حقی که نصیب دیگران می شود

در پی سوء‌استفاده از بیمه کارکنان ساختمانی توسط مشاغل آزاد؛

کارگر ساختمانی نیست اما برای اینکه حق بیمه کمتری پرداخت کند خود را کارگر ساختمانی معرفی می کند و با شرکت در آزمون مهارت سازمان فنی و حرفه ای می شود کارگر ساختمانی و بیمه می شود.

 
 به گزارش خبرنگار اجتماعیممتازنیوز، گوشه گوشه شهر پذیرای کارگرانی است که از سپیده صبح به امید یافتن شغلی کوتاه مدت رهسپار خیابان ها می شوند و با آمدن یک کارفرما برای انجام کارهای ساختمانی خود به سمت وی هجوم می برند تا شاید آنها برای کار انتخاب شوند، بالاخره بعد از کشمکش های فراوان یک نفر انتخاب می شوند و مابقی ناامید به انتظار کارفرمای دیگری می نشینند، این رویه تا ظهر ادامه دارد.
 
آن هایی که موفق به رفتن به سر کار شده اند تا غروب با جان و دل کار می کنند و آن هایی هم که شغلی گیرشان نیامده به امید فردا رهسپار منزل می شوند.
 
کارگران ساختمانی قشر ضعیف و زحمتکش جامعه هستند که بیمه کارگران ساختمانی آلامی شد بر دل پر درد آن ها که امروز را ندارند اما حداقل فردا را داشته باشند و به امید فردا زندگی کنند.
 
اما انگار بیمه کارگران ساختمانی فقط به نام آن ها تمام شده و بیمه شدن هایش به کام مشاغل آزاد است، آنهایی که فقط با دریافت یک کارت مهارت بیمه می شوند و با پرداخت ماهیانه ۳۰ هزار تومان آتیه خود را تضمین می کنند و این وسط سر کارگران ساختمانی که بیمه به نام آن ها کلید خورده است بی کلاه می ماند.
 
کارگرانی که مظلومیت از چهره شان می بارد و حقشان ضایع می شود اما کاری از دستشان بر نمی آید.
 
احمدرعیتی، رییس انجمن معماران تجربی استان تهران با اشاره به اینکه آمار دقیقی از تعداد کارگران ساختمانی در دسترس نیست تاکید کرد:‌ تعداد کارگران ساختمانی به صورت مستمر کم و زیاد می شود و دلیل این کم و زیاد شدن می تواند، تغییر وضع بازار و ساخت و ساز مسکن و بسیاری از عوامل دیگر باشد.
 
وی ادامه داد: براساس آمار سازمان فنی و حرفه ای بیش از ۸۰۰ هزار کارگر ساختمانی در کشور، کارت مهارت دارند اما این آمار دقیق کارگران ساختمانی در کشور نیست.
 
وی در خصوص بیمه کارگران ساختمانی خاطر نشان کرد: در آزمون هایی که برای صدور کارت مهارت برگزار می شود، افرادی غیر از کارگران ساختمانی هم شرکت می کنند و بیمه تامین اجتماعی ملاک شناسایی کارگران را فقط داشتن کارت مهارت می داند و همین موضوع باعث شده تا غیر از کارگران ساختمانی، افراد دیگر هم تحت پوشش بیمه قرار بگیرند.
 
بیمه کارگران ساختمانی طرحی بود بکر از جانب دولت و سازمان تامین اجتماعی اما متاسفانه سوء استفاده هایی که در این زمینه صورت گرفت باعث شده تا کارگران ساختمانی از حق مسلم خود محروم بمانند./
گزارش: سمیه زرچینی


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.