حزب نخست وزیر کانادا در آستانه پیروزی در انتخابات پارلمانی

رسانه‌های کانادا از پیروزی حزب ترودو نخست وزیر کانادا در انتخابات خبردادند.

حزب نخست وزیر کانادا در آستانه پیروزی در انتخابات پارلمانی

به گزارش ممتاز نیوز، کانادایی‌ها در انتخابات پارلمانی روز دوشنبه به حزب لیبرالِ نخست وزیر رای داده‌اند اما این آرا تا پیش از اعلام نتیجه نهایی رای‌گیری تضمین کننده اکثریت حزب حاکم در مجلس نیست.

آن‌گونه که رسانه‌های این کشور بر اساس نتایج اولیه شمارش آرا اعلام کرده‌اند حزب جاستین ترودو پیروز نهایی انتخابات پارلمانی است اما به ظاهر تلاش نخست وزیر برای بدست آوردن اکثریت کرسی‌های پارلمان شکست خورده است.

بدین ترتیب دولت بعدی کانادا توسط حزب لیبرال تشکیل می‌شود و جاستین ترودو پس از یک کارزار سخت انتخاباتی برای سومین دور متوالی ریاست دولت را در دست خواهد گرفت.

اعلام پیروزی حزب ترودو در انتخابات پارلمان کانادا تا این لحظه صرفا یک ارزیابی رسانه‌ای از شمارش اولیه آرا است و نتیجه نهایی و قطعی این انتخابات که تا ساعات آینده به صورت رسمی منتشر می‌شود وضعیت کرسی‌های پارلمان را به صورت دقیق مشخص خواهد کرد.

لیرال‌ها در حالی بر اساس این ارزیابی رسانه‌ای پیروز نهایی انتخابات هستند که به نظر می‌آید راهبرد آنها برای به دست آوردن اکثریت قاطع کرسی‌های پارلمان با شکست مواجه شده است.

جاستین ترودو که حزب تحت ریاست وی در پارلمان برای تصویب قوانین کلیدی نیازمند حمایت دیگر احزاب بود و خود وی نیز شخصا به دلایل مختلف از جمله نحوه مدیریت بحران کرونا و مسائل اقتصادی تحت فشار انتقاد‌های مخالفان قرار داشت پیش‌تر خواستار برپایی انتخابات پیش از موعد شده بود تا با پیروزی در این قمار سیاسی و کسب اکثریت قاطع پارلمانی راه را برای تقویت دولت و پیش‌برد برنامه‌های خود هموار کند.

در صورت تایید ارزیابی‌های اولیه رسانه‌های کانادا، محافظه‌کاران که از منتقدان جدی دولت هستند می‌توانند نتیجه انتخابات را نوعی پیروزی برای خود تلقی کنند.

اما جاستین ترودو که دوشنبه شب به همراه همسر و فرزندانش برای انداختن رای پای صندوق آمده بود پس از خروج از یک حوزه رای‌گیری در مونترال به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما کارزار بسیار سختی را پشت سر گذاشتیم و کانادایی‌ها انتخاب مهمی را انجام خواهند داد.»

وی در آخرین روزهای مبارزات انتخاباتی از مردم کانادا خواسته بود که با مشارکت در انتخابات «رای‌ استراتژیک» خود را به صندوق بریزند.

وی همچنین هشدار داده بود که بازگشت محافظه‌کاران به قدرت «یک گام رو به عقب» در کشور به ویژه در زمینه موضوعات مرتبط با تغییرات آب و هوایی است.

ترودوی ۴۹ ساله، فرزند پی‌یر ترودو، نخست وزیر اسبق کانادا برای نخستین بار در سال ۲۰۲۲ پس از به دست گرفتن ریاست حزب لیبرال این حزب را در انتخابات پارلمانی به پیروزی رساند و این برتری را سپس برای دو انتخابات انتخابات قانون‌‌گذاری بعدی در کانادا تکرار کرد.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.