خشم خود را چگونه کنترل کنیم؟

۴ شنبه ۱۷ آبان ۹۱ به نقل از باشگاه خبر نگاران جوان در پورتال خبری ممتاز نیوز انتشار یافته است،

از آنجا که عصبانیت و به تبع، خشم حاصل از آن ممکن است با ناراحتی تبعات و صدمات جبران ناپذیری همراه باشد، ضرورت پیشگیری و کنترل آن یک امر ضروری محسوب می‌شود.

ابراهیمی مقدم، روانشناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعیممتازنیوز، در بررسی شیوه ها و روش های کنترل و مقابله با خشم اظهار داشت: مهمترین و ابتدایی ترین موردی که فرد عصبانی یا خشمگین، باید آن را مورد توجه قرار دهد این است که تحت هیچ شرایطی در این حالت، تصمیم گیری یا اقدامی صورت ندهد،‌ زیرا در اغلب مواقع در چنین حالتی ضریب خطا و اشتباه بالا است.

اقدام دوم که باید مورد توجه قرار گیرد، ترک محیطی است که بستر عصبانیت در آن شکل گرفته شده و زمینه های عصبانیت و تنش رافراهم کرده است.

وی در ادامه افزود:‌ نوشیدن یک لیوان آب خنک نیز تأثیر قابل توجهی در کاهش و پایین آمدن میزان عصبانیت در فرد عصبانی خواهد شد.

ابراهیمی مقدم تصریح کرد: مرقوم نمودن و نگاشتن احساسات، حالت روحی و سبب عصبانیت بر روی کاغذ از سوی شخص عصبانی تأثیر بسزایی در کاهش تنش و ناراحتی خواهد داشت، به همین جهت عده ای توصیه می‌کنند به جای برخورد مستقیم کلامی، در شرایط عصبانیت، در صورت امکان، فرد عصبانی کلام و گفتار خود را روی کاغذ بیاورد و به عبارتی نامه نگاری کند، زیرا در این حالت،‌ فرد تمرکز و کنترل بیشتری بر روی کلام و گفتار خود خواهد داشت و از سوی دیگر فشار و التهاب روحی و روانی خود را به این شکل تخلیه و متعادل می‌‌کند.

این روانشناس در ادامه اظهار داشت:‌ سعی شود فرد هنگام عصبانیت خود را جای طرف مقابل قرار دهد و شرایط طرف مقابل را مد نظر قرار دهد و با خود محاسبه و بررسی کند در صورتی که در شرایط وقتی و مکانی مخاطب خود قرار داشت چه رفتار و عملکردی از خود نشان می‌داد و به این ترتیب به تحلیل و تبعات عصبانیت خود بپردازد.

وی در ادامه اظهار داشت:‌ یاد و نام خدا، ذکر و صلوات، تأثیر بسیار مثبت و اثر گزاری در کنترل عصبانیت خواهد داشت که با عنایت و توجه به این امر، می‌توان درجهت پیشگیری و کاهش تنش و عصبانیت گام های مطلوب و مؤثری برداشت./ز


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.