خوردنی و نخوردنی‌ها برای درمان دردهای مفصلی

۱۹م اسفند ،

با بالا رفتن سن، بدن توانایی خود را تا حدودی از دست می دهد. شاید شما قبلا با بچه ها همراه می شدید و هر نوع بازی را انجام می دادید اما حالا مفصل ها سفت و خشک شده است و نمی توانید مانند قبل فعالیت کنید.

به گزارش مجله شبانهممتازنیوز،آرتریت روماتوئید، بیماری است که دردهای شدیدی را در مفصل ها ایجاد می کند.گاهی این اختلال بر اثر بالارفتن اسید اوریک در بدن رخ می دهد. مصرف برخی غذاها این درد را تسکین می دهد و مصرف برخی غذاها سبب زیاد شدن درد می شود.در ادامه مطلب به مواد غذایی مفید و غیرمفید برای مبتلایان به آرتریت اشاره می کنیم.

علائم مفصلی

این بیماری،شروع‌ آهسته‌ یا ناگهانی‌ دارد و با علائم درد، تورم، گرمی، درد در هنگام حرکت و محدودیت حرکت مفصل‌ و درد به‌ هنگام‌ لمس و خشکی‌ صبحگاهی‌ در مفصل مبتلا‌ بروز می‌کند. معمولا مفاصل محیطی را با توزیعی متقارن در گیر می‌کند. و التهاب به مرور زمان سبب تخریب غضروف مفصلی و ساییدگی استخوان و بدنبال آن تغییر شکل مفصل می‌شود.

 البته سیر آن می‌تواند کاملا متغیر باشد و ممکن است فقط یک بیماری خفیف و درگیری تعداد اندکی از مفاصل و یا یک التهاب پیشرونده شدید وجود داشته باشد. بیشتر مفاصل‌ بین بندی انگشتان و مفاصل کف دست‌، مچ‌ دست‌، آرنج‌، پا، و مچ‌ پا درگیر می‌شوند. گاهی اوقات مهره‌های گردنی نیز درگیر می‌شوند

 علائم خارج مفصلی

بیماران ممکن است دچار علائم سیستماتیک مانند تب، ضعف، خستگی زودرس، بی‌اشتهایی و کاهش وزن داشته باشند. گاهی برآمدگی‌های‌ زیر پوست‌ به نام ندول یا گره های روماتوئید دیده می‌شود. و گاهی درگیری عروق و اعصاب پوست و یا سایر اعضاء بدن مثل کلیه ، ریه، طحال، کبد، بیضه‌ها و غیره و درگیری چشمی و خونی وجود دارد.

دلیل آرتریت روماتوئید چیست؟

علل‌ بیماری ناشناخته‌ است‌، ولی‌ این‌ بیماری‌ احتمالاً منشاِء خودایمنی‌ دارد. سابقه خانوادگی‌ آرتریت‌ روماتوئید یا سایر بیماریهای‌ خودایمن، عوامل‌ ژنتیک‌، مثل‌ نقص‌ در دستگاه‌ خودایمنی‌، جنس مونث در سنین‌ ۵۰-۲۰ سالگی، و استرس (استرس عاطفی‌ می‌تواند سبب‌ شعله‌ور شدن‌ بیماری‌ شود) از عوامل‌ افزایش‌ دهنده‌ خطر بروز بیماری می‌باشند. که میتوان گفت هیچ‌ روش‌ خاصی‌ برای‌ پیشگیری‌ وجود ندارد.

 فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری

-تا زمانی‌ که‌ تب‌ و سایر علایم‌ شعله‌ور شدن‌ بیماری‌ ناپدید نگشته‌اند، در رختخواب‌ به‌ استراحت‌ بپردازید، مگر برای‌ رفتن‌ به‌ توالت‌

پس‌ از آن‌ فعالیت خود را از سر بگیرید ، اما در طی‌ روز اوقاتی‌ را برای‌ استراحت‌ اختصاص‌ دهید. هر شب‌ حداقل‌ ۱۲-۱۰ ساعت‌ بخوابید. خود را بسیاره‌ از حد خسته‌ نکنید.

-به‌ هنگام‌ ایستادن‌، راه‌ رفتن‌، و نشستن‌، بدن‌ خود را راست‌ نگاه‌ دارید.

-حتی‌المقدور به‌ طور فعال‌ ورزش‌ کنید تا قدرت‌ عضلانی‌ و حرکت‌ مفصل‌ تا حد امکان‌ حفظ‌ شود. شدت‌ فعالیت را به‌ تدریج‌ به‌ حد پیشنهاد‌ شده‌ برسانید. ورزش‌ در استخر آب‌ گرم‌ برای‌ خشکی‌ مفاصل‌ خوب‌ است‌.

-مفصل‌ معلول‌ شده‌ را باید به‌ طور غیر فعال‌ (بدون‌ استفاده‌ از عضلات‌ حرکت‌دهنده آن‌ مفصل‌) حرکت‌ داد تا بدینوسیله‌ از انقباض‌ دایمی‌ و جمع‌شدگی‌ عضلات‌ جلوگیری‌ شود.

