حضورپررنگ ایران در جام‌های جهانی

گردآوری توسط گروه ورزش ممتاز نیوز

 پیروزی ۲ بر یک ایران در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه به عنوان نقطه پر رنگ حضور در جام‌های جهانی مطرح شد

تیم ملی فوتبال ایران در گروهی سخت در جام جهانی ۲۰۲۴ برزیل قرار گرفته که شامل تیم‌های آرژانتین، نیجریه و بوسنی و هرزگوین است. این تیم تلاش می‌کند تا برای نخستین بار در تاریخ به مرحله حذفی این رقابت‌ها راه پیدا کند.

تیم کارلوس کی‌روش همچنین می‌خواهد در این تورنمنت به دومین پیروزی خود در جام‌های جهانی دست پیدا کند. آنها اولین و تنها پیروزی خود را در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه مقابل تیم ملی آمریکا جشن گرفتند.

پیشینه حضور در جام‌های جهانی

ایران چهار بار در جام‌های جهانی حضور داشته که نخستین بار آن به سال ۱۹۷۸ آرژانتین بازمی‌گردد. ۱۹۹۸ فرانسه و ۲۰۰۶ آلمان نیز میزبان ایرانی‌ها بوده‌اند. نقطه پر رنگ حضور آنها در جام جهانی به پیروزی دو بر یک آنها مقابل آمریکا در سال ۹۸ بازمی‌گردد. دیداری که به خاطر وجود مشکلات سیاسی بین دو کشور جذابیت ویژه‌ای یافته بود.

چطور صعود کردند

ایران در گروه A رقابت‌های مقدماتی جام جهانی در منطقه آسیا حضور داشت و به عنوان تیم نخست به جام جهانی صعود کرد. بسیاری اما انتظار داشتند کره جنوبی به عنوان تیم صدرنشین صعود کند. خط دفاع قدرتمند آنها تنها دو گل در هشت دیدار مقدماتی خورد.

بازیکنان کلیدی

جواد نکونام، کاپیتان این تیم با بیش از ۱۴۰ بازی ملی تجربه بسیار زیادی را به این تیم تزریق می‌کند. او در جریان دیدارهای مقدماتی موفق به زدن ۶ گل شده است. رضا قوچان نژادِ ایرانی – هلندی که نخستین بازی خود برای ایران را در سال ۲۰۱۲ انجام داد نیز یکی از ستاره‌هایی است که در ترکیب ایران به میدان می‌رود. او در ۹ دیدار نخست خود برای ایران موفق به زدن هفت گل شد.
 


سرمربی

سرمربی پیشین رئال مادرید در آوریل ۲۰۱۱ هدایت تیم ملی ایران را به دست گرفت و در نخستین دیدار مقدماتی جام جهانی با نتیجه چهار بر صفر موفق به شکست مالدیو شد. این مربی پرتغالی نقشی موثر در حضور برخی بازیکنان ایرانی داشت که در خارج از کشور حضور داشتند. دنیل داوری ایرانی – آلمانی، اشکان دژاگه، رضا قوچان نژاد ایرانی – هلندی، استیون بیت آشور ایرانی – آمریکایی و امید نظری ایرانی – سوئدی

منبع:شهر خبر


پورتال ایران
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.