خواص گوشت پرندگان مختلف

این مطلب امروز جمعه ۱۲م آبان iبه نقل از منبع ذکر شده در انتهای خبر در پایگاه اینترنتی خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

هفت صبح:امروزه iبه سبب رشد و پیشرفت کشور در زمینه پرورش دام و طیور، علاوه بر گوشت گاو و گوسفند ومرغ، گوشت های دیگری همچون گوشت شترمرغ، بوقلمون و بلدرچین نیز در دسترس افراد قرار گرفته است. متاسفانه بعضی افراد بنا بر عادت یا iبه سبب نداشتن آشنایی با اینگونه از گوشت ها از خرید و خوردن آنها امتناع می نمایند. در اینجا سعی داریم شما را با گوشت اینگونه از پرندگان و فواید و خواص آنها آشنا کنیم.

گوشت شترمرغ

خواص گوشت پرندگان

گوشت شترمرغ در دسته گوشت های قرمز طبقه بندی می گردد و از لحاظ ارزش غذایی از کم چرب ترین و سالم ترین نمونه های گوشت قرمز است. گوشت شترمرغ حاوی فواید بسیاری است.

۱- گوشت شترمرغ کالری، کلسترول و چربی بسیار پایین تری از گوشت مرغ و بوقلمون دارد.

۲- گوشت شترمرغ برای افرادی که می خواهند رژیم لاغری بگیرند iبهترین گزینه است زیرا علاوه بر چربی کم، خاصیت سیرکنندگی فراوان دارد.

۳- اسیدهای چرب غیراشباع موجود در گوشت شترمرغ ۳۰ درصد مجموع اسیدهای چرب را تشکیل می دهد.

۴- این گوشت iبه سبب دارا بودن اسید چرب امگا-۳ فراوان iبهترین نوع گوشت برای افراد سالمند و بیماران قلبی و عروقی است.

۵- گوشت شترمرغ iبه سبب داشتن سدیم بسیار کم برای بیماران فشار خونی بسیار مفید است.

۶- گوشت این پرنده همچنین حاوی پروتئین و آهن بسیار بالایی است، بنابراین مصرف آن iبه افراد کم خون و زنان باردار پیشنهاد می گردد.

۷- گوشت شترمرغ iبه میزان قابل توجهی از املاحی همچون روی و منیزیم برخوردار است.

۸- نکته آخر اینکه بسیار ترد است و هضم آسانی دارد.


گوشت بلدرچین

خواص گوشت پرندگان

گوشت بلدرچین بسیار لذیذ، خوش طعم و مقوی است. iبه سبب آنکه این پرنده حاوی جست و خیز و تحرک فراوانی است ماده ای iبه نام گلیکوژن در ماهیچ های این پرنده بیشتر از سایر پرندگان تولید می گردد که همین امر گوشت بلدرچین را بسیار مطبوع و لذیذ نموده است. گوشت بلدرچین حاوی خواص بسیاری است.

۱- میزان چربی گوشت بلدرچین بسیار کم است.

۲- پروتئین گوشت بلدرچین بسیار بالا و انواع اسیدهای آمینه کمیاب در گوشت این پرنده وجود دارد.

۳- این گوشت منبع خوبی از نیاسین، فسفر، مس، روی، آهن، سلنیوم و غنی از ویتامین های B1، B2 و B6 است.

۴- گوشت بلدرچین iبه سبب خواص فراوانش برای درمان امراضی چون آسم، تشنج، فشار خون بالا، ضعف اعصاب و ناراحتی های روانی و همچنین بی خوابی بسیار مفید است.

۵- خوردن گوشت این پرنده iبه افراد مسن و از کار افتاده iبه سبب بازیابی سلامتی و شادابی روحی و جسمی بسیار پیشنهاد می گردد.