 -یکی‌ رژیم‌ غذایی‌ عادی‌ و متعادل‌ داشته‌ باشید. از روی‌ آوردن‌ به‌ رژیم‌های‌ مد روز برای‌ آرتریت‌، که‌ اتفاقاً بسیار هم‌ می باشند، اجتناب‌ کنید.

-اگر چاق‌ میباشید وزن‌ خود را کم‌ کنید. چاقی‌ سبب‌ وارد آمدن‌ فشار به‌ مفصل‌ می‌شود.

 آرتریت روماتویید جوانان یا کودکان

 آرتریت‌ روماتویید کودکان عبارت‌ است‌ از یک‌ بیماری‌ التهابی‌ بافت‌ همبند. عمدتاً بافت‌ مفاصل‌، که‌ در کودکان‌ رخ‌ می‌دهد ،امکان‌ دارد با آرتریت‌ ناشی‌ از بیماری‌ لایم‌ اشتباه‌ شود.

مفاصلی‌ که‌ درگیر می‌شوند معمولاً عبارتند از زانو، آرنج‌، مچ‌ پا، و گردن‌. التهاب‌ می‌تواند عضلات‌ نزدیک‌ مفصل‌، غضروف‌، و غشاهای‌ پوشاننده مفصل‌ را نیز متأثر سازد. این‌ بیماری‌ بین‌ سنین‌ ۵-۲ سالگی‌ آغاز می‌شود، و اغلب‌ تا جوانی‌ بهبود می‌یابد. این‌ بیماری‌ در دختران‌ چهار برابر شایع‌تر از پسران‌ است‌.

درد، تورم‌، و خشکی‌ در مفاصل‌ انگشتان‌ پا، زانو، مچ‌ پا، آرنج‌، شانه‌، یا گردن‌. درد ممکن‌ است‌ به‌ طور ناگهانی‌ یا تدریجی‌ آغاز شود و ممکن‌ است‌ در تنها یک‌، یا بسیاری‌ از مفاصل‌ وجود داشته‌ باشد.


خوراکی های مفید و غیرمفید برای دردهای مفصلی

مواد غذایی که باید از مصرف آن اجتناب کنید:

۱ -گوجه فرنگی: دانه های این گیاه سرشار از اسید اوریک است.

۲ -مصرف زیاد گوشت قرمز: مبتلایان به آرتریت باید میزان مصرف غذاهای حاوی فسفر مانند گوشت قرمز را محدود کنند. زیرا هر چه فسفر بدن افزایش پیدا کند، بدن کلسیم بیشتری از دست می دهد.

۳ -مصرف زیاد شیر: پورین موجود در شیر، اسید اوریک بدن را افزایش می دهد.

۴ – روغن نباتی: روغن هایی مانند روغن دانه سویا، آفتاب گردان و… سرشار از اسید چرب امگا۶ است و سبب افزایش التهاب می شود.

محققان مصرف اسیدچرب امگا۶ رابه اندازه اسیدچرب امگا۳توصیه نمی کنند.

۵ -قند: قند برای درد مفصل مضر است.از طرفی مصرف قند سبب افزایش وزن می شود که روی مفصل ها فشار وارد می کند.

۶ – کافئین: کافئین درد آرتریت را تشدید می کند. کافئین، ماده مغذی و حیاتی را از بدن خارج می کند و در نتیجه بدن را به درد مستعدتر می کند.

۷ -غلات حاوی گلوتن: گلوتن، مخلوطی از پروتئین های موجود در غلات است. غلات حاوی گلوتن مانند جو، گندم و جو دوسر علایم آرتریت را افزایش می دهد.

۸ -گیاهان از تیره بادمجان: بادمجان، فلفل دلمه ای قرمز و سیب زمینی سرشار از الکالوئید است که التهاب ایجاد می کند.

بنابراین برای درمان درد مفاصل، از مصرف این گیاهان بپرهیزید.

غذاهایی که باید مصرف کنید:

۱ -ماهی: اسید چرب امگا۳ موجود در بدن التهاب مفصل را کاهش می دهد. امگا۳، تولید آنزیم هایی را که بافت های غضروف را از بین می برد، متوقف می کند.

۲ -چای سبز: سرشار از آنتی اکسیدان است که درد آرتریت را کاهش می دهد. علاوه بر آن نیکوتین موجود در چای درد را تسکین می دهد.

۳ -روغن زیتون: آنتی اکسیدان و اسید چرب امگا۳ موجود در این روغن، التهاب موجود در مفصل را از بین می برد.

۴ -پرتقال: میوه های مرکباتی مانند پرتقال سرشار از کلاژن است که برای سلامت بدن مفید است. ویتامین C در حفظ سلامت استخوان نیز موثر است.

۵ -پیاز: پیاز و پیازچه حاوی ماده شیمیایی نادر به نام کورستین است که درد را تسکین می دهد.

۶ -زردچوبه: این ادویه خاصیت درمانی دارد. خاصیت ضدالتهابی آن درد و التهاب آرتریت را کاهش می دهد.

۷ -گیلاس: آنتوسیانین موجود درآن درتقویت کلاژن موثر است.

۸ – زنجبیل: خاصیت ضدالتهابی این گیاه مشابه زردچوبه است.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.