خواب طلایی گندم را آشفته کردن خطاست

براساس تازه‌ترین آمار گمرک، ایران از ۱۳ کشور جهان گندم وارد می کند.اگرچه واردات مواد غذایی به ایران از شمول تحریم های غرب مستثنی شده اند،اما معلوم نیست که این استثناء چه مدت دوام داشته باشد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران به نقل از سرزمین خبر، انقلاب که آمد «خودکفایی» را هم طلب کرد.سال ها از انقلاب اسلامی گذشت تا خودکفایی گندم را هم جشن گرفتیم .مراسمی  که در آبان ۸۳ برگزار شد،جشنی بود برای تلاشی دهها ساله . آن روزها گفتند : «ایرانیان پس از ۴۰سال توانستند گندم مصرفی خودشان را خودشان تولید کنند و باید برای حفظ آن تلاش کرد.»

همان سال کارشناسان هشدارهایی درخصوص شیوه کشاورزی در ایران دادند.شیوه کشاورزی سنتی،کشت دیمی و وابسته بودن آن به نزولات آسمانی باعث شد تا طرح ملی خودکفایی گندم در دستور کار قرار بگیرد.

هنوز ۵سالی از این تدابیر نگذشته بود که وزارت کشاورزی آمریکا پیش بینی کرد در سال ۲۰۰۹ایران بزرگترین وارد کننده جهان شود.

سال ۲۰۰۹ ایران بزرگترین وارد کننده گندم جهان شد.اتفاقی که از نگاه مسئولان به همه چیز مرتبط بود جز سوء مدیریت آنها !

خشکسالی تنها بهانه شد و کنترل مصرف تنها راه حل پیشنهادی مسئولان.

یکسال پس از آن طرح هدفمندی یارانه ها اجرا شد.همان روزها وزارت بازرگانی از کاهش نیاز به۵/۹میلیون تن گندم و قطعی شدن خودکفایی گندم خبر داد.دو سال پس از وعده وزارت بازرگانی، واردات گندم به کشور در چهار ماهه نخست امسال نسبت به سال قبل از نظر وزنی ۱۵۸ و از نظر ارزشی ۲۰۱ برابر شده است.

ابتدای مرداد ماه سال جاری بود که تحقق نیافتن خودکفایی گندم به همراه نابسامانی ها در بازار مرغ،صدای مجلسیان را بالا برد.امضاها برای استیضاح وزیری که به گفته علی ایرانپور،عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:«چند قانون مانند «نظام جامع دامپروری» و «قانون افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی» را که در مجلس هشتم به تصویب رسیده را معطل نگه داشته و تا کنون به مرحله اجرا درنیاورده است.»جمع شد.

مجلس نهم پس از تعطیلی تابستانی،چند گزینه برای استیضاح دارد که معلوم نیست قرعه به نام کدام یک بیفتد اما  سخنگوی کمیسیون کشاورزی گفته است:« وزیر کشاورزی پاسخگو نبوده از مسئولیت نیز شانه خالی کرده و وقت کشی می‌کند لذا امکان طرح دوباره استیضاح وی پس از تعطیلات وجود دارد».

این روزها  واردات گندم و تولید داخلی گندم به داستان مرغ و تخم مرغ پهلو می زند.در حالی که دولتی ها علت واردات گندم را کاهش تولید داخلی میدانند،مجلسیان علت کاهش تولید داخلی را افزایش واردات بی رویه می دانند.

البته برخی با اشاره به هزینه تمام شده گندم در ایران و پیش کشیدن مزیت نسبی ،طرح خودکفایی گندم را به صرفه نمی دانند .

همین چند ماه گذشته بود که وحشت از قحطی، طبقه های مواد غذایی فروشگاههای زنجیره ای را خالی کرد.حتی اطمینان سازی های مسئولان هم کسی را از خرید منصرف نکرد تا اینکه سرانجام گذر زمان خیال ها را آسوده کرد.

رفتار غلط اقتصادی مصرف کنندگان نشان از وحشت عمیق این جامعه از قحطی و عدم اطمینان مردم به اطلاع رسانی ها دارد.

براساس تازه‌ترین آمار گمرک، ایران از ۱۳ کشور جهان گندم وارد می کند.اگرچه واردات مواد غذایی به ایران از شمول تحریم های غرب مستثنی شده اند،اما معلوم نیست که این استثناء چه مدت دوام داشته باشد.

از میان این فروشندگان ۱۳ گانه نیز همواره شایعاتی درخصوص فروش گندم های آلوده به ایران وجود داشته است. اوایل شهریور اعلام شد که محصول گندم هند و پاکستان آلوده به عوامل بیماری‌زا هستند.مدیر قرنطینه‌ای سازمان حفظ نباتات کشور اعلام کرد: بنا بر گزارش‌های هیأت تخصصی اعزامی ایران، مشخص شد محصول گندم کشور پاکستان به یکسری از عوامل بیماری‌زا به نام «سیاهک ناقص گندم» (کارنال بانت) و علف هرزی به نام «استریگا» آلوده است و بنا به ضوابط قرنطینه‌ای جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه نباید به کشور وارد شوند.

بازار گمانه زنی ها گرم بود که اصل خبر تکذیب شد. ساسان خدایی، معاون مدیرکل دفتر واردات سازمان توسعه تجارت تأکید کرد که ایران از پاکستان و هند گندم وارد نکرده است.

با وجود تمام تکذیبه ها به نظر می رسد مجلس هنوز در انتظار توضیحات صادق خلیلیان،وزیر کشاورزی است.

یقینا  امنیت ملی جدا از امنیت غذایی نیست.سابقه اجرای طرح هایی مانند «نفت در مقابل غذا» در عراق،تحریم های اقتصادی و اهمیت گندم به عنوان خوراک اصلی ایرانیان کافی است تا خودکفایی گندم را نه تنها امری اقتصادی که  به عنوان محوری امنیتی پی گیری کنیم …


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.