حملات سبز به آبی، پدیده‌ای کم‌سابقه در تاریخ جنگ‌های جهان

دیدگاه > جهان– وحیدرضا نعیمی:
نیروهای ناتو و در رأس آن نظامیان آمریکایی در خلال چند هفته گذشته با پدیده‌ای در افغانستان روبه‌رو بوده‌اند که در سال‌های قبل نمود چندانی نداشت، اما طی سال‌جاری به‌خصوص ابعاد بزرگی به‌خود گرفته است.

۱۰سرباز ناتو در دو هفته گذشته به‌دست سربازان و مأموران پلیس افغانستان کشته شده‌اند. با احتساب این تعداد، آمار سربازان کشته‌شده ناتو به‌دست همتایان افغان در خلال حدود هشت ماه که از سال‌جاری میلادی می‌گذرد، به حدود ۴۰نفر رسید. این در حالی است که در سال‌های ۲۰۰۷و ۲۰۰۸، فقط چهار مورد تلفات سربازان غربی بر اثر چنین حملاتی گزارش شد.

طالبان ادعا می‌کنند که به صفوف نیروهای امنیتی افغان رخنه کرد‌ه‌اند و عامل این تلفات نیروهای ناتو هستند. فرماندهان ناتو که نمی‌توانند این ادعا را بپذیرند، ابتدا گفتند که طالبان تنها عامل حدود ۱۱درصد از این حملات است و بقیه حملات به دلایل دیگر ازجمله دشمنی‌های شخصی رخ داده است، اما ژنرال جان آلن فرمانده نیروهای ناتو و آمریکایی در افغانستان روز پنجشنبه این آمار را افزایش داد و گفت که طالبان عامل دست‌کم ۲۵درصد این حملات است. درعین‌حال، وی تصریح کرد: واقعا نمی‌داند چرا دست‌کم ۱۰سرباز ناتو ظرف دو هفته گذشته به‌دست هم‌قطاران افغان خود کشته شده‌اند. وی گفت که تصور می‌کند شاید‌ماه رمضان عامل افزایش تلفات نیروهای ناتو در این حملات بوده باشد، زیرا ممکن است که خستگی فشار مضاعفی به سربازان افغان وارد کرده باشد.

این در حالی است که مقامات دولت افغانستان نیز که از این حملات گیج شده‌اند، نفوذ جاسوسان کشورهای بیگانه را عامل افزایش این قبیل حملات دانسته‌اند، اما ژنرال آلن از چنین امری ابراز بی‌اطلاعی کرد و از کابل خواست شواهد چنین دخالتی را در اختیار وی بگذارد.
عامل این حملات هر چه باشد، نتیجه این بوده است که با کاهش شدید اعتماد بین نیروهای ناتو و افغان، اکنون نظامیان غربی همواره در کنار نیروهای افغان سلاح پر حمل می‌کنند تا بتوانند در موقع ضرورت از خود دفاع کنند.

در بعد سیاسی، سیاستمداران از آثار مخرب این حملات غافل نبوده‌اند. لئون پانه‌تا وزیر دفاع آمریکا چند روز پیش تلفنی با حامد کرزی، رئیس‌جمهور افغانستان صحبت کرد و از وی خواست اقدامات عاجلی برای مقابله با روند رو به گسترش حمله نیروهای افغان به نیروهای ناتو به‌عمل آورد. هفته گذشته، ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به کابل رفت و در دیدار با فرماندهان ناتو و نیز مقامات افغان، راه‌های مقابله با پدیده‌ای را که به حملات سبز به آبی مشهور شده است، بررسی کرد.

طالبان با راکتی که به پایگاه بگرام کوبید و به هواپیمای دمپسی آسیب رساند، نشان داد بالاترین فرمانده ارتش آمریکا نیز از گزند حملات این گروه در امان نیست. بعد از دیدار وی از کابل بود که دولت افغانستان اعلام کرد سوابق بیش از ۳۵۲هزار سرباز و مأمور پلیس این کشور را مجددا بررسی خواهد کرد.

تاریخ‌نگاران نظامی آمریکا می‌گویند در تاریخ عملیات نظامی در کشورهای جهان و در کشورهایی که نیروهای خارجی در کنار نیروهای داخلی با یک دشمن مشترک جنگیده‌اند، نمی‌توان نظیر پدیده حملات سبز به آبی را پیدا کرد. به‌نظر می‌رسد این حوادث نیروهای آمریکایی را نسبت به تحقق هدف خود که سپردن امنیت افغانستان به نیروهای داخلی این کشور و مبارزه با نیروهای طالبان است، دلسرد کرده باشد.

این سربازان ناتو با همین سلاح‌هایی کشته شده‌اند که خودشان در اختیار افغان‌ها گذاشته‌اند. ناتو همچنان می‌کوشد نشان دهد طالبان را برای همیشه از کارزار نظامی این کشور حذف کرده اما حملات اخیر سبب شده است تردید جدی در این ادعا به‌وجود آید. حال باید دید آیا دامنه حملات سبز به آبی بعد از‌ماه رمضان ادامه پیدا می‌کند یا خیر.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.