دانشجویان جدیدالورود و دردسر«خوابگاه»

مشکلات دانشجویان جدیدالورود در بزرگ‌ترین دانشگاه دولتی مازندران همچنان ادامه دارد.

فارس: دانشجویان جدیدالورود دانشگاه‌های کشور این روز‌ها با شور و شوق خاصی پیگیر ثبت نام در دانشگاه‌های خود هستند اما همانند سال گذشته در حالی دانشجویان جدیدالورود بیشتر دانشگاه‌ها مهم‌ترین دغدغه خود را دوری از خانواده و ورود به فضای جدید قلمداد می‌کنند که معضل خوابگاه به اصلیترین دغدغه دانشجویان ورودی دانشگاه مازندران تبدیل شده است.

این معضل که سال گذشته نیز برای دانشجویان ورودی این دانشگاه مشکلات فراوانی را ایجاد کرد در حالی است که از طرفی به گفته مسئولان آموزشی دانشگاه مازندران هر سال بر درصد دانشجویان بومی افزوده می‌شود و از طرف دیگر در گزارش‌های عمرانی این دانشگاه که در جلسات متعدد به مسئولان مختلف ارائه شده است سال گذشته از برخی از بلوک‌های جدید خوابگاه دخترانه حضرت زینب (س) این دانشگاه بهره‌برداری شده است و بلوک‌های جدیدی نیز در دست احداث است.

در پاسخ به چرایی این سئوال که چگونه با کاهش متقاضیان واقعی و افزایش بلوک‌های جدید نه تنها معضل خوابگاه در این دانشگاه بهبود نیافته بلکه روز به روز اوضاع وخیم‌تر هم شده است، تا جایی که برای دانشجویان ورودی جدید روزانه هم که از خارج استان می‌آیند به‌طور قطع، خوابگاهی وجود ندارد.

یوسف‌محنت‌فر معاون دانشجویی دانشگاه مازندران در این رابطه در مطلبی که توسط روابط عمومی این دانشگاه منتشر شده است با اشاره به نبود امکانات خوابگاهی برای دانشجویان جدیدالورود گفته است: فقط به تعداد بسیار کمی از دختران که دارای شرایط لازم (کمیته امداد و بهزیستی و ایثارگران یا فوت پدر و بی‌سرپرست) باشند با ارائه مدرک معتبر بعد از بررسی به‌عمل آمده، خوابگاه داده می‌شود ولی دانشجویان عمدتا باید از طریق ستاد اسکان دانشجویی پیگیری خوابگاه خود باشند.

وی افزوده است: دانشگاه مازندران به دانشجویان دوره روزانه و شبانه خوابگاه واگذار نمی‌کند، زیرا با محدودیت شدید در اسکان روبرو است و دانشجویان در سال اول تحصیل با پرداخت اجاره بها از طرف خود دانشجو و با قیمت آزاد در خوابگاه‌های بخش خصوصی از طریق ستاد اسکان دانشجویی اسکان داده خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، گفته می‌شود علت اصلی این کمبود‌ها ارائه خارج از نوبت و بی‌محدودیت خوابگاه‌ها به تشکل‌های دانشجویی و دانشجویان سال‌های بالایی است که سنوات مجاز برای استفاده آن‌ها از خوابگاه به اتمام رسیده است و بنابه برخی از ملاحظات و روابط، خوابگاه به آن‌ها ارائه می‌شود.

به هر حال مشکل خوابگاه دانشجویان جدیدالورود از سال گذشته به مشکلات دیگر دانشجویان دانشگاه مازندران از جمله تغذیه و مشکلات بهداشتی خوابگاه‌ها و… افزوده شده است، دانشجویان این دانشگاه امیدوارند در این شرایط حتی اگر برنامه‌ریزی‌های درستی که بتواند از مشکلات آن‌ها بکاهد صورت نمی‌گیرد، حداقل برنامه‌ریزی‌های نادرست وضعیت آینده آن‌ها را بد‌تر از روز قبل نکند.


ممتازنیوز/momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.