خودنگاره‌ای از سیاره سرخ / عکس

محمود حاج‌زمان: گرفتن یک عکس خوب از خودتان اصلا کار ساده‌ای نیست، حتی اگر شما یک روبات پیشرو و به اندازه کافی پیچیده باشید که بتوانید به دنبال نشانه‌های حیات بر روی مریخ بگردید.
به گزارش نیوساینتیست، این خودنگاره ناقص از مریخ‌نورد کیوریاسیتی ناسا که ۱۶ مردادماه روی مریخ فرود آمد، از کنار هم چیدن هشت عکس گرفته شده توسط دوربین‌های ناوبری مریخ‌نورد ایجاد شده است. سایر دوربین‌های نصب شده بر روی عرشه روبات برای عکس‌برداری از بافت صخره‌ای سیاره، ساختار شیمیایی مواد معدنی و تهیه تصاویر رنگی ۳۶۰ درجه استفاده می‌شوند.

در مرکز تصویر، عرشه مریخ‌نورد ۱ تنی مشاهده می‌شود و آنچه که در سمت چپ بالای تصویر می‌بینید، قسمت عقب روبات است. دو چرخ سمت چپ پایین تصویر چرخ‌های سمت راست روبات هستند، اگرچه در حال حاضر روبات بر روی پایه‌های خود مستقر است تا صحت کارکرد ابرازهای خود را بررسی کند و به مطالعه محیط اطراف خود بپردازد. زمانی‌که روبات حرکت خود را آغاز کند، به سوی Aeolis Mons در فاصله ۶٫۵ کیلومتری رهسپار خواهد شد؛ تپه‌ای به ارتفاع ۵ کیلومتر که تصور می‌شود تاریخ لایه لایه آب بر سطح سیاره سرخ را در خود حفظ کرده است.
در این عکس همچنین ذراتی از شن و ماسه مریخی بر روی عرشه مریخ‌نورد مشاهده می‌شود که در حین فرود مهیج مریخ‌نورد روی آن پاشیده شده است. فرود کیوریاسیتی پیچیده‌ترین مانور فرود یک کاوشگر بود که طی آن مریخ‌نورد در مرحله آخر فرود، با استفاده از کابل از یک جرثقیل شناور در هوا به پایین فرستاده شد.
مریخ‌نورد کیوریاسیتی طوری طراحی شده تا حداقل برای دو سال به کاوش در سطح مریخ بپردازد، و در حین فعالیت خود مرتبا تصاویر را به زمین ارسال کند. تصویر رنگی زیر، نمایی از مسیر مریخ‌نورد را در راه Aeolis Mons را به تصویر می‌کشد: سطحی سنگریزه‌ای که در نهایت به تپه ماهورهای تاریک ختم می‌شود.

۵۳۲۷۵

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.