حسن کسایی نوازنده نی درگذشت

خبرگزاری آریا-استادحسن کسایی، نوازنده‌ پیشکسوت نی، امروز ۲۵ خردادماه پس از سال‌ها دست‌وپنجه نرم کردن با بیماری سرطان درگذشت.
به گزارش خبرنگار موسیقی آریا، وی بیش از ۱۰ سال با روحیه‌ بالا با بیماری “سرطان” مبارزه کرد اما از سال گذشته یک‌باره قدرت جسمی‌اش تحلیل رفت و دچار ضعف شدید جسمانی شد. این استاد پیشکسوت موسیقی امروز و در سن ۸۴ سالگی دار فانی را وداع گفت.
کسایی که متولد سوم مهرماه سال ۱۳۰۷ بودو آواز و گوشه‌های موسیقی ایران را نزد استاد تاج اصفهانی و ادیب خوانساری آموخت و نِی را از “مهدی نوایی” فرا گرفت.
در سن ۲۰ سالگی نخستین اجرای تکنوازی نی خود را در دستگاه همایون در تئاتر اصفهان به صحنه برد و یک سال بعد قطعه معروف سلام را در دستگاه چهارگاه ساخت که از معروف‌ترین قطعات موسیقی ایرانی به شمار می‌رود. این قطعه بعدها توسط حسین علیزاده در آلبوم صبحگاهی با سازبندی و ارکستراسیونی حجیم بازسازی شد.
کسائی در سال ۱۳۲۹ برای اولین بار نی را به ارکستر برد و با ارکستر رادیو ارتش اصفهان همکاری خود را شروع کرد. در سال‌های بعد با ارکسترهای متعدد رادیو به سرپرستی هنرمندانی چون ابوالحسن صبا، حسین یاحقی، حبیب‌الله بدیعی، محمد میرنقیبی، همایون خرم و دیگران به فعالیت خود در این زمینه ادامه داد.
از سال ۱۳۴۶، فضای کاری کسایی ابعادی جهانی پیدا می‌کند و یک صفحه‌ دورو در مایه‌های شور و ماهور از نوازندگی نی او به همراه تنبک جهانگیر بهشتی توسط کمپانی C.B.S فرانسه ضبط و در سال ۱۳۵۴ در نقاط مختلف جهان پخش شد.
کسایی در دهه‌ی ۶۰، به کشورهای آلمان، انگلستان، فرانسه و هلند سفر کرد و در چند برنامه رادیویی، به اجرای برنامه پرداخت. در سال ۱۳۶۹، تندیس او در گالری مفاخر هنری جهان در لندن نصب شد.
کسایی در سال ۱۳۷۵ به آمریکا و کانادا سفر کرده و در محافل شعر و موسیقی شرکت کرد. در سال ۱۳۷۶ هم با تلاش محمدرضا لطفی، انجمن دوستداران موسیقی ایرانی واشنگتن، مجلس گرامیداشتی برای کسائی بر پا داشت.
 این هنرمند خستگی‌ناپذیر در حالی که ۷ دهه از عمرش می‌گذشت در سال ۷۸ موفق به دریافت نشان درجه یک فرهنگ و هنر شد. او در سال ۸۱ نیز به عنوان چهره ماندگار موسیقی انتخاب و تقدیر شد.
اخبار تکمیلی از زمان و محل مراسم تشییع و تدفین زنده‌یاد حسن کسائی متعاقبا اعلام می‌شود.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.