دانش‌آموزان شهرستانی لایق تحسین‌اند

جام جم آنلاین: تا وقتی کنکور همچنان آن غول معروف باقی بماند، معلوم است که باید از کسانی که از این سد گذشته‌اند، بت‌ساخت. دیروز رئیس آموزش و پرورش شهر تهران با لحنی که احساس افتخار از آن می‌تراوید، اعلام کرد که ۵۱درصد از رتبه‌های ممتاز کنکور امسال از آن دانش‌آموزان تهرانی شده است.

این مقام مسوول، افتخارش از این بابت بود که از جمع ۱۲میلیون و ۳۰۰ هزار دانش‌آموز کل کشور فقط ۱۰درصدشان در تهران زندگی می‌کنند که همین تعداد اندک نیز توانسته‌اند رکورد ۵۱ درصدی در کنکور را ثبت کنند.

البته آمارهایی که این فرد مسوول ارائه می‌دهد گویای تفاوت آشکار دانش‌آموزان تهرانی با شهرستانی‌هاست، چون طبق این آمار، از مجموع ۲۰۰ رتبه برتر کنکور، ۱۰۱‌رتبه ممتاز را تهرانی‌ها کسب کرده‌اند.

این آمارها حقیقی است و این تفاوت‌ها آشکار، کسی نیز تردیدی در آنها ندارد اما موضوعی که نمی‌شود براحتی با آن کنار آمد استدلال این مقام مسئول و نوع تفسیرش از این آمارهاست.

او می‌گوید اگر دانش‌آموزان شهر تهران توانسته‌اند بیش از نیمی از رتبه‌های ممتاز کنکور را به دست بیاورند، نشان‌دهنده تلاش و علاقه دانش‌آموزان پایتخت به ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر است.

او به نوعی سعی در قبولاندن این مساله دارد که چون دانش‌آموزان تهرانی به ادامه تحصیل علاقه دارند در کنکور نیز بیش از دیگران موفق می‌شوند؛ در حالی که این نتیجه‌گیری همیشه درست نیست آن‌هم در مورد دانش‌آموزانی که شرایط زندگی و تحصیلشان گاه از زمین تا آسمان با هم فرق دارد.

بگذریم که در تهران نیز مردم از نظر سطح اقتصادی و فرهنگی به چند طبقه کاملا مجزا تقسیم می‌شوند و اختلاف‌طبقاتی بوضوح میان مردم دیده می‌شود، اما به طور کلی تهران شهری است که همه امکانات و تجهیزات در آن جمع شده و کسی که خواهان پیشرفت است، امکانات در سریع‌ترین زمان در دسترس‌اش قرار می‌گیرد.

پس در چنین شهری که بهترین مدارس کشور نیز در آن قرار دارد و دانش‌آموزان کنکوری برای تقویت بنیه علمی‌شان به قوی‌ترین منابع درسی دسترسی دارند عجیب نیست اگر کفه قبولی در کنکور به نفع اینها پایین بیاید و گوی سبقت به دست اینها از دانش‌آموزان شهرهای دیگر ربوده شود.

خوب است یادمان نرود که هنوز هم دانش‌آموزان زیادی در سراسر ایران هستند که به خاطر مضیقه مالی از شرکت در کنکور صرف‌نظر می‌کنند و عده‌ای دیگر نیز به خاطر تنگناهای اقتصادی و فرهنگی، رفتن به دانشگاه را از سبد فرهنگی زندگی‌شان حذف کرده‌اند و با وجود لبریز بودن از عشق و علاقه به ادامه تحصیل، پشت سد جبر محیطی متوقف شده‌اند و چه بسیار دانش‌آموزان زیادی در سراسر این سرزمین هستند که با امکانات کم، اما بهترین رتبه‌های کنکور را از آن خود کرده‌اند.

مریم خباز – گروه جامعه


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.