خودروی برقی و‌شهرهای ‌آینده‌نگر

جام جم آنلاین: ۱۶ شهر در سراسر دنیا برای فروش شش میلیون دستگاه خودروی برقی و هیبریدی تا سال ۲۰۲۰ برنامه‌ریزی کرده‌اند. اگر این شهرها به این هدف دست یابند، خودروهای سازگار با محیط‌زیست در سال ۲۰۲۰ با رقمی معادل ۲۰ میلیون دستگاه، حدود ۶ درصد از کل وسایل نقلیه فروخته شده را به‌خود اختصاص خواهند داد.

گزارشی که بتازگی منتشر شده به تشریح اقدامات ‌این شهرها برای تشویق شهروندان برای استفاده از وسایل نقلیه سازگار با محیط‌زیست می‌پردازد .

بسیاری از این شهرها تاکنون تعدادی خودروی برقی را به ناوگان درون‌شهری افزوده‌اند و از اتوبوس‌های هیبریدی در حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند. همچنین در برخی‌ساختمان‌های عمومی، بخشی را برای شارژ خودروهای برقی در نظر گرفته‌اند و برای شارژ خودروهای شخصی سازگار با محیط‌زیست تخفیف‌هایی در نظر می‌گیرند. ‌همچنین از گروه‌های مختلفی نظیر برنامه‌ریزان شهری، سازندگان خودرو، موسسات پژوهشی و آموزشی و مسئولان شهری و ملی در این میان کمک می‌گیرند. این گروه‌ها با هم برای ایجاد یک برنامه‌ریزی جامع برای استفاده از خودروهای سازگار با محیط‌زیست و بررسی همه‌جنبه‌های فنی، اقتصادی و قانونی در این راه تلاش می‌کنند.

۱۶ شهری که در این پروژه حضور دارند عبارتند از: آمستردام (هلند)، بارسلونا (اسپانیا)، برلین (آلمان)، برابانت (هلند)، جزایر گوتو در ناکازاکی (ژاپن)، هامبورگ (آلمان)، هلسینکی (فنلاند)، کاناگاوا (ژاپن)، لس‌آنجلس (ایالات متحده)، نیویورک (ایالات متحده)، انگلستان شمال شرقی (انگلستان)، پورتلند (ایالات متحده)، مثلث پژوهش در کالیفرنیای شمالی (ایالات متحده)، رتردام (هلند)، شانگهای (چین) و استکهلم (سوئد)‌.‌ سه شهر آمستردام، بارسلونا و لس‌آنجلس در این میان از بقیه پیشی گرفته‌اند و برنامه‌هایی نوین برای رسیدن به اهداف خود دارند. حال به بررسی روند کار در این سه شهر می‌پردازیم:

آمستردام

این شهر مساحتی معادل ۲۱۹ کیلومترمربع و جمعیتی حدود ۷۸۰ هزار نفر دارد. در این شهر حدود ۲۵۰ هزار خودرو وجود دارد و هر فردی که در این شهر جابه‌جا می‌شود، هر‌روز حدود ۸ کیلومتر مسیر را طی می‌کند. در حال حاضر، آمستردام حدود ۷۵۰ وسیله سازگار با محیط‌زیست دارد و قصد دارد تا سال ۲۰۲۲ این میزان را به ده هزار دستگاه افزایش دهد. برای نیل به این هدف، این شهر مشوق‌های مختلفی را به شهروندان ارائه می‌دهد.

اول این‌که آمستردام حدود ۹ میلیون یورو به عنوان یارانه این بخش اختصاص داده است. یارانه خرید هر خودروی سواری برقی بیش از ۵۰۰۰ یورو، به ازای هر اتوبوس برقی ده هزار یورو و برای هر کامیون برقی ۴۰ هزار یورو است. طرحی آزمایشی که در سال ۲۰۰۹ انجام شد نتایج نوید‌بخشی را به همراه داشت و به خرید بیش از ۲۰۰ دستگاه خودروی برقی انجامید.

همچنین این شهر طرح ویژه‌ای را به اجرا در آورده که در آن صاحبان خودروهای برقی می‌توانند آن را با هزینه‌ای بسیار اندک در هر پارکینگ عمومی قرار داده و هر وقت بخواهند خودروی خود را از پارکینگ بیرون آورند.

نکته: آینده از آن‌خودرو‌های الکتریکی است و شهرداران‌آینده‌نگر با توجه به‌همین‌موضوع و برای نیل به این منظور از امروز آغاز به‌سرمایه‌گذاری برای توسعه زیرساخت‌های لازم مثل ایستگاه های شارژ باتری نموده‌اند

همچنین از سال ۲۰۲۲ یک پایگاه داده اطلاعاتی زنده و لحظه‌ای از موقعیت و وضع حدود هزار ایستگاه شارژ مختلف در شهر را ارائه می‌دهد. ‌در نهایت این که شهر آمستردام بصورت تدریجی در حال تجهیز ناوگان تاکسیرانی خود به خودروهای سازگار با محیط زیست است تا پایان سال جاری میلادی، ۴۰ دستگاه تاکسی برقی به ۲۵۰۰ تاکسی گازوئیلی این شهر افزوده می‌شود.‌

همچنین آمستردام قصد دارد تا سال ۲۰۴۰ با استفاده از خودرو، کامیون و قایق‌های برقی و نیز ساختمان‌هایی که انرژی خود را از خورشید، باد و زیست‌توده تامین می‌کنند ، دیگر‌ ‌از ‌‌انرژی فسیلی استفاده نکند.

