دادستانی آمریکا “هولدر” را تحت تعقیب قرار نمی دهد

به گزارش خبرگزاری مهر، روز پنجشنبه هفته گذشته کنگره آمریکا رای بر عدم صلاحیت “اریک هولدر” وزیر دادگستری این کشور به اتهام مخفی نگاهداشتن اسناد مربوط به عملیات قاچاق اسلحه در مرز ایالات متحده با مکزیک، داد.

در همین رابطه رویترز، در خبری می نویسد : در پی رای کنگره امریکا، “جیمز کول” معاون هولدر در نامه ای خطاب به “جان بونر” رئیس مجلس نمایندگان آمریکا اعلام داشت : دادستان کل آمریکا بر اساس حق قانونی خود اجازه دارد که برخی از اسناد را در ارتباط با موضوعات مورد بحث داخلی، مخفی نگاه دارد.

ژنرال جیمز کول در این نامه همچنین می نویسسد : وزارت دادگستری قصد ندارد که رای کنگره را به هیئت منصفه عالی ارجاع دهد و همچنین وزیر دادگستری را نیز تحت تعقیب قرار نمی دهد.

کمیسیون تحقیق مجلس نمایندگان آمریکا از ماه فوریه مشغول بررسی عملیاتی است که تحت عنوان “تند و خشمگین” از طرف وزارت دادگستری آمریکا صورت گرفته است. گفته می‌شود که در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ ماموران آمریکایی حدود ۲۰۰۰ قبضه سلاح از طریق مرز وارد مکزیک کرده‌اند تا بتوانند از این طریق خریداران اسلحه‌ کارتل های مواد مخدر را تحت تعقیب قرار دهند.

ولی بیشتر این سلاح ها گم شده اند و دو اسلحه پس از قتل یکی از مرزبانان آمریکایی در محل قتل پیدا شده است. این موضوع باعث شده که عملیات مخفی نافرجام پایان یابد و کنگره یک کمیسیون تحقیق را مامور رسیدگی آن کند.

وزارت دادگستری آمریکا اسنادی بالغ بر ۷۶۰۰ صفحه از این پرونده را در اختیار کمیسیون تحقیق کنگره گذاشت ولی به گفته‌ این کمیسیون، این مقدار کمتر از ده درصد کل اسناد این پرونده بوده است.

 

بر اساس این گزارش، اریک هولدر ۹ بار در برابر کمیسیون تحقیق کنگره حاضر شده و به پرسشها پاسخ داده است. وزارت تحت مسئولیت او اسنادی از این پرونده را به کمیسیون تحقیق ارائه نداده و گفته که انتشار این اسناد می ‌تواند “پیامدهای منفی” داشته باشد و دامنه‌ عملکرد دولت را در رایزنیهای داخلی آینده محدود می ‌سازد.

 

بر اساس این گزارش، روز پنجشنبه (۸ تیر) ۲۵۵ نماینده‌ مجلس نمایندگان آمریکا و از جمله ۱۷ نماینده‌ دموکرات، با درخواست کمیسیون تحقیق این مجلس برای رسیدگی به یک رسوایی مربوط به قاچاق اسلحه موافقت کردند و به اریک هولدر وزیر دادگستری این کشور، به دلیل بی‌توجهی به خواست کنگره رای عدم‌اعتماد دادند.

 

۶۷ نماینده با این درخواست مخالفت کردند. حدود ۱۰۰ تن از نمایندگان فراکسیون اقلیت متشکل از دموکرات ها به رهبری نانسی پلوسی، پیش از رای ‌گیری به عنوان اعتراض صحن مجلس نمایندگان را ترک کردند. این معترضان جمهوریخواهان را متهم کردند که با این اقدام هدفی جز بی ‌اعتبار کردن باراک اوباما رئیس ‌جمهوری آمریکا در انتخابات ماه نوامبر امسال ندارند.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.