خود‌زنی رحیمی با زیر‌سؤال بردن مدافع برنامه‌های اقتصادی دولت ‌

کشف جدید معاون اول رئیس جمهور در سال آخر دولت

خود‌زنی رحیمی با زیر‌سؤال بردن مدافع برنامه‌های اقتصادی دولت ‌

گزارشگر : بهناز قاسمی

 

یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ساعت ۰۰:۰۰

محمد‌رضا رحیمی تأکید کرد که الان پیاز‌ در بندر عباس کیلویی ۹۰ تومان است در حالی که همین پیاز در تهران کیلویی ۶۰۰ تا ۷۰۰ تومان به فروش می‌رسد. چرا باید اینگونه باشد؟ این یک تدبیر می‌خواهد که هم‌اکنون مسئولان ما فاقد آن هستند و باید درستش کنیم. وی البته به دامپزشکان کشور برای رونق بازار کسب و کارشان و خروج آنها از غربت وعده‌هایی داد.
معاون اول رئیس جمهور با متهم کردن وزارت جهاد کشاورزی به نداشتن برنامه ریزی صحیح تولید گفت: ۱۷، ۱۸ ماه پیش گرفتار آنفلوآنزای مرغی شدیم و متأسفانه تعداد زیادی از طیور از بین رفتند و به واردات تخم مرغ دست زدیم، به طوری که در آن مقطع تخم‌مرغ کیلویی ۵، ۶ هزار تومان به فروش می‌رسید در حالی که امروز تخم‌مرغ مازاد داریم. این نشان می‌دهد که نه در آن زمان و نه الان برنامه‌ریزی درستی نداشته‌ایم، در حالی که ما باید یک برنامه‌ریزی صحیحی در این زمینه داشته باشیم تا تولید‌کنندگان نیز روی برنامه‌ها حساب باز کنند و… در خصوص انتقاد معاون اول رئیس جمهور ذکر نکاتی ضروری به نظر می‌رسد.
اینکه در سال پایانی فعالیت دولت دهم، معاون اول رئیس جمهور از عملکرد وزارت جهاد کشاورزی انتقاد می‌کند، جای تأمل دارد، زیرا این وزارتخانه در سه سال گذشته با مدیریت یک شخص قابل اعتماد دولت اداره شده که در دور دوم ریاست جمهوری دکتر احمدی‌نژاد دفاع از برنامه‌های اقتصادی دولت نهم را بر عهده داشته و این کشف در سال آخر و در حالی صورت گرفته که رسانه‌ها و تولید‌کنندگان محصولات کشاورزی و دامی طی سه سال اخیر انتقاد‌های جدی بر‌ مدیریت این وزارتخانه کلیدی داشته‌اند و در سایه سیاست‌های ادا شده لطمات بسیاری بر محصولات کشاورزی وارد شده است و نکته مورد توجه اینکه، در این مدت نه رئیس‌جمهور و نه معاون اول وی از عملکرد این وزارتخانه هیچ انتقادی نکردند و حتی با اجرای نادرست فاز اول هدفمندی در بخش کشاورزی و اختلاف‌هایی که در خصوص تولید و توزیع محصولات کشاورزی بین این وزارتخانه و وزارت بازرگانی سابق اتفاق می‌افتاد و منجر به ضایع شدن حقوق کشاورزی می‌شد نیز هیچ عکس‌العملی صورت نگرفته است. جالب است که اکنون پس از چند سال، دولت متوجه شده که برای کنترل قیمت‌ها برنامه مشخصی از سوی هیچ یک از وزارتخانه‌های مربوطه وجود ندارد و باید ضعف‌هایی که در برنامه‌های تولید و توزیع وجود دارد یک بار برای همیشه بر‌طرف شود!
در واقع دکتر رحیمی با این انتقاد صریح به نوعی خود‌زنی کرده و با زیر سؤال بردن مدافع برنامه‌های اقتصادی دولت دهم در جریان انتخابات بر ناکارا بودن این سیاست‌ها و مدیریت اقتصادی صحه گذاشته است. البته دکتر رحیمی پیش از این نیز انتقاداتی از عملکرد وزارت صنعت و تجارت داشته و نسبت به افزایش قیمت برخی از کالاها از جمله مواد لبنی و خودرو، طی دو ماه گذشته ابراز نارضایتی کرده است، اما آیا صرفاً انتقاد از عملکرد دستگاه‌ها کافی است؟
افزایش قیمت کالا‌ها، بی‌برنامگی در تولید محصولات کشاورزی و… سالیان سال است که مصرف‌کنندگان و فعالان بخش کشاورزی را آزار می‌دهد، اما چرا تاکنون هیچ واکنشی برای رفع این معضلات مدیریتی صورت نگرفته است؟ آیا انتقادات معاون اول از دستگاه‌ها در همایش‌های مختلف حاکی از آن است که واقعاً هیئت دولت به ضعف سیستمی خود پی برده یا فقط یک «ژست» است؟

 


جوان آنلاین – آخرین عناوین اقتصادی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.