بارسلونا

این شهر دومین شهر بزرگ اسپانیا و با جمعیتی بیش از ۶/۱ میلیون نفر است. در این شهر پرتراکم، بسیاری از مردم برای جابه‌جایی از دوچرخه یا اسکوتر استفاده می‌کنند. در این شهر حدود یک میلیون خودرو وجود دارد، ولی قصد دارد تا ناوگان خودروهای برقی خود را از ۴۰۰ دستگاه فعلی به ۳۰۰۰ دستگاه تا سال ۲۰۲۲ برساند. بارسلونا قصد دارد تا دو سال آینده حدود ۴۵۰۰ ایستگاه شارژ برای این خودروها ایجاد کند.‌ بارسلونا برای نیل به این هدف، یکسری ایستگاه شارژ رایگان مخصوص موتورسیکلت‌های برقی را در نقاط مختلف شهر نصب کرده است. بارسلونا قصد دارد تا شهروندان خود را به استفاده از اسکوترهای برقی تشویق کند تا این وسیله بتواند نیمی از کل وسایل نقلیه دوچرخ این شهر را تشکیل دهد. ‌ این شهر برنامه ویژه‌ای برای ارائه اطلاعات به شهروندان در مورد همه مسائل مربوط به وسایل نقلیه برقی، از موقعیت ایستگاه‌های شارژ گرفته تا فرصت‌هایی برای نوآوری و سرمایه‌گذاری ایجاد کرده است. این برنامه اولین برنامه از نوع خود در اروپاست که اطلاعاتی در مورد حمل و نقل برقی به شهروندان ارائه می‌دهد.

همچنین مقامات شهری بارسلونا نوعی نرم‌افزار برای تلفن‌های همراه عرضه کرده‌اند که به کاربران امکان یافتن نزدیک‌ترین ایستگاه‌های شارژ را می‌دهد.

لس‌آنجلس

جمعیت این شهر حدود ۴/۱ میلیون نفر و تعداد خودروهای موجود در آن ۵/۲ میلیون دستگاه است و هر فردی که در این شهر جابه‌جا می‌شود، هر روز حدود ۴۰ کیلومتر را طی می‌کند که بیشتر این جابه‌جایی‌ها از طریق خطوط ریلی شهری انجام می‌شود. بتازگی شهر لس‌آنجلس حدود ۲۰۰۰ خودروی سازگار با محیط زیست را به کار گرفته و قصد دارد تا سال‌۲۰۲۲ این تعداد را به ۸۰ هزار برساند.

برای رسیدن به این هدف، ایالت کالیفرنیا به ازای خرید هر خودروی برقی، ۲۵۰۰ دلار یارانه و ۷۵۰۰ دلار اعتبار مالیات فدرال در نظر گرفته است. همچنین شهروندان می‌توانند با راندن این خودروها، از خط ویژه بزرگراه‌ها استفاده کنند. ‌در سال ۲۰۱۱ اعلام شد که لس‌آنجلس استفاده از اتوبوس‌های برقی را برای جابه‌جایی مسافران از نقاط مختلف به فرودگاه و بالعکس ‌آغاز کرده است. این اتوبوس‌ها بسیار ارزان‌تر از اتوبوس‌های معمولی هستند. برخی تخمین‌ها حاکی از این است که این اتوبوس‌های برقی در طول عمرشان می‌توانند باعث بیش از ۵۰۰ هزار دلار صرفه‌جویی در مصرف انرژی شوند.

شهرداری لس‌آنجلس همه پروژه‌های ساخت و ساز را ملزم ساخته تا امکاناتی برای خودروهای سازگار با محیط‌زیست در نظر بگیرند.

اداره آب و برق لس‌آنجلس گام‌هایی را جهت بهینه‌سازی خطوط برق‌رسانی خود برای سازگاری با خودروهای برقی برداشته است. این اداره حدود ۶۰ میلیون دلار برای ایجاد تغییراتی در شبکه برق‌رسانی شهری به منظور تامین برق مصرفی ایستگاه‌های شارژ اختصاص داده است و به افرادی که در خانه خود ایستگاه شارژ نصب می‌کنند نیز تخفیفی ۲۰۰۰ دلاری می‌دهد. ‌در نهایت این شهر در حال همکاری با برخی دانشگاه‌های محلی و موسسات دولتی است تا قوانین و مقررات ناوگان حمل و نقل برقی را آماده کنند. شهر لس‌آنجلس قراردادی با شهر شانگهای ‌چین امضا کرده تا هر‌دو طرف در زمینه اقدامات انجام شده در این حوزه به تبادل اطلاعات با هم بپردازند.

با این که ممکن است سال‌های زیادی طول بکشد تا خودروهای برقی به عنوان شکل غالب حمل و نقل شهری مطرح شود، اما شهرهای آینده‌نگر از همین حالا زمینه را برای آن روزها فراهم می‌کنند.

cleantechnica / مترجم: صالح سپهری‌فر


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.