ،

رجب طیب اردوغان اول وزیر ترکیه از سریال ” حریم سلطان ” که در داخل ترکیه با عنوان ” قرن با شکوه” پخش می گردد به شدت انتقاد کرد.

 

harimSoltan

 

اردوغان با اشاره به اینکه تصویری که از سلطان سلیمان در این سریال نمایش داده می گردد به هیچ وجه با تصویر واقعی این سلطان عثمانی مطابقت ندارد ، افزود : اجداد ما به هیچ وجه این طور نبودند.

 

اردوغان گفت : ” ما چنین سلطان سلیمانی که در سریال تصویر شده نمی شناسیم . در این سریال سلطان سلیمان فردی خوشگذران تصویر شده که فقط در قصر است اما واقعیت این است که ۳۰ سال از زندگی سلطان سلیمان در پشت اسب قبل است.”

 

نخست وزیرترکیه که از سوی بعضی ناظران به تلاش برای احیای خلافت عثمانی در ترکیه لاییک و سکولار متهم است، در ادامه با انتقاد از سازندگان مجموعه تلویزیونی ” قرن باشکوه” افزود : ” من همینجا در مقابل ملت از سازندگان و شبکه تلویزیونی نمایش دهنده این سریال به شدت انتقاد می کنم و این اقدام آنها را محکوم می کنم.”

 

نخست وزیر ترکیه در ادامه ابراز امیدواری کرد با توجه به اخطارهای داده شده دربارهٔ این سریال ، قوه قضاییه ترکیه به وظایف خود در قبال ادامه پخش آن عمل کند.

 

گفتنی است سریال تلویزیونی زندگی سلطان سلیمان از سوی بسیاری از صاحب نظران مورد انتقاد قرار گرفته است چه آنکه بعضی منتقدان لباس ها و دکور و طرز زندگی نمایش داده شده در این سریال را خلاف واقع می دانند.

 

از سوی دیگر بسیاری از مورخین و منتقدان در ترکیه از این سریال به سبب تاکید بسیار بر جنبه های عاطفی و عشقی زندگی سلطان سلیمان و بزرگنمایی جنبه های عشقی زندگی این سلطان عثمانی ، انتقاد می کنند و تصویر ارایه شده در سریال ” قرن با شکوه” را غیر واقعی و اغراق آلود می دانند.

 

سلطان سلیمان دهمین سلطان عثمانی محسوب می گردد که ۴۶ سال سلطنت کرد و دوران سلطنت او طولانی ترین دوران در میان سلاطین عثمانی بوده است . وی از سال ۱۵۲۰ میلادی تا ۱۵۶۶ بر امپراتوری عثمانی حکم راند .

 

این سلطان عثمانی در کشورهای اروپایی با عنوان ” سلطان باشکوه ” و در کشورهای شرقی با نام ” سلطان قانونی ” مشهور شد . سبب اینکه سلطان سلیمان را قانونی نامیدند در تلاش های او برای تدوین قوانین برای اولین بار در امپراتوری عثمانی بود.

 

سلطان سلیمان علاوه بر کسب فتوحات ارضی در زمینه شعر و شاعری و نیز هنر طلاسازی تبحر خاصی داشت. وی مسلط به ۵ زبان زنده دنیا بود که عبارت بودند از : ترکی عثمانی ، ترکی جغتایی ، عربی ، فارسی و روسی.

منبع: عصر ایران

فرهنگ و ادب
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.