دانشگاه فرهنگیان پارکینگ آموزش و پرورش نیست

گردآوری توسط گروه آموزش ممتازنیوز

 خبرگزاری آریا- سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان این که در پی ارتقای دانشگاه فرهنگیان و تبدیل آن به مرکز پژوهشی و علمی هستیم گفت: این دانشگاه پارکینگ آموزش و پرورش نیست.
 به گزارش خبرگزاری آریا ، دکتر علی اصغر فانی در مراسم اجلاس سراسری سرپرستان پردیس‌ها، مراکز آموزش عالی و مسئولان سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان با بیان این که در مطالعات بین‌المللی به این نتیجه رسیده‌اند که لازمه تحول در سازمان‌ها از جمله سازمان‌های آموزشی، تحول در منابع انسانی است افزود: سند تحول نظام آموزشی به عنوان سندی بالادستی در اختیار ماست که می‌توان این سند را سند تحول جامع تمام اسناد دانست زیرا همه اسناد بالادستی در سند تحول نظام آموزشی وجود دارد.
وی با بیان این که مهم‌ترین نهاد آموزش و پرورش، دانشگاه فرهنگیان است اضافه کرد: بهسازی آموزش و پرورش و تربیت معلم، سبب می شود که خروجی های آموزش و پرورش در سطح استاندارد باشد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر نقش مهم معلم در خروجی های آموزش و پرورش که ورودی های دانشگاه می باشند گفت: آموزش و پرورش تامین‌کننده زیرساخت سرمایه انسانی در هر جامعه است.
فانی افزود: بهسازی منابع آموزش و پرورش در تربیت معلم یکی از ماموریت های دانشگاه فرهنگیان است که آن را به عنوان تربیت معلم و جذب دانشجو می‌شناسیم.
وی با بیان این که باید در دانشگاه فرهنگیان نیروهایی تربیت شوند که رفتار و کردار آنان بتواند به عنوان الگو برای نسل آینده مطرح شود اضافه کرد: معاونت فرهنگی دانشگاه نقش اساسی در دانشگاه فرهنگیان دارد و آن چیزی که دانشگاه فرهنگیان را نسبت به بقیه دانشگاه‌ها متمایز می‌کند، نقش فرهنگی است که دانشجو معلمان باید در خودشان تقویت کنند.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان این که لازمه یادگیری، تغییر در رفتار و نه تغییر در دانش است گفت: چیزی که در تعلیم و تربیت به آن نیاز داریم تغییر در رفتار و تربیت به معنای تحول در رفتار است.
فانی تصریح کرد: باید الگوهای فرهنگی در دانشگاه به گونه‌ای باشد که وقتی دانشجو به عنوان معلم در مدرسه حاضر شد، بتواند با رفتار خود دانش‌آموزان را جذب کند و به عنوان عنصر اثرگذار مدرسه شناخته شود.
وی با بیان این که اختیارات دانشگاه فرهنگیان باید متناسب با انتظارات افزایش یابد افزود: دانشگاه مدرسه نیست بلکه دانشگاه فرهنگیان یک دانشگاه با تمام ویژگی‌های دانشگاهی است و این دانشگاه و پردیس‌ها باید استقلال و توانمندی و اقتدار لازم را متناسب با مسئولیتی که از آنها انتظار داریم، پیش ببرند.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با پذیرش برخی از انتقادات دربارهٔ دانشگاه فرهنگیان اضافه کرد: اکنون پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان نسبت به آن چیزی که باید باشند، فاصله دارد و باید این فاصله‌ها را کم کنیم تا این دانشگاه به لحاظ کمی و کیفی ارتقا یابد.
فانی با تاکید بر بهبود کیفیت به جای کمیت، از رییس دانشگاه فرهنگیان خواست سازوکار مناسبی برای پذیرش و جذب نیروی انسانی مناسب و کارآمد در این دانشگاه طراحی کند.
وی با بیان این که در پی ارتقای دانشگاه فرهنگیان و تبدیل آن به مرکز پژوهشی و علمی هستیم گفت: این دانشگاه پارکینگ آموزش و پرورش نیست.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان این که باید در دانشگاه فرهنگیان شرایط برای ادامه تحصیل معلمان در مقطع تحصیلات تکمیلی با حفظ کیفیت فراهم شود افزود: مقطع تحصیلات تکمیلی برای تامین نیروی انسانی در حوزه‌های اداری، آموزشی و پژوهشی مورد توجه است.
جبران کمبود معلم با پرداخت اضافه کاری به معلمان موجود
سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: ممکن است در بعضی مناطق با کمبود معلم مواجه باشیم که این کمبود از طریق پرداخت اضافه‌کاری به معلمان موجود برطرف می‌شود.
وی افزود: در آخرین جلسه شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش دربارهٔ مدارس قرآنی صحبت و مقرر شد دربارهٔ اثربخشی این مدارس پژوهش شود و پس از آن برای عمق بخشی کار مدارس قرآنی گام برداریم.
وی با بیان این که همه اقداماتم بر مبنای پژوهش و نظارت کارشناسی است تصریح کرد: دو ماه است که به آموزش و پرورش آمده ام و بر اساس نظرات کارشناسی کار می‌کنم.
فانی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار واحد مرکزی خبر دربارهٔ اخذ شهریه در مدارس هیئت امنایی گفت: طبق مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، در مدارس هیئت امنایی که اولیا جزو هیئت امنا می باشند، برنامه‌ها و فعالیت‌هایی بیش از برنامه‌های متعارف به مدرسه ارائه می‌شود و هزینه را اولیا می‌پردازند.
وی افزود: هزینه‌ها را اولیا که نماینده هیئت امنا می باشند، تعیین می‌کنند.
فانی در پاسخ به پرسشی دیگر دربارهٔ ثبت نام دانش آموزان بدون شناسنامه گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، به مدیران مدارس اجازه داده می‌شود که دانش‌آموزان را بدون شناسنامه ثبت‌نام کنند اما باید دانش‌آموزان در مهلتی معین، شناسنامه خود را ارائه دهند.
وی همچنین در پاسخ به پرسشی دربارهٔ خرید ظرفیت خالی مدارس غیرانتفاعی گفت: هنوز دستورالعمل آن را ننوشته ایم اما در کمیته‌ توسعه مشارکت در آموزش و پرورش مقرر شد دستورالعمل‌ آن برای سال آینده تدوین و نهایی شود.
فانی افزود: ممکن است در منطقه‌ای فضا کم داشته باشیم که دانش‌آموز می‌تواند با معرفی آموزش و پرورش در مدرسه ای غیرانتفاعی تحصیل کند و هزینه آن را آموزش و پرورش پرداخت خواهد کرد.


خبرگزاری ممتاز به نقل از آریا
باز نشر: پایگاه اینترنتی خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.