حکمی سیاسی برای یک دیکتاتور / پرونده

بازی تمام شد آقای دیکتاتور. حسنی مبارک رئیس جمهوری مخلوع مصر با حکم دادگاهی در همین کشور به حبس ابد محکوم شد. دادگاهی که از ابتدای شکل گیری رنگ و بوی سیاسی داشت درست در روزهایی حکم نهایی آقای رئیس را صادر کرد که مصر در تب و تاب انتخابات می سوزد . حسن اتفاق است که مردانی در گود رقابت های انتخاباتی باقی مانده اند که یکی درد کشیده سالهای هجران از سیاست به زور حسنی مبارک است و دیگری هم نخست وزیر سابق او. محمد مرسی کاندید جریان اخوان المسلمین است. مردی که حزب متبوعش سالها به دلیل مخالفت با حسنی مبارک عزل نشینی سیاسی را تجربه می کرد اکنون باید با احمد شفیق از بازماندگان سیاسی روزهای نخست وزیری حسنی مبارک رقابت کند. مرسی پیش از اعلام رای نهایی دادگاه از برگ خصومت با مبارک استفاده کرده و وعده داده بود که پس از تکیه زدن بر کرسی که سابق بر این به حسنی تعلق داشت او را مجدداد محاکمه خواهد کرد.شاید بر همین اساس بود که پس از صدور رای نهایی جریان اخوان بلافاصله به رای دادگاه واکنش نشان داد و مرسی نیز در جامه نامزد این جریان به میدان التحریر و جمع معترضان بازگشت.

رای دیوان عالی در مصر صدای اعتراض همگان را بلند کرد و این نارضایتی تا بدانجا بالا رفت که در داخل دادگاه نیز هرج و مرج برقرار شد.  آنها که خواهان صدور حکم اعدام برای مبارک بودند به خیابانها بازگشتند و این رای را خیانت به انقلاب خواندند.کاریکاتوریست ها نیز به سراغ حسنی مبارک و رای او رفته و او را در زندان به تصویر کشیدند. هرچند پیش از این نیز بسیاری از مخالفان مبارک ادعا می کردند که او در هتلی ۵ ستاره محبوس است و نه زندان.حسنی مبارک در حالی از حکم اعدام در سن ۸۵ سالگی گریخت که هر روز سند جدیدی در خصوص فعالیت های پشت پرده وی در سه دهه حضور در حاکمیت برملا می شود.

صدور حکم حبس ابد برای مبارک و تبرئه شدن جمال و عطا فرزندان او از اتهام های وارد شده تعبیرها و تحلیل های متفاوتی را به دنبال داشت.اصلی ترین پرسش این است که چرا باید در این بازه زمانی حساس و فضای انتخاباتی رای دادگاه مبارک هم بر حجم ناامنی های سیاسی می افزایید؟  وداع مبارک با قدرت با این حکم نهایی شد یا هنوز سناریویی در انتظار دیکتاتور سابق است؟ آیا احمد شفیق با به قدرت رسیدن و تکیه زدن بر کرسی ریاست جمهوری به گونه ای حکم را تعلیق و یا حتی تغییر خواهد داد؟
مصر همچنان در تب و تاب پس از انقلاب می سوزد. درخت این انقلاب هنوز تا به ثمر نشستن راه بسیار دارد. مرسی یا شفیق هرکدام که برگ برنده را در انتخابات ریاست جمهوری در دست بگیرند ، تکلیف مبارک دوباره ترسیم خواهد شد. دیکتاتور این روزها را در کلینیکی در زندان طره می گذراند و خبرهای رسیده از وخامت او حکایت دارد. آیا مبارک تا تبرئه یا صدور حکمی سنگین تر زنده می ماند؟
۵۱۵۱
 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.