خریدتضمینی کمتر و سود بیشتر کشاورز

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد
خریدتضمینی کمتر و سود بیشتر کشاورز

۱۳:۴۴ (یکشنبه ۱۵ مرداد )
اخبار مرتبط
نسخه چاپی نسخه چاپی

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه سیاست جدید این وزارتخانه سوق دادن کشاورزان به فروش محصولات خود در بازار است و نه به دولت، گفت: فروش در بازار یعنی اینکه سود بیشتری نصیب کشاورز می‌شود.

خرید تضمینی گندم تاکنون به ۲ میلیون و ۱۰۰ هزارتن رسیده و برخی کم بودن خرید تضمینی را به عنوان کاهش تولید و یا ناموفق بودن دولت در اجرای طرح خرید تضمینی قلمداد می‌کنند، در این زمینه با محمدعلی نیکبخت معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت‌و‌گویی انجام دادیم که در زیر می‌خوانید.

وی در خصوص کاهش میزان خرید تضمینی گندم توسط دولت در سال ۱۳۹۰ و سالجاری اظهار داشت: با آزادسازی قیمت آرد و نان در سال ۹۰ که برای اولین‌بار در طول چند دهه اخیر صورت گرفته است، بخش خصوصی و کارخانجات آردسازی در زمینه خرید گندم فعال شده‌اند و در نتیجه سهم دولت از خرید تضمینی کاهش یافته است.

*افزایش سهم بخش خصوصی و کاهش سهم دولت در خرید تضمینی

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی افزود: همچنین در سال جاری چون قیمت خرید گندم توسط دولت از کشاورزان ۴۲۰ تومان و قیمت فروش آن به کارخانجات ۴۶۵ تومان در نظر گرفته شده است، کارخانجات به قیمتی مابین این دو عدد خود رأسآً گندم را از کشاورزان خریداری می‌‌کنند که هم به نفع کشاورزان و هم به نفع کارخانجات آردسازی است .

نیکبخت ادامه داد: به دلیل گفته شده رغبت کشاورزان به فروش گندم خود به دولت کمتر شده و کارخانجات نیز تمایل به خرید گندم از کشاورزان دارند.

*افزایش میزان خودمصرفی گندم روستائیان و عشایر

نیکبخت درباره دلیل دیگر کاهش میزان خرید تضمینی گندم گفت: با آزادسازی قیمت آرد و نان، دولت آرد ارزان‌قیمت در اختیار عشایر و روستائیان قرار نمی‌دهد و برای کشاورزان مقرون به صرفه خواهد بود که بخشی از گندم را برای تأمین نیازهای خود به مصرف برسانند،در نتیجه میزان خود مصرفی گندم برای تأمین آرد و نان در بین کشاورزان و روستاییان افزایش یافته است که این اتفاق خوش‌یمنی است و منجر به فروش کمتر گندم به دولت می‌‌شود.

*بخشی از گندم به مصرف مرغداری‌ها می‌رسد

معاون برنامه ریزی و اقتصادی تصریح کرد: افزایش قیمت علوفه در سال ۹۰ و سال‌جاری سبب شده که بخشی از گندم تولیدی کشور به مصرف واحدهای مرغداری و دامداری و کارخانجات خوراک دام اختصاص یابد.

*اجرای سیاست کاهش خرید تضمینی

نیکبخت گفت:  سیاست وزارت جهاد کشاورزی در دوره جاری این است که با ساماندهی مناسب، میزان خریدهای تضمینی را کاهش داده و کشاورز با قیمتهای بالاتر از قیمت تضمینی محصول خود را به فروش رسانده و سود بیشتری عایدش شود.

 به گفته این مقام مسئول رابطه‌ای میان افزایش خریدهای تضمینی و میزان تولید وجود ندارد، مثلاً در سال ۸۹ به دلیل، پایین بودن قیمت جو در بازار میزان خرید تضمینی این محصول به حدود یک میلیون و چهار۴۵۰ هزار تن بالغ شد اما در سالهای ۹۰ و ۹۱ (تاکنون) به دلیل اینکه کشاورزان موفق شده‌اند محصول جو تولیدی خود را با قیمتهای بالاتر از نرخ تضمینی به فروش برسانند حتی یک کیلو محصول جو را نیز به دولت نفروخته‌اند.

نیکبخت ادامه داد: بنابراین نباید به اشتباه گفت که محصول جو در کشور تولید نشده یا میزان آن کاهش یافته است، زیرا میزان جو تولید شده در کشور در سال ۸۹ حدود ۳٫۵ میلیون تن بوده و در سال ۹۱ معادل ۷٫۳ میلیون تن برآورد می‌‌شود که افزایش تولید این محصول را نشان می‌دهد.

.

.

.

.

فارس


Foodna RSS Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.