خارش‌های پوستی را جدی بگیرید

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : دکتر حسان منصوری، متخصص پوست و مو ضمن تأکید بر احتمال وجود دلایل داخلی برای بروز خارش در سطح پوست، ادامه داد: «با توجه به زمان بروز این خارش‌ها، مدت زمان آن‌ها و همچنین قسمتی از بدن که درگیر آن می‌شود باید برای تشخیص سبب به پزشک مراجعه کرد.»

دکتر احسان منصوری، متخصص پوست و مو در گفت‌وگو با سینانیوز یکی از شابع‌ترین مشکلات پوستی در بین اشخاص که البته اغلب به آن توجهی نمی‌شود را خارش دانست و گفت: «اغلب اشخاصی که دچار خارش در پوست خود می‌شوند به آن توجه نمی‌کنند، مگر زمانی که زندگی روزمره آن‌ها را تحت تأثیر قرار داده و آن‌ها را خسته کند. متأسفانه معمولاً این اشخاص نمی‌دانند که ساده‌ترین خارش‌های پوستی بعضی اوقات می‌توانند علائم اولیه جدی‌ترین مشکلات پوستی باشند که نیاز به درمان‌های خاص دارند.»

دکتر احسان منصوری، متخصص پوست و مو در ادامه صحبت‌های خود ضمن احتمال وجود عوامل داخلی و خارجی بروز خارش‌های پوستی ادامه داد: «زمانی که فرد در طولانی مدت دچار خارش‌های پوستی می‌شود، در مرحله اول باید سبب آن شناسایی شود. در بسیاری از موارد دیده شده است که سبب بروز خارش در سطح پوست علل داخلی و تغذیه‌ای داشته است.»

وی در ادامه ضمن اشاره به چند سبب شایع برای بروز خارش گفت: «خارش ممکن است به سبب گزش حشرات، اگزماهای فصلی و یا غیر فصلی، خشکی، حساسیت‌های غذایی، با پیش زمینه‌های داخل و یا حتی با زمینه عصبی باشد. لذا نباید با نادیده گرفتن آن شرایطی را برای بروز مشکلات ثانویه فراهم کرد.»

به گفته این متخصص پوست باید دقت داشت که خارش‌ها از چه زمانی و چه سنی آغاز می‌شود و چه مدتی ادامه پیدا می‌کند و دقت داشته باشیم که خارش در کدام قسمت از بدن فرد به وجود آمده است. همین‌طور ثابت است یا در بدن گردشی است؟

وی ادامه داد: «در تشخیص علل بروز خارش بدون شک در وهله اول پیش زمینه اتفاقاتی که برای فرد رخ داده است در نظر گرفته می‌شود. برای مثال فردی که در روز قبل از بروز خارش به دامن طبیعت رفته باشد در درجه اول گزش حشرات و بعد از ان حساسیت به گیاهان صحرایی و… تشخیص داده می‌شود. اما در رابطه با فردی که پا به دوره سالمندی گذاشته باشد، حدود سن شصت الی هفتاد سالگی، باید در نظر داشته باشیم که بروز خارش و طولانی مدت شدن آن بدون شک با زمینه بیماری‌های و مشکلت داخلی به وجود آمده است که البته عمده آن‌ها شامل قند خون بالا می‌شود.»

این متخصص ادامه داد: «بسیاری از بیماری‌های کبدی و کلیوی مانند نارسایی کلیه می‌تواند با احساس خارش نمایان شود. در مورد بعضی از سرطان‌های خون نیز حتی ممکن است بیمار ابتدا با احساس خارش ساده به پزشک مراجعه کند، اما پزشک باید با معاینه دقیق و گرفتن شرح حال از بیمار، سبب اصلی خارش را تشخیص دهد تا درمان مناسب انتخاب شود.»

وی افزود: «آب و هوای سرد و خشک سبب پیدایش محیط مناسبی برای خارش پوست می‌شود و به همین سبب معمولاً اشخاصی که دچار حساسیت یا اگزما می باشند، خارششان در فصل سرد و خشک بیشتر خواهد شد.»

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.