حقوق زیر ۵۵۰ هزار تومان از مالیات معاف

۶۶ هزار میلیارد تومان، درآمد دولت در هدفمند کردن یارانه‌ها تعیین شد

حقوق زیر ۵۵۰ هزار تومان از مالیات معاف

گزارشگر : وحید حاجی‌پور

 

دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ساعت ۰۶:۱۱

جلسه دیروز مجلس بار دیگر محلی بود برای ابراز نگرانی از گرانی‌های ناشی از اجرای هدفمندی یارانه‌ها در گام دوم و اینکه همین ارقام هم گرانی بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصدی برای حامل‌های انرزِ را به همراه خواهد داشت، مگر آنکه دولت مانند سال قبل یارانه‌های نقدی را از محل دیگری تعیین کند و درمقابل نماینده پارلمانی دولت نیز با دفاع از رقم ۶۶ هزار میلیارد تومان درنهایت با این استدلال که اگر مبلغی از این موضوع کم شود، قادر به پرداخت یارانه نان و برق در گام دوم نیست، مصوبه ۶۶ هزار میلیاردی درآمدهای ناشی از اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها را در صحن مجلس به تصویب رساند تا بار دیگر توکلی و نادران پیشنهادشان بر زمین بماند. به این ترتیب دولت برای ۳۸ هزار میلیارد تومان درآمد جدید در سال ۹۱ باید بر قیمت بنزین، گازوئیل، برق، نان، آب و… بیفزاید.
به گزارش جوان طبق گزارش کمیسیون تلفیق مجلس این میزان درآمد دولت از محل اجرای قانون یارانه‌ها مبلغ ۶۶ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که شامل دو بند به شرح زیر است:
الف – تا مبلغ ۵۶ هزار میلیارد تومان از محل اصلاح قیمت‌‌های ماده یک قانون هدفمند کردن یارانه‌ها.
ب – تا مبلغ ۱۰ هزار میلیارد تومان یارانه‌های نان، برق و سایر کالاها و خدمات مندرج در قانون بودجه.
در جریان بررسی این جزء از بودجه به عنوان یکی از اثرگذارترین مؤلفه‌ها در بودجه امسال الیاس نادران نماینده مردم تهران در پیشنهاد حذف بند «ب» و حذف عبارت ماده یک در بند «الف» این جزء را مطرح کرد و طی سخنانی گفت: در سال گذشته درآمد دولت از محل اجرای قانون هدفمندی را ۵۴ هزار میلیارد تصویب کردیم اما ‌ دولت به وظیفه خود عمل نکرد و درآمدهای حاصل از این قانون را به خانوارها پرداخت کرد که با کمبود بودجه مواجه شد و پس از آن با استقراض از بانک مرکزی و فروش نفت این کمبود بودجه را جبران کرد.
نادران در توضیح پیشنهاد خود گفت: با این پیشنهاد و حذف ۱۰ هزار میلیارد تومان یارانه نان، برق و سایر کالاها، ما سقف درآمدهای دولت که از اصلاح قیمت‌ها را به دست می‌آورد، در ۵۶ هزار میلیارد تومان متوقف می‌کنیم و در سر فصل هزینه‌ها نیز این میزان را به صورت پرداخت‌های نقدی، سهم تولید، بیمه بیکاری و بهداشت و درمان توزیع می‌کنیم.
نادران همچنین ادامه داد: با این اقدام مانع از افزایش شدید قیمت‌ها می‌شویم و تا سال آینده مردم یک سال فرصت دارند تا خود را با این تورم شدید هماهنگ کنند و در سال۹۲ ما پس از دو سال اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها فرصت داریم تا این عملکرد دو ساله را ارزیابی و پس از آن به صورت بهتری قانون را اجرا کنیم.
این نماینده مردم در مجلس با بیان اینکه اگر دولت قادر شود، همین ۵۶ هزار میلیارد تومان را اجرا کند، خودش گام بزرگی به جلو خواهد بود، گفت: ما باید در همین حد اجرا را متوقف کنیم تا دولت دوباره مجبور نباشد برای پرداخت‌‌های نقدی از بانک مرکزی قرض بگیرد یا نفت بفروشد چراکه این موضوع یک خطری را پیش روی ما می‌گذارد که با ولع افزایش پرداخت‌های نقدی در سال‌های آتی اگر نفت را هم با بشکه‌ای ۱۵۰ دلار ‌ بفروشیم، نمی‌توانیم بودجه را ببندیم.
توکلی: مجبوریم به این میزان گرانی تن دهیم
در ادامه احمد توکلی نماینده مردم تهران نیز در موافقت با این پیشنهاد نادران گفت: اکنون نرخ ارزاق و وسایل ضروری مردم حدود ۴۰ درصد بالا رفته است و با تصویب ۵۶ هزار میلیارد تومان این گرانی افزایش بیشتری می‌یابد و از توان مردم خارج است.
