دادستان ۴۰۰ اختیار قضایی و اداری دارد

معاون قضایی دادگستری فارس گفت: دادستان با همه اختیارات باید وارد اجتماع بشود و برای مشکلات و گره‌های قضایی چاره‌اندیشی کند زیرا مدعی العموم، چشم بینا و ناظر بر حقوق عمومی جامعه است.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام سید عبدالمهدی موسوی در مراسم تودیع و معارفه دادستان عمومی و انقلاب شهرستان لارستان با بیان اینکه مسئولیت در نظام جمهوری اسلامی فرصتی است برای خدمت، تصریح کرد: تودیع در حکومت دینی معنای خداحافظی ندارد بلکه انتقال خدمت از یک منطقه جغرافیایی و یک موقعیت به مکان و موقعیتی دیگر است.

وی با بیان اینکه در قوانین موضوعه ۴۰۰ اختیار قضایی و اداری برای مقام دادستان مقرر شده است، پیشگیری از وقوع جرم و کاهش ورودی پرونده‌ها به محاکم را از وظایف مهم دادستان دانست و ادامه داد: دادستان باید کارگروه‌های کارشناسی برای کاهش جرم و کاهش ورودی پرونده‌ها تشکیل دهد و مسئولان اجرایی، فرهنگی، مشاوره‌ای و خدماتی باید در این زمینه مشارکت و همکاری کنند.

معاون دادگستری فارس، پیگیری فرآیند پرونده‌های کیفری و حقوقی را از دیگر وظایف دادستان برشمرد و افزود: دادستان باید با قوت، قاطعیت و سرعت جرایمی را که مخل نظم و امنیت عمومی است، پیگیری و رصد و در مرحله اجرای حکم نیز با قوت و سرعت عمل، حق عمومی را احقاق کند.

موسوی در ادامه بر ضرورت پیگیری وضعیت زندانیان و امور زندان‌ها توسط دادستان تاکید کرد.

رییس شورای حل اختلاف استان فارس در ادامه با انتقاد از بی‌توجهی دستگاه‌های خارج از قوه قضاییه به شوراها، این امر را ناشی از قصور دستگاه قضایی در شناساندن شوراهای حل اختلاف و نقش ویژه آنها در حل و فصل دعاوی، کاهش ورودی پرونده‌ها و ایجاد امنیت و آرامش در جامعه دانست.

وی گفت: شوراهای حل اختلاف استان تا کنون بیش از ۵۰۰ هزار پرونده را با صلح و سازش ختم و بیش از ۱۰۰ پرونده قتل عمد را که در مرحله اجرا در پای چوبه دار بوده با مصالحه مختومه کرده‌اند. همچنین بیش از ۲۲۰ پرونده با خواسته بیش از ۱ میلیارد ریال را به مصالحه کشانده‌اند.

براساس این گزارش، با قدردانی از علیرضا مصلایی، داریوش بوستانی به عنوان دادستان عمومی و انقلاب جدید شهرستان لارستان معرفی شد.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.