خیلی ها گرفتار این بیماری می شوند!

به گزارش ممتازنیوز به نقل از جام، روزنامه “گاردین” در گزارشی علمی نوشت: از چندین دهه پیش جنبه های گوناگون تاثیر رژیم غذایی بد و یا به زبانی دیگر تغذیه ناکافی بر بروز بیماری های گوناگون مشخص شده بود. به همین خاطر در بسیاری از جوامع مرفه چنین تصوری شکل گرفته بود که لایه های فقیر تر جامعه که از تغذیه خوبی برخوردار نیستند به بیماری هایی نظیر چاقی مفرط دچار می شوند.

یک چنین فرهنگی باعث می شد که مشکلات و عوارض ناشی از تغذیه بد را فقط به لایه های فقیر نسبت دهند و بنابراین کلیت جامعه از زیر بار پاسخ دادن به این معضلات فرار کند.

اما اکنون اکثریت تحقیقات علمی و پزشکی نشان می دهند که علاوه بر ناکافی بودن رژیم غذایی، خوردن مواد غذایی ناسالم نیز می تواند در به خطر انداختن سلامتی افراد پیامدهای جدی داشته باشد و این دامن همه اقشار را خواهد گرفت. حتی اگر تک تک افراد جامعه به یک چنین نارسایی هایی مبتلا نشوند باز هم هزینه های پزشکی مربوط به درمان افراد مبتلا یک فشار مالی برای تک تک مالیات دهندگان خواهد بود.

روزنامه گاردین سپس می افزاید تحقیقات پزشکی جدید نشان می دهند که دلایل اصلی و بنیادی بروز بیماری آلزایمر به نحوه سوخت و ساز (متابولیسم) بدن مربوط می شود. حتی برخی از کارشناسان آلزایمر را نوع سوم دیابت نامگذاری کرده اند.

نشریه علمی “نیو ساینتیست” در شماره اول ماه سپتامبر خود بخشی از این تحقیقات جدید را چاپ کرده است که تاکنون از سوی بخش عمده ای از مراجع علمی و پزشکی مورد تایید قرار گرفته است.

طبق این تحقیقات در حال حاضر حدود ۳۵ میلیون نفر در سراسر جهان به بیماری آلزایمر مبتلا هستند. اگر روند فعلی افزایش تعداد مبتلایان به این بیماری را مبنا قرار دهیم تا سال ۲۰۵۰ تعداد مبتلایان به این بیماری از مرز صد میلیون نفر عبور خواهد کرد.

آن طور که اکثر پژوهشگران می گویند دلیل اصلی بروز آلزایمر واکنش های غیرعادی مغز به ماده انسولین است. بنابراین همانطور که طی چند دهه اخیرارتباط بین رژیم غذایی بد با مشکل چاقی مفرط و بیماری دیابت نوع دو ثابت شده است می توان نتیجه گرفت که در ۳۰ سال آینده پیامدهای تغذیه نامناسب شمار مبتلایان به آلزایمر را چند برابر خواهد کرد.

“انسولین” ماده شیمیایی یا هورمونی است که کبد، ماهیچه ها و بافت های چربی بدن انسان را وادار می کند تا قند موجود در خون را جذب کنند. بیماری دیابت نوع دو بر اثر کمبود ماده انسولین و یا مقاومت ارگان های بدن در برابر پیام هایی که انسولین صادر می کند ایجاد می شود و بنابراین قند (گلوکز) موجود در خون تصفیه نشده و انباشت می شود.

اکنون مشخص شده که بیماری آلزایمر با دیابت نوع دو و حتی چاقی مفرط ارتباط بسیار نزدیکی دارد. در تحقیقاتی که اولین بار در سال ۲۰۰۵ انجام شد دانشمندان متوجه شدند که در مغز افراد مبتلا به آلزایمر میزان تولید و وجود انسولین و مواد مشابه بسیار کمتر از حد نصاب طبیعی است. در نتیجه این آزمایشات مشخص شد که علاوه بر پانکراس (لوزالمعده) در مغز انسان نیز انسولین و مواد مشابه تولید می شود.

در آزمایش هایی که از آن زمان به بعد صورت گرفته است ارتباط بین رژیم غذایی و فعالیت بخش های مربوط به حافظه در مغز انسان روشن تر شده اند.

روزنامه “گاردین” در بخش پایانی این مطلب یادآوری می کند که یکی از عوامل بسیار مهم در به خطر افتادن کیفیت تغذیه اکثریت مردم نحوه تولید مواد غذایی به شکل صنعتی و یا تولید انبوه است.

شرکت های تولید کننده مواد غذایی آمده و یا خوراکی های دیگری نظیر چیپس، شکلات و سایر تنقلات صنعتی که در غرب به “خوراک آشغال” شهرت پیدا کرده اند بدون هیچ کنترلی هر چه که می خواهند از نمک و روغن گرفته تا چربی و شکر به این محصولات اضافه می کنند.

سلول های عصبی که در بدن انسان مسئولیت تشخیص کیفیت مواد غذایی را برعهده دارند تحت تاثیر این حجم زیاد از مواد افزودنی عملا قادر به انجام وظیفه خود نیستند و به مرور طی دهه های اخیر درصد بیشتری از جمعیت کشورهای جهان به مصرف این نوع مواد غذایی روی آورده اند.

یکی از نتایج اسف بار این تغییر عمیق و گسترده در رژیم غذایی مردم بیماری هایی نظیر دیابت و چاقی مفرط بوده اند ولی اکنون باید “آلزایمر” را نیز به این فهرست افزود.


ممتازنیوز/momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.