۶- علاوه بر خاصیت فراوان گوشت بلدرچین، تخم بلدرچین نیز حاوی فسفر، آهن، ویتامین B1 و B2 و منبع خوبی از همهی ویتامین ها iبه جز ویتامین C است. iبه همین سبب تخم بلدرچین را بمب ویتامین نامیده اند.

۷- تخم بلدرچین از کلسترول کمتری نسبت iبه تخم مرغ معمولی برخوردار است و ترکیبات مغذی این تخم می تواند سبب دفع مواد رادیواکتیو، فلزات سنگین نظیر سرب و جیوه و مواد زاید از بدن شود.

۸- مصرف همزمان تخم وگوشت بلدرچین سبب تنظیم دستگاه عصبی، قلب و گوارش می گردد.


گوشت بوقلمون

خواص گوشت پرندگان

نکته ای که گوشت بوقلمون را از سایر گوشت ها متمایز می نماید وجود هر دو نوع گوشت سفید و قرمز در بدن این نوع پرنده است. iبه طوری که ۶۵ درصد گوشت بوقلمون در ناحیه سینه، سفید و ۳۵ درصد نآن قرمز و در ناحیه ران ها قرار دارد. نکته قابل توجه طعم و مزه هر یک از قسمت های گوشت بوقلمون است. iبه طور مثال گوشت سینه وبال ها سفید و لذیذ و از نظر مزه شبیه گوشت گوساله است و گوشت ران های آن قرمز و بسیار نرم و طعمی شبیه گوشت پرندگان شکاری دارد. گوشن بوقلمون نیز حاوی فواید و خصوصیات بسیاری است.

۱- گوشت بوقلمون منبع خوبی از ویتامین های B1، A، B3، B6، B12 و املاحی چون سلنیوم، منیزیم، مس، آهن، روی، پتانسیم و اسید آمینه تریپتوفان است.

۲- مصرف گوشت بوقلمون برای تقویت سیستم ایمنی بدن iبه خصوص در فصل سرما، بسیار پیشنهاد می گردد و سبب آن سرشار بودن این نوع گوشت از ویتامین A است.

۳- این گوشت نسبت iبه سایر گوشت ها از استخوان و ضایعات کمتری برخوردار است.

۴- گوشت بوقلمون حاوی پروتئین بالا، حداقل چربی اشباع، کمترین سطح کلسترول و فقدان چربی میان بافتی است.

۵- گوشت این پرنده iبه سبب بافت فشرده اش هنگام طبخ حجم خود را از دست نمی دهد.

۶- اسید آمینه تریپتوفان گوشت بوقلمون سبب افزایش ترشح سروتونین می گردد و همین امر سبب شادابی، آرامش در افراد و سبب iبهبود خواب می گردد و در ضمن اسید آمینه موجود در گوشت بوقلمون از تجمع سرب و جیوه در بدن جلوگیری و سموم را از بدن دفع می نماید.

۷- گوشت بوقلمون سرشار از آهن است iبه طوری که مصرف ۱۵۰ گرم گوشت بوقلمون نیمی از اسید فولیک مورد نیاز روزانه بدن را تامین می نماید، iبه همین سبب مصرف آن iبه خانم های باردار و کودکان پیشنهاد می گردد.

۸- گوشت بوقلمون از پوکی استخوان جلوگیری می نماید و همچنین سبب افزایش گلبول قرمز خون می گردد.

این نکته در مورد گوشت بوقلمون حائز اهمیت است که قسمت تیره گوشت بوقلمون چربی بیشتری نسبت iبه قسمت گوشت سفید آن دارد، بنابراین iبهتر است افراد حاوی فشار خون و چربی بالا از قسمت گوشت سینه آن استفاده نمایند. همچنین گوشت بوقلمون حاوی مقدار کمی اگزالات است که بیماران مبتلا iبه سنگ کلیه اگزالاتی iبهتر است با احتیاط بیشتر از آن استفاده نمایند.


مجله اینترنتی برترین ها سبک زندگی سلامت دکوراسیون موفقیت کودک

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.