خطر سقوط

جام جم آنلاین: یکی از رسالت‌های رسانه ملی این است که در قبال پدیده‌های اجتماعی و فرهنگی، عکس‌العمل منطقی و کارشناسانه داشته باشد.

مسائل فرهنگی و باورهای عامیانه هم که جزئی از پدیده‌های روزمره‌ زندگی مردم هستند بدقت ‌باید رصد شود و مورد نقد و بررسی و تحلیل قرار گیرد.

در کنار پدیده‌های مختلف رایج که هر کدام به نوبه خود از جایگاه و موقعیت حساسی برای واکنش‌های به موقع برخوردار است موضوع گرایش مردم به مسائلی مانند رمالی و دعانویسی و جن‌گیری به طرز غیرقابل توجیهی در حال شیوع و گسترش است و از کلیدی ترین موضوعاتی به حساب می‌آید که باید با واکنش رسانه ملی مواجه شود.

برنامه «پندار» در راستای همین اصول و نکات ضروری از شبکه ۲ سیما روزهای جمعه پخش می‌شود و با رویکردی علمی و دینی به بررسی این پدیده‌ها می‌پردازد.

در این برنامه به کالبد شکافی چیستی و چرایی این پدیده‌ها پرداخته می‌شود. این‌که چرا گرایش به سمت چنین پدیده‌های خرافاتی یا غیرقانونی، غیردینی و خلاف عقلانیت در حال گسترش است یا این‌که ماهیت چنین پدیده‌هایی چیست؟! آیا از اساس دروغ و کذب است یا این‌که آمیخته‌ای از دروغ و واقعیت برای سوءاستفاده از اعتقادات مردم است؟

این‌که دعا نویسان یا رمال‌ها چه کسانی هستند، چه سوابقی دارند یا چقدر دارای تحصیلات دینی یا دانشگاهی هستند و این‌که با چه شیوه‌هایی اهداف خود که همان کلاهبرداری است را پیش می‌برند؛ یکی از بخش‌های صحبت‌های کارشناسان دینی است.

از آنجا که بسیاری از مراجعه‌کنندگان بر‌اثر آگاهی دقیق دینی نسبت به این مسائل به رمال‌ها مراجعه می‌کنند در این بخش از برنامه بخوبی براساس منابع دینی و عقلی و نیز با بهره‌گیری از اصول علمی به ابهامات و علامت سوال‌های زیادی که در ذهن مخاطبان است پاسخ داده و در قبال این پدیده‌ها روشنگری می‌شود.

همچنین از منظر روان‌شناسی هم با حضور استادان دانشگاه این موضوع مورد بررسی قرار می‌گیرد و از مسئولان نیروی انتظامی دعوت می‌شود تا هم از آخرین اقدامات مقابله با این سوءاستفاده‌ها بگویند و هم ابعاد بیشتری از ماجرا را بشکافند.

اما یکی از بخش‌های بسیار جذاب برنامه، بخش مربوط به سینمای جن و نقد و بررسی فیلم‌های مربوط به این حوزه است.

در این بخش با معرفی مختصر ولی جامع و کامل فیلم و رویکرد آن همراه با پخش قسمت‌های حساس و جالب آن مورد نقد و موشکافی قرار می‌گیرد.

مجموعه پندار یکی از شیوه‌های مناسب رسانه ملی برای مقابله با انحرافات اجتماعی و اعتقادی در حوزه‌های مذکور است و برنامه‌ای جذاب و در عین حال روشنگرانه و با ضریب نفوذ و تاثیر‌گذاری بالای اجتماعی محسوب می‌‌شود.(جام جم – ضمیمه قاب کوچک)

حسین اسداللهی


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.