حمایت ویژه محیط زیست از پلنگ

حمایت ویژه محیط زیست از پلنگ

مدیرکل محیط زیست استان البرز از نگاه ویژه این اداره کل به جایگاه پلنگ در هرم اکولوژیکی زیستگاه‌های تحت پوشش خبر داد.

مدیرکل محیط زیست استان البرز در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: با توجه به مشاهده عینی دو قلاده پلنگ بعد از چند دهه در زمان سرشماری زمستانه سال ۹۰ و ثبت آن توسط محیط‌بانان اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز در ارتفاعات منطقه آزاد طالقان، برنامه‌ریزی‌های لازم برای حفظ این گونه جانوری انجام شده است.

حسن پسندیده افزود: در واقع این گونه جانوری به‌عنوان شاخصی مهم در عملکرد اکوسیستم از طریق شکار و تأثیر بر روی تمام جنبه‌های اکولوژیکی استان مطرح است.

وی خاطرنشان کرد: حوزه معاونت محیط طبیعی این اداره کل در نظر دارد مطالعه‌ای در زمینه بررسی وضعیت این گونه در حال انقراض را انجام دهد.

پسندیده ادامه داد: هدف از انجام این اقدام، آموزش کارشناسان و محیط‌بانان در زمینه بوم‌شناسی پلنگ و حفاظت از آن، شناسایی زیستگاه‌ها و تعیین مناطق پراکندگی پلنگ در سامانه‌های اطلاعات جغرافیایی GIS، بررسی احتمال حضور گونه با استفاده از نمایه‌ها مانند ردپا، سرگین، محل علامت‌گذاری قلمرو، لاشه شکار و مشاهدات افراد مطلع محلی، مصاحبه با افراد مطلع محلی مانند محیط‌بانان، دامداران و شکارچیان به‌منظور گردآوری اطلاعات مربوط به حضور پلنگ است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز از شناسایی نقاط حساس در منطقه خبر داد و تصریح کرد: در این زمینه دوربین‌های تله‌ای در منطقه به‌ویژه در نقاط حساس کارگذاری شده و پایش منظم انجام می‌شود./

 

خبرنگار: مهشید رضایی

V-910626-01

جنگل و مراتع

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.