حضور هنرمندان ایران و جهان در همایش باران غدیر

حضور هنرمندان ایران و جهان در همایش باران غدیر

جام جم آنلاین: مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل حوزه هنری در نشست خبری سومین همایش بین المللی باران غدیر گفت: این همایش از ۶ تا ۹ آبان در حوزه هنری برگزار می شود و تاکنون حضور هنرمندان ۵ کشور در آن قطعی است.

به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، نشست رسانه ای سومین همایش بین المللی باران غدیر با حضور حبیب ایل بیگی مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل حوزه هنری و محمد رضا زائری دبیر این همایش صبح امروز برگزار شد.

ایل بیگی با بیان اینکه سومین دوره همایش باران غدیر به همت حوزه هنری در روزهای ششم تا نهم آبان در تهران و یکی از استان های کشور برگزار می شود، افزود: فراخوان این همایش با هماهنگی رایزنی های جمهوری اسلامی در کشورهای مختلفی اعلام شد و تا کنون حضور هنرمندانی از کشورهای لبنان، کویت، هندوستان، تونس و پاکستان در این همایش قطعی است که البته تا زمان برگزاری این همایش به این تعداد افزوده خواهد شد.

مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل حوزه هنری گفت: یکی از استراتژی‌ها و سیاست های کلان حوزه هنری در دهه چهارم انقلاب اسلامی گسترش فعالیت فرهنگی و هنری بین المللی بوده تا بتواند حضوری جدی در زمینه های مختلف هنری در سطح بین الملل داشته باشد.

این مقام مسئول درباره دوره های قبل این همایش گفت: سال گذشته در دومین دوره این همایش ۱۵ مهمان از شاعران و نویسندگان ۷ کشور حضور داشتند که برنامه های مختلف همایش در تهران و شیراز برگزار شد و همچنین سال ۸۹ یعنی نخستین دوره این همایش با حضور ۶ شاعر مسیحی در تهران و اهواز برگزار شد.

ایل بیگی با بیان اینکه امسال ویژه برنامه ای برای گرامیداشت حضرت رسول اکرم (ص) پیش بینی شده است، افزود: از برنامه های این بخش ویژه رونمایی از آثار متعددی است که توسط شاعران و نویسندگان غیر مسلمان یا غیر شیعه درباره مقام و منزلت پیامبر (ص) نوشته‌اند.

وی افزود: بزرگداشت زنده یاد استاد «بولس سلامه» نویسنده آثار ارزشمندی چون «ملحمه الغدیر»، «قصیده عاشورا» و « منظومه علی (ع) و حسین (ع)» از دیگر بخش های ویژه بزرگداشت مقام پیامبر اکرم (ص) در سومین همایش باران غدیر است.

مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل حوزه هنری همچنین از اجرای موسیقی «غدیره خوانی» توسط گروه موسیقی اهل سنت و عاشوری در سومین همایش باران غدیر خبر داد و گفت: این همایش از آن جا که یک همایش هنری و ادبی است، قصد دارد به این سمت حرکت کند که از دیگر رشته های هنری غیر از ادبیات هم هنرمندانی را که در زمینه ولایت و محبت پیامبر (ص) و اهلی بیت (ع) آثاری دارند دعوت کرده و آثار آن‌ها را معرفی کند.

این مقام مسئول درباره دیگر برنامه های ویژه سومین همایش باران غدیر گفت: همچنین از یک گروه قوال از کشور پاکستان که در این کشور در رشته قوالی حائز رتبه شده است برای اجرا در اسن همایش دعوت به عمل آمده است.

وی گفت: از دیگر برنامه های این همایش رونمایی از کتاب «ملحمه الرسول» به قلم استاد «جرج شکور» است که پیش از این جدای از کتاب مفصل دیگرش درباره پیامبر اکرم (ص) دو کتاب درباره امام علی (ع) و امام حسین (ع) منتشر کرده است.

ایل بیگی همچنین از رونمایی کتابی حاوی آثار ۴۰۰ شاعر هندو در مدح و منقبت پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) در سومین همایش بین المللی باران غدیر خبر داد.

مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل حوزه هنری در ادامه از برپایی نمایشگاه عکس و آثار تجسمی با موضوع پیامبر اکرم (ص) همزمان با برگزاری سومین همایش باران غدیر خبر داد و گفت: همچنین با هماهنگی های انجام شده قرار است مهمانان این همایش از لوکیشن فیلم حضرت محمد (ص) مجید مجیدی بازدید کنند و از این طریق بتوانیم فعالیت هایی که در جمهوری اسلامی برای معرفی ویژگی های پیامبر (ص) انجام می گیرد به این نخبگان فرهنگی از جای جای دنیا معرفی کنیم.

محمدرضا زائری دبیر این همایش در ادامه این نشست با بیان اینکه امسال در سومین دوره همایش باران غدیر به طور خاص بخش ویژه ای را برای بزرگداشت پیامبر اکرم برگزار خواهیم کرد، افزود: در بین ادبیا، نویسندگان و شاعران برجسته دنیا از جمله پوشکین، تولستوی، ویکتور هوگو و دیگران آثار ارزشمند و درخشانی درباره قرآن کریم و مقام پیامبر اکرم (ص) وجود دارد که کسی به آن ها توجهی نشان نمی دهد و این وظیفه ماست که این فعالیت ها را به دیگران معرفی کنیم.

وی ادامه داد: اهمیت پرداختن به مقام و منزلت پیامبر (ص) با اتفاقاتی که این روزها در جهان روی داده، امروز بیش از هر زمان دیگری احساس می شود و این همایش هم به نوبه خود به این مسئله می پردازد.

زائری گفت: اتفاقاتی که امروز در جهان رخ داده، از یک سو نشان دهنده خشم و غیرت دینی مسلمانان در مقابل اهانت به ساحت مقدس پیامبر (ص) است اما از سوی دیگر محصول یک نگاه خاص سیاسی است نه زائیده یک جریان دینی، و این نکته ظریفی است که باید به آن توجه شود.

وی توضیح داد: این یک جریان آمریکایی-صهیونیستی است که به مقدسات مسلمانان تئهین می کند و همه باید بدانند که مردم مسیحی یا یهودی جهان موافق این جریان موهن نبوده و حتی انسان های آگاه در سراسر جهان نسبت به مقدسات اسلام دلبستگی دارند.

دبیر سومین همایش باران غدیر اظهار کرد: اینکه یک اتفاق منفی مانند پخش فیلم موهن به پیامبر (ص) یا انتشار کاریکاتورهای توهین آمیز از سوی کشورهای غربی بلد می شود و تبلیغات زیادی درباره آن صورت می گیرد زیرا اهداف غرب در این مسیر تامین می شود اما آثار بسیار ارزشمندی که درباره اسلام، قرآن و مقام پیامبر (ص) در نقاط مختلف جهان از سوی هنرمندان و اندیشمندان غیر مسلمان خلق می شود به هیچ وجه مورد توجه قرار نمی گیرد، زیرا این حرکت های مثبت و ایجابی اهداف غرب را تامین نمی کند.

وی در ادامه گفت: این وظیفه ما و همایش هایی مانند باران غدیر است که به این آثار مثبت و ایجابی تولید شده درباره ارزشهای اسلام و پیامبر (ص) و قرآن کریم بپردازد.

زائری افزود: همایش باران غدیر با برگزرای ویژه برنامه تکریم پیامبر در وهله نخست نشان خواهد داد که اهل ایمان و متفکران و هنرمندان غیر مسلمان جهان موافق توهین به پیامبر (ص) و مقدسات دین اسلام نیستند و در مرحله بعد راه را برای تعامل هنرمندان اهل ایمان مسلمان و غیر مسلمان مهیا خواهد کرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه زمینه سازی برای تعامل میان هنرمندان مسلمان و غیر مسلمان در همایش باران غدیر زمینه توجه و بروز نگاه های ایجابی و مثبت  به شخصیت پیامبر اکرم (ص) آماده می کند، افزود: هنرمندان و متفکرانی که به این منظور در همایش باران غدیر گرد هم می آیند درباره راه حل های اینگونه مشکلاتی که در جهان بوجود می آید تامل خواهند کرد و به قدر توانشان گام های موثری برای حل این معضلات خواهند یافت.

وی افزود: امیدوارم همایش باران غدیر زمینه را برای اتخاذ تصمیم و تعاملات جدی در این زمینه هموار سازد.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.