خطر بروز بیماری‌های تنفسی برای زلزله‌زدگان در صورت ادامه روند زندگی در چادر

ممتاز نیوز : رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به شرایط سخت زندگی در چادر برای زلزله‌زدگان نسبت به بروز بیماری‌های تنفسی در صورت ادامه روند زندگی در چادر برای زلزله‌زدگان هشدار داد.

دکتر محمد مهدی گویا در گفت‌وگو با (ایسنا)، با اشاره به بازدیدهای صورت گرفته از مناطق زلزله زده و بررسی وضعیت بهداشتی زلزله‌زدگان، گفت: خوشبختانه به دنبال اقدامات انجام شده تاکنون هیچ موردی از همه‌گیری بیماری‌های واگیر در مناطق زلزله‌زده را شاهد نبوده‌ایم. این موضوع تلاش نیروهای سازمان‌های مختلف را نشان می‌دهد.وی افزود: به دلیل آسیب‌های فراوان ناشی از زلزله، در زمینه وقوع برخی همه‌گیری‌ها از جمله بیماری‌های اسهالی نگران بودیم، اما اکنون پس از گذشت حدود دو هفته، شرایط تا حد زیادی تغییر کرده و وضعیت در برخی مناطق تقریبا با ثبات‌تر شده است.

میزان توالت‌ها و حمام‌های بهداشتی در مناطق زلزله‌زده کافی نیست

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به استقرار توالت‌ها و حمام‌های بهداشتی در مناطق زلزله‌زده، گفت: با این وجود تعداد سرویس‌های بهداشتی و حمام‌های بهداشتی به میزان کافی نیست.

خطر بیماری‌های تنفسی در صورت ادامه روند زندگی در چادر برای زلزله‌زدگان

کانکس جایگزین چادر در مناطق زلزله‌زده شود

گویا با اشاره به شرایط سخت زندگی در چادر برای زلزله‌زدگان، ادامه داد: اگر این روند طی روزها و هفته‌های آینده ادامه یابد، دشواری‌ها بیشتر می‌شود و خود می‌تواند زمینه‌ساز برخی بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های تنفسی باشد. این موضوع از دو جنبه اهمیت دارد چرا که هوا رو به سرد شدن می‌رود و از طرف دیگر زندگی در چادر و در کنار همدیگر و همچنین استفاده از وسایل گرمایشی، احتمال وقوع بیماری‌های تنفسی را بیشتر می‌کند. لازم است هر چه سریعتر این وضعیت تغییر کند و حداقل امکانات کانکس جایگزین چادر شود.

خطر بروز بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان در مناطق زلزله‌زده در صورت عدم جداسازی احشام از محل زندگی زلزله‌زدگان

وی در ادامه با ابراز نگرانی از بروز بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان در مناطق زلزله‌زده، گفت: هنوز جداسازی احشام از محل زندگی زلزله‌زدگان به طور کامل صورت نگرفته است و این موضوع به عنوان یک خطر مطرح است و ممکن است بیماری‌های منتقله از دام به انسان را سبب شود. از مسوولان مربوطه تقاضا می‌شود در این زمینه تلاش‌های جدی صورت گیرد.رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه خوشبختانه آب آشامیدنی در مناطق زلزله‌زده به صورت کامل تحت کنترل قرار دارد، گفت: در اغلب مناطق هنوز از آب بطری استفاده می‌شود. در برخی مناطق زلزله‌زده نیز وضعیت آب آشامیدنی اصلاح شده و توسط ماموران بهداشتی به دقت کنترل می‌شود. همین که بیماری‌های اسهالی را در این مناطق نداشته‌ایم به دلیل کنترل‌های دقیق بر روی آب بوده است.

گویا در ادامه تاکید کرد: دمای هوا روز به روز رو به سمت سرد شدن می‌رود. در حال حاضر نیز در برخی مناطق شب‌ها هوا بسیار سرد است و سرمای هوا شانس بروز برخی بیماری‌ها را افزایش می‌دهد.وی ادامه داد: تاکنون تلاش‌هایی که صورت گرفته در راستای پیشگیری از بیماری‌ها به ویژه دو بیماری آنفلوآنزا و سرخک بوده است. برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته تا واکسیناسیون آنفلو‌آنزا برای گروه‌های پرخطر مناطق زلزله‌زده صورت گیرد.رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه در حوادث یکی از تهدیدهایی که می‌تواند خطر‌آفرین باشد، بیماری سرخک است. در حال حاضر اطمینان داریم که این بیماری در مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی رخ نخواهد داد چرا که پوشش واکسیناسیون سرخک در این مناطق بالای ۹۹ درصد صورت گرفته است. بنابراین اطمینان خاطر داریم که سرخک در مناطق زلزله‌زده شایع نخواهد شد.

واکسیناسیون آنفلوآنزا برای گروه‌های پرخطر و پوشش ۹۹ درصدی واکسیناسیون سرخک در مناطق زلزله‌زده

گویا گفت: دانشگاه علوم پزشکی تبریز کل منطقه آسیب‌دیده را به ۱۰ ناحیه تقسیم کرده و یک تیم بهداشتی محلی در هر ناحیه مستقر است. همچنین استان‌های معین نیز انتخاب شده‌اند و از یک تیم بهداشتی کامل شامل پزشک، کارشناس بیماری‌ها، ماما، کارشناس بهداشت محیط و در برخی مناطق نیز کارشناس بهداشت روان، فعالیت‌های لازم را انجام می‌دهند. همچنین در تمام روستاهای بالای ۱۰۰ نفر جمعیت، پایگاه مستقر بهداشتی وجود دارد و در روستاهای زیر ۱۰۰ نفر نیز بازدیدهای روزانه انجام می‌شود. به این ترتیب سرکشی و بازدید از نزدیک صورت می‌گیرد و در صورتی که اتفاقی رخ دهد، سیستم بلافاصله وارد عمل می‌شود.

منبع: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.