خوردن میوه سبب مسمومیت می‌شود

۲۸اردیبهشت،
ممتاز نیوز : یک فوق تخصص عفونی گفت: مواد غذایی مثل توت‌فرنگی، شاه‌توت، گوجه‌سبز، آلو و زردآلو می‌تواند به واسطه آلودگی، اشخاص و به ویژه کودکان را دچار مسمومیت کند.

مسعود مردانی در گفت‌و گو با فارس، اظهار داشت: با آغاز فصل بهار و گرم شدن هوا بروز مسمومیت غذایی به واسطه آب، سبزی و میوه بیشتر دیده می‌شود.استاد دانشگاه علوم بهشتی شهید بهشتی گفت: در واقع با گرم شدن هوا فساد‌پذیری مواد غذایی بیشتر شده و ما در این بین با دو گونه مسمومیت غذایی در اشخاص مواجه‌ایم.

فوق تخصص عفونی ادامه داد: در دوره مسمومیت با کمون کوتاه از زمانی که فرد ماده مسموم را بخورد تا بروز اولین علامت مسمومیت، ۶ ساعت طول می‌کشد که این مسمومیت به صورت استفراغ و بیشتر در مسمومیت غذایی با نان خامه‌ای، الویه، سوسیس و کالباس و خامه رخ می‌دهد که خوشبختانه این مسمومیت نیازی به آنتی بیوتیک ندارد چرا که خود به خود خوب می‌شود اما اگر حجم بسیاری از مایعات بدن دفع شود به سرم‌تراپی نیاز است.

مردانی قراردادن مواد غذایی فسادپذیر در یخچال را از عواملی دانست که از بروز مسمومیت در اشخاص جلوگیری می‌کند.استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: مواد غذایی مثل توت‌فرنگی، شاه‌توت، گوجه‌سبز، آلو و زردآلو می‌تواند به واسطه آلودگی، اشخاص و به ویژه کودکان را دچار مسمومیت سازد.

فوق تخصص عفونی ادامه داد: بهتر است مادران این میوه ها را چندین بار با آب و مواد ضدعفونی کننده بشویند چرا که این میوه‌ها با خاک آلوده شده‌اند و اشخاص در طی شست و شو متوجه ته‌نشینی رسوب خاک در آنها می‌شوند.

مردانی پیشنهاد کرد: خانواده‌ها برای شست و شوی این دسته از میوه‌ها ابتدا آنها را در آب قرارداده و چندین بار آب را تعویض کنند. سپس از چند قطره مایع ظرفشویی برای لزج شدن سطح میوه و کنده شدن انگل‌ها استفاده کنند در مرحله بعد نیز مواد ضد عفونی کننده به کار برند تا عوامل میکروبی موجود در میوه از بین برود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: متأسفانه مسمومیت غذایی که بر اثر استفاده از  میوه‌های آلوده به وجود می‌آید عمدتاً عوارض گوارشی دارد و می‌تواند به صورت تهوع، استفراغ، دل درد و اسهال بروز کند.

وی افزود: اگر کودکان بعد از خوردن این مواد دچار اسهال همراه با تب شدند باید به پزشک مراجعه کنند چرا که این علامت نشان دهنده عفونت روده‌ای است.

مردانی تصریح کرد: در این فصل ما با بیماری دیگری به نام فاویسم مواجه‌ایم که بر اثر مصرف باقالا در کودکانی که دچار نقص آنزیم گلوکز ۶فسفات دهیدروژناژ می باشند رخ می‌دهد چرا که در این اشخاص به دنبال خوردن باقالا، همولیز گلبولهای قرمز اتفاق می‌افتد که این بیماری یک بیماری مادرزادی است.

فوق تخصص عفونی ادامه داد: رنگ‌پریدگی، بی‌حالی و کم‌خونی از عوارض این بیماری است که این اشخاص باید در بیمارستان بستری شوند تا با تزریق خون کارهای درمانی لازم  انجام شود.مردانی افزود: البته یکسری از داروها مثل آسپرین و داروهای ضد مالاریا نیز در این گونه اشخاص می‌تواند سبب همولیز گلبولهای قرمز شود.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.