خداحافظی با خاطرات دردناک

تحقیقات جدید نشان می‌دهد، امکان فراموش کردن عمدی برخی از جزئیات حوادث و خاطرات بد برای غلبه بر افسردگی و اختلال استرس پس از یک حادثه وجود دارد.

به گزارش بی باک به نقل از ایسنا، حوادث ناگوار یا خاطرات دردناک تا مدت ها در ذهن فرد باقی مانده و باعث بروز افسردگی، ترس و استرس ناشی از حادثه می شود؛ در این زمان یادآوری خاطره با جزئیات دقیق می تواند باعث آشفته تر شدن ذهن فرد شود.

پژوهشگران اسکاتلندی از برخی کلمات برای نشانه‌دار کردن حافظه ۳۰ مرد و زن جوان استفاده کرده و پس از آن توانایی افراد را برای فراموش کردن لغات مورد بررسی قرار دادند.

«سایما نورن» عصب شناس دانشگاه سنت اندروز و سرپرست این تیم تحقیقاتی تأکید می کند: کلمات نشانه مانند «کباب» فرد را به یاد خاطراتی مثل روز تولد می اندازد؛ برخی کلمات یادآور یک خاطره شرم آور و برخی کلمات نیز یادآور یک تجربه دردناک هستند.

برای هر یک از ۲۴ کلمه نشانه از افراد خواسته شد که واژه را با حداکثر جزئیات شرح دهند و پس از گذشت یک هفته همان لغت نشانه با رنگ های سبز و قرمز به داوطلبان نشان داده شدند؛ برای لغات سبز از افراد خواسته شد که خاطرات را با جزئیات شرح دهند، اما برای لغات قرمز از فرد خواسته شد که به جزئیات حادثه فکر نکند.

در این روش اگرچه کل حادثه از ذهن فرد پاک نمی شود، اما این اجتناب از به یادآوری جزئیات می تواند در غلبه بر استرس ناشی از حادثه موثر باشد.

«نورن» پژوهشگر این تحقیق خاطرنشان می کند: شما قادر به پاک کردن کل حافظه نیستید، اما با تمرین دادن حافظه می توانید بخش اعظم جزئیات یک حادثه یا خاطره دردناک را فراموش کرده و دید خود را نسبت به زندگی تغییر دهید؛ این امر می‌تواند برای غلبه بر استرس و افسردگی مفید باشد.

نتیجه این پژوهش در مجله Experimental Psychology منتشر شده است.


ممتازنیوز/momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.