خواص زیتون

۲۱م اسفند ،
ممتاز نیوز :درباره خواص زیتون مطالب بسیاری گفته شده است.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از خراسان ؛ امروز به بررسی بخش خواص زیتون در طب اسلامی می پردازیم.

مشخصات گیاه: درختی است همیشه سبز و بدون خزان، دارای گونه های مختلف.

الف) olea europaeal: که همان زیتون معمولی است. درختی است بلند با برگ های متقابل چرمی کشیده، کناره برگ پیچیده، روی برگ سبز تیره با خال های سفید و پشت برگ نقره ای مایل به زرد، گل های آن سفید و میوه آن تخم مرغی شکل است.

ب) olea ferruginea: این درخت شباهت بسیاری به زیتون معمولی دارد. با این تفاوت که برگ هایش بزرگ تر و پشت برگ ها به رنگ قرمز است. این گونه زیتون در بلوچستان و ایرانشهر دیده می گردد. زیتون اغلب در اوایل خرداد آغاز به گل دادن می کند و میوه آن در آذر و دی ماه کاملاً  رسیده و دارای رنگ تیره می باشد.

خواص درمانی:برگ و میوه: کاهنده فشار خون، مقوی معده، اشتها آور، قابض، تسکین دهنده دردهای روماتیسم، نقرس، درد مفاصل، تب بر، ادرار آور، صفرابر، ضد دیابت. «بهترین آن زیتون سبز است.»

روغن زیتون: روغن زیتون به عنوان یک عامل ضد پیری و ضد سرطان، کمی ملین، یک عامل ضد انعقاد خون و انسداد شریانی، ضد بعضی بیماری های قلبی و کاهنده کلسترول، رفع کننده قولنج، دل پیچه، خارج کننده کرم معده، خرد کننده سنگ مثانه، دفع کننده سنگ های صفراوی، رفع کننده یبوست مزمن، افزایش ترشحات ادرار، تسکین دهنده درد مفاصل و سیاتیک است.

در روغن زیتون، ترکیبات شیمیایی وجود دارد که لخته شدن خون را متوقف می کند. از رسوب کلسترول در شریان جلوگیری می کند و مصرف آن برای پیشگیری از حمله های قلبی، حتی بعد از وقوع اولیه حمله برای جلوگیری از حملات بعدی قلب پیشنهاد می گردد.

طریقه مصرف: زیتون پرورده: خوردن زیتون پرورده با غذا، مقوی معده، اشتها آور و قابض است. بسیاره روی در مصرف آن سبب کم خونی و لاغری می گردد.

ضماد میوه زیتون: این ضماد برای رفع پوسته شدن سر مناسب است.

عصاره زیتون: مصرف عصاره آبی رنگ زیتون، فشار خون را پایین می آورد.

جوشانده برگ زیتون: ۲۰ عدد (۵۰ گرم) برگ زیتون را بشویید و در یک لیتر آب به مدت ۱۵ دقیقه بجوشانید و صاف شده آن را با مقداری قند مصرف کنید (به مدت ۱۵ روز) برای پایین آوردن فشار خون و نقرس و عوارض روماتیسم مفید است.

ضماد برگ زیتون: ضماد برگ زیتون برای ورم های چشم و التیام زخم سر که بر اثر بریدگی ایجاد شده باشد و هم چنین مخملک مناسب است. این ضماد مخلوط با عسل برای رفع آماس بین ناخن ها نافع می باشد.

دم کرده برگ زیتون: ۵۰ گرم از برگ ها را در یک لیتر آب دم کنید و برای رفع تب یک فنجان میل کنید. استفاده از دم کرده برگ زیتون برای تسکین درد دندان مناسب است. شست وشو با این دم کرده برای زخم های مقعد و رحم نافع است.

صمغ درخت زیتون: این صمغ، مقوی ذهن و حافظه است. برای سرفه مزمن و اخراج بلغم و رفع رطوبت جراحت ها مفید است. (به صورت مرهم روی زخم ها گذاشته و سبب ترمیم گوشت می گردد.)

روغن زیتون: برای کاهش کلسترول خون یک قاشق از روغن زیتون را هر صبح میل کنید.موارد دیگر استفاده از آن را فقط نام می بریم: ۱ – زغال شاخه درخت زیتون ۲ – روغن زیتون با سیر ۳ – روغن زیتون و استوقودوس ۴ – لوسیون برای رفع شوره، موخوره، خشکی پوست، رفع چروک و…

زیتون در روایات:امام رضا(ع) از حضرت علی(ع) نقل می کنند که رسول خدا (ص) فرمودند:زیتون را بخور و آن را بر بدنت بمال؛ زیرا هرکس آن را بخورد و با آن روغن مالی کند، شیطان چهل روز به او نزدیک نمی شود.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.