حمایت از کاریکاتوریستی که به شلاق محکوم شده است

 در پی انتشار خبر محکومیت یک کاریکاتوریست اراکی به ۲۵ ضربه شلاق ، آن هم به دلیل کشیدن کاریکاتوری متعارف از نماینده این شهر در مجلس شورای اسلامی ، سایت های خبری ایران با صدور بیانیه مشترکی ، خواستار تجدید نظر در این باره و اصلاح روش های برخورد با رسانه ها شدند.

متن بیانیه به شرح زیر است:

“مطلع شده ایم که چندی پیش ، یک کاریکاتوریست اراکی به دلیل یک اقدام متعارف و معمول رسانه ای ، به تحمل تازیانه محکوم شده است. وقتی خبر را شنیدیم که محکمه ای ، کاریکاتوریست یک رسانه محلی را به دلیل کشیدن کاریکاتور نماینده اراک در مجلس شورای اسلامی “مجرم” شناخته و حکم داده که ۲۵ ضربه شلاق به او بزنند ، گمان اصلی مان این بود که یا با شایعه ای مضحک مواجهیم و یا کاریکاتور ترسیمی ، واجد وصف مجرمانه “توهین” – ان هم در حد اعلا – بوده است که باعث شده اولاً یک نماینده با آن همه مشغله کاری ، ره به شکایت برد و ثانیاً دادگاه اراک نیز با بررسی تخصصی کاریکاتور ، آن را مصداق توهین بداند و چنان حکم سنگین و عجیبی را صادر نماید!

با این حال ، مشاهده و بررسی کاریکاتور -که نماینده مذکور را در لباس ورزشی نشان می دهد- حاکی از آن است که کوچکترین بی حرمتی و توهینی در آن مستتر نبوده و معلوم نیست محکمه اراک ، بر چه اساسی چنین حکم عجیبی را انشاء کرده است؟!

اگر قرار بود که کشیدن کاریکاتور چهره های سیاسی ، ورزشی ،هنری و … مستوجب شلاق و تعزیر باشد ، می بایست در هر شهری ، شعب متعددی از محاکم به بررسی کاریکاتورها و صدور احکام شلاق برای کاریکاتوریست ها اختصاص می یافت و افرادی مانند مرحوم صابری فومنی و همکارانش در “گل آقا” بارها و بارها به شلاق و حبس و اعدام محکوم می شدند!

وانگهی در کشوری که کاریکاتور شخصیت هایش از رئیس جمهور و رئیس مجلس گرفته تا وزرا و نمایندگان و دیگران ، کشیده و منتشر می شود و این ، امری متعارف است ، بر چه مبنایی می توان نماینده اراک را مستثنی کرد و کشیدن کاریکاتورش را مستوجب شلاق دانست؟!

این حکم ، نه تنها هیچ نسبتی با عدالت ندارد بلکه پیش از آن که درباره کاریکاتوریست اراکی اجرا شود ، خود تازیانه ای است بر تن همه رسانه هایی که در چارچوب قوانین کشور با همه تضییقات و محدودیت ها فعالیت می کنند.

گذشته از این ، چنین احکامی ، موهبتی بزرگ برای جریان های خارج از نظام است که ادعاهای خود در خصوص نقض آزادی های مشروع در جمهوری اسلامی را به این احکام مستند کنند کما این که چنین نیز کرده اند و می کنند.
واقعاً چگونه است که گاه یک روزنامه نگار را به دلیل نوشتن مطلبی در وبلاگش ، متهم به ریختن آب به آسیاب دشمن می کنند ولی کسی درباره افرادی که در مسندهای مهم با سخنان و کارها و آرایشان ، حیثیت ایران و انقلاب و نظام را لکه دار می کنند ، چیزی نمی گوید و جلودارشان نمی شود؟!

ما ، سایت های خبری ایران ، فارغ از آن که کاریکاتوریست نشریه اراکی چه خط سیاسی دارد و چگونه می اندیشد و صرفاً از منظری عدالتخواهانه ، اولاً خواستار لغو این حکم هستیم و ثانیاً مصرانه بر لزوم اصلاح اسلوب و روش های تعامل نهادهای حاکمیتی با رسانه ها تأکید می کنیم و دردمندانه نسبت به برخوردهای سلیقه ای و سفارشی با رسانه ها هشدار می دهیم و آن را در تضاد با حقوق اساسی ملت ایران می دانیم.”

سایتهای امضا کننده بیانیه عبارتند از:عصرایران – تابناک – اعتدال – – انتخاب – قانون آنلاین – آتی نیوز – افکار نیوز – صراط نیوز – عصرخبر – پول نیوز – بازتاب امروز – ممتازنیوز – افق نیوز -ایران ویج – جذاب نیوز – ۵۹۸ – همراهان نیوز – زیست نیوز – بولتن نیوز – شفاف – پارسینه
۱۷۱۷

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.