حمل سلاح برای خودروهای ناتو ممنوع شد

جام جم آنلاین: بر اساس جزییات اعلام شده از توافقنامه میان پاکستان و آمریکا در باره مسیر تردد خودروھای تدارکاتی نیروھای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ﴿ناتو﴾، حمل و نقل و انتقال سلاح و مھمات به افغانستان از طریق مسیرھای زمینی پاکستان برای نیروھای خارجی ممنوع شده است.

انتقال تجھیزات نظامی برای ارتش ملی افغانستان از طریق پاکستان مجاز خواھد بود، در این زمینه پیش نویس تفاھم نامه به زودی بین اسلام آباد – واشنگتن به امضا خواھد رسید.

بر اساس این پیش نویس که ھم اکنون آماده و ممکن است در ھر زمانی بین دو کشور به امضا برسد، دو مسیر زمینی (جنوبی و شمالی) در پاکستان برای حمل تدارکات نیروھای ناتو مورد استفاده قرار خواھد گرفت.

از سوی دیگر وزارت امور خارجه پاکستان نیز پنجشنبه شب در بیانیه ای اعلام کرد که پیش نویس تفاهم نامه میان پاکستان و نیروهای خارجی مستقر در افغانستان برای حمل تجهیزات نظامی ارتش پاکستان تهیه شده و این توافقنامه در کابینه دولت پاکستان نیز تصویب شده است.

با توجه به پیش نویس این توافقنامه, ھیچ گونه پرداخت مالیات و یا عوارض گمرکی بر کالای ھای تدارکاتی ناتو در خاک پاکستان برنامه ریزی نشده است، اما خودروھای حامل اجناس تدارکاتی برای تردد خود موظف به پرداخت عوارض تردد خواھند بود، بعلاوه اینکه احتمال دارد ھزینه ھای جدید برای انتقال سریع محموله ھای تدارکاتی اعلام گردد.

خودروھای تدارکاتی ناتو دو مسیر زمینی در پاکستان را برای رسیدن به افغانستان مورد استفاده قرار می دھند.

بر این اساس خودروھای ناتو در منطقه جنوبی پاکستان از بندر قاسم کراچی از طریق مرز چمن در ایالت بلوچستان پاکستان وارد افغانستان می شوند و خودروھای ناتو در مسیر شمالی پاکستان، از کراچی به سمت منطقه مرزی «تورخم» در شمال غربی این کشور به افغانستان سفر خواھند کرد.

در تفاھم نامه یاد شده افزوده شده ھیچ انبار و یا مکان ذخیره سازی تجھیزات برای کالاھای تدارکاتی آمریکا مھیا نخواھد شد و در آینده نیز گواھی «عدم خلاف» برای حمل اجناس مورد نیاز صادر نخواھد شد.

دولت پاکستان قادر است از حمل کالاھایی که خارج از توافقنامه انجام شده باشد، جلوگیری کند.

اسلام آباد نیز تسھیلات لازم بمنظور امنیت و تسریع در انتقال تدارکات برای نیروھای ناتو در افغانستان را فراھم کرده و دولت آمریکا را در باره نظارت بر رفت و آمد خودروھای تدارکاتی ناتو مطلع خواھد کرد. ھمچنین این خودروھا پس از سفر به افغانستان از طریق پاکستان دوباره باز می گردند.

وزارت دفاع پاکستان با تشکیل سازمان «اداره مرکزی ھماھنگی» (CCA) فعالیت ھای روزانه و تردد خودروھای ناتو در مسیر این کشور را بازبینی می کند.

مقامات پاکستان و آمریکا نیز ھر دو ماه یک بار به منظور بررسی اجرای تفاھم نامه با یکدیگر ملاقات می کنند، بر اساس پیش نویس این تفاھم نامه، ھرگونه سوء تفاھم در این خصوص بدون دخالت شخص ثالث از طریق درک متقابل بین دو طرف بر طرف خواھد شد.

این بند بطور واضح در پیش نویس بین اسلام آباد – واشنگتن نوشته شده که ھرگونه صدمه و خسارت به محموله ھای تدارکاتی ناتو بر عھده خودروھای حمل کننده این کالاھا می باشد.

بر اساس این پیش نویس، حمل محموله ھای غیر کشنده از جمله دارو و غذا در کانیتنرھایی با عرض ۲۰ و طول ۴۰ فوت مجاز می باشد.

این تفاھم نامه پس از امضای مقامات مربوطه پاکستان و آمریکا قابل اجرا بوده تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۲ معتبر خواھد بود. ھمچنین این تفاھم نامه می تواند با رایزنی ھای دو کشور به مدت یک سال نیز تمدید شود.

دو کشور در صورت پایان دادن به این تفاھم نامه، موظف به مطلع کردن یکدیگر بصورت کتبی هستند.

دولت پاکستان در اواسط تیرماه گذشته پس از هفت ماه در پی عذرخواهی وزیر امور خارجه آمریکا از کشته شدن ۲۴ نظامی پاکستان پس از حمله بالگردهای نظامی ناتو به پست مرزی سلاله، تصمیم به بازگشایی مسیر تردد خودروهای تدارکاتی ناتو گرفت.

این تصمیم پاکستان با اعتراض گسترده احزاب سیاسی و مذهبی همراه بود. (ایرنا)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.