توکلی افزود: اگر دولت برای پرداخت یارانه نقدی به مردم بی‌حساب و کتاب اسکناس چاپ نمی‌کرد تا به مردم پول ندهد، الان این وضع و گرانی نبود، لذا با این رویه که پیش می‌رویم، تورم بسیار زیاد می‌شود.
وی با اشاره به گران شدن کالاهای اساسی مردم گفت: اگر این میزان درآمد دولت که در گزارش کمیسیون تلفیق آمده است، تصویب شود، گرانی سوخت به قدری زیاد می‌شود که صنعت حمل و نقل ما دچار مشکل خواهد شد، همچنین این گرانی‌ها به همراه بالا رفتن قیمت ارز و تحریم‌های جهانی به تولید فشار وارد می‌کند و مطمئن باشید که با این رویه تولید نابود خواهد شد. این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: معنای پیشنهاد آقای نادران این است که ما تنها ۵۶هزار میلیارد برای دولت تصویب می‌کنیم که از این میزان اگر ۱۰ هزار تا برای یارانه‌های سایر کالاها و خدمات برداریم، ۴۶ هزار میلیارد تومان به دست می‌آید و این میزان نیز حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد قیمت حامل‌های انرژی و کالاها را زیاد می‌کند، اما چاره دیگری نداریم و مجبوریم به این میزان گرانی تن دهیم .
برخی اظهارات، گرانی ایجاد می‌کند
افراد و نمایندگانی که تلاش و صحبتشان این است که برای مردم کاری کنید که گرانی رخ ندهد، باید بدانند که اظهاراتشان در مجلس گرانی ایجاد می‌کند. نماینده پارلمانی دولت در جریان بررسی موضوع هدفمندی یارانه‌ها در لایحه بودجه ۹۱ در مخالفت با پیشنهاد حذف فرع «ب» جزء یک از بند ۱۰ اعلام کرد: نتیجه این پیشنهاد حذف یارانه نان و برق است. محمدرضا میرتاج الدینی گفت: بارها این مسئله را گفتید و دیدید که نشد. باوجود آنکه دست و پای دولت را بسته بودید، دولت توانست هدفمندی یارانه‌ها را اجرا کند. وی ادامه داد: ۱۰ هزار میلیارد تومانی که در بند «ب» آمده، یارانه نان و برق است. اگر این را حذف کنید، باید به مردم بگوییم که امسال به شما یارانه نان نمی‌دهیم. میرتاج الدینی افزود: امروز تورم در کشور ۱۰ درصد است. آردی که قبلاً هفت تومان به مردم می‌دادیم، امروز ما ۳۹۰ تومان می‌خریم و با همان ۳۹۰ تومان به نانوا می‌دهیم. وی اظهار داشت: شما که با افزایش قیمت‌ها مخالفید چطور می‌خواهید این بند را حذف کنید، حاصل حذف این بند گرانی است.
تورم ۲۶ درصد است نه ۱۰ درصد
پس از سخنان میرتاج‌الدینی نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در اعتراض به سخنان معاون پارلمانی دولت تذکر داد و با استناد به اصل ۳ قانون اساسی گفت: آقای میرتاج‌الدینی می‌گوید تورم در محدوده ۱۰ درصد است، درحالی که بانک مرکزی گفته تورم حدود ۲۶ درصد است، لذا این تناقض در کجاست و چرا باید اینگونه به مردم دروغ بگوییم.
در ادامه محمدمهدی مفتح سخنگوی کمیسیون تلفیق نیز با اعلام مخالفت این کمیسیون با پیشنهاد نادران گفت: اگر این مبلغ حذف شود، تغییری در وضعیت گرانی به‌وجود نخواهد آمد و این پول در بودجه وجود دارد و توزیع هم می‌شود اما با حذف این بند این میزان خارج از قانون هدفمندی یارانه‌ها توزیع خواهد شد، بنابراین اگر حذف شود، تنها نحوه توزیع آن غیرهدفمند خواهد شد. پس از این سخنان، علی لاریجانی پیشنهاد الیاس نادران را به رأی گذاشت که نمایندگان مجلس با ۶۸ رأی موافق، ۷۹ رأی مخالف و ۲۸ رأی ممتنع با این پیشنهاد مخالفت کردند.
همچنین به موجب مصوبه دیروز مجلس، سقف معافیت مالیاتی موضوع مواد ۸۴ و ۸۵ اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم مصوب هفتم اردیبهشت ۱۳۷۱ برای سال ، مبلغ ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در سال تعیین شد. مجلس حقوق‌بگیران دولتی و بخش خصوصی را که دریافتیشان در سال ۹۱ تا ۵۵۰ هزار تومان باشد، از پرداخت مالیات معاف کرد.

جوان آنلاین – آخرین عناوین اقتصادی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.