دبیرستان البرز هم جوابگو نیست/مشکلات یارانه نقدی ادامه دارد

دبیرستان البرز از یک سال قبل مامن کسانی است که برای بهره مند شدن از برنامه جبرانی ناشی از افزایش قیمت‌ها و دریافت یارانه نقدی با مشکل مواجه می‌شوند، مشکلاتی که بسیاری ریشه در ضعف اطلاع رسانی دارند تا هر چیز دیگری.

 پس از گذشت بیش از یک سال از پرداخت یارانه‌های نقدی برخی از خانوارها به دلیل عدم اطلاع‌رسانی صحیح سازمان هدفمندی یارانه‌ها از حقوق و مطالباتشان و عدم وجود سازوکار صحیح در این جریان سر در گم مانده‌اند.

مراجعه مردم بخاطر نحوه دریافت معوقات یارانه‌ای خود به “ستاد یارانه‌ها” مستقر در دبیرستان البرز نشان از عدم آگاهی آنان در خصوص مطالبات‌شان دارد؛ مشکلاتی که می‌توانست با اطلاع رسانی دقیق سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها مرتفع شود.

ستاد هدفمندی یارانه‌ها مستقر در دبیرستان البرز از محل‌هایی است که به خوبی می‌توان با یکبار مراجعه متوجه مشکلات هموطنان برای دریافت یارانه نقدی شد.

نیازی به پرسش نیست و کاملا از نحوه صحبت‌های متصدیان ستاد یارانه‌ها با مردم متوجه می‌شویم که به دلیل عدم آگاهی خانوارها در خصوص نحوه پیگیری مطالباتشان به این محل آمده‌اند، قطعا اگر همین اطلاعات ابتدایی در خصوص نحوه جداسازی یارانه‌ اعضای خانوارها از هم، ثبت‌نام کودک تازه متولد شده یا چرایی عدم پرداخت یارانه ۲۸ هزار تومانی‌ نان، به مردم ارائه می‌شد،کسی ناچار نبود وقت و هزینه خود را برای حضور در دبیرستان البرز تلف کند.

*مشکل خانوارهای سرپرست از دست داده

خانمی حدوداً ۴۰ ساله چهره‌اش از وجود غمی عمیق حکایت می‌کند، می‌گوید: چرا باید پس از فوت همسرم یارانه همه اعضای خانواده‌ام قطع شود، نباید بعد از اینکه یک نفر از لیست خانواده حذف می‌‌شود، تمام اعضای خانواده از دریافت یارانه محروم شوند.

او ادامه می‌دهد: اگر اعلام می‌شد بعد از فوت سرپرست خانواده باید شماره حساب جدید اعلام کنم، دیگر چند نوبت از یارانه خانواده‌ام از بین نمی‌رفت.

مراجعه روزانه افرادی مانند این خانم به سازمان هدفمندی یارانه‌ها در حالی انجام می‌شود که ‌در سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها به طور خودکار پس از فوت سرپرست، یارانه کل خانوار را قطع و فرد بزرگتر بلافاصله جایگزین سرپرست خانوار می‌‌شود؛ در این حالت فرد جایگزین شده باید نسبت به اعلام شماره حساب اقدام کند و تا زمان اعلام حساب سرپرست جدید چند نوبت از یارانه نقدی به آنها تعلق نخواهد گرفت.

علی که تقریبا ۴۵ ساله است، در خصوص عدم دریافت یارانه خانواده پس از فوت سرپرست، می‌گوید: معمولا تا زمانیکه سرپرست جدید خانوار اقدام به اعلام شماره حساب کند، حداقل ۵ تا ۶ ماه زمان می‌برد تا مطلع شود چه اقدامی را باید در این راستا انجام دهد و طی این مدت هیچ مبلغی به حساب آنها واریز و معوقاتی نیز پرداخت نمی‌شود.

*ضعف امکانات و خدمات دهی سایت رفاهی

یکی از کارمندان این ستاد نیز با اشاره به اینکه امکانات سایت رفاهی در ارائه خدمات بسیار ضعیف است، می‌گوید: در بسیاری از موارد سایت به طور مدام قطع شده و از دسترس خارج می‌‌شود و تا زمانی که وصل نشود نمی‌توان کاری انجام داد.

*تازه متولدینی که یارانه‌اشان پرداخت نمی‌شود

شهروند دیگری نیز برای ثبت‌نام کودک ۶ ماهه‌اش برای دریافت یارانه‌نقدی به ستاد یارانه‌ها آمده و با اعلام اینکه ثبت احوال اطلاعات غلطی در اختیار شهروندان قرار می‌دهد، می‌گوید: برای انجام کارهای اداری مربوط به فرزندم به ثبت احوال مراجعه کردم و آنها در پاسخ به سوال بنده مبنی بر اینکه چگونه برای دریافت یارانه فرزندم اقدام کنم، گفتند که مرکز آمار به طور خودکار نام فرزند شما را در سامانه ثبت خواهد کرد.

وی در ادامه می‌گوید: اکنون پس از گذشت ۶ ماه از متولد شدن فرزندم خبری از یارانه‌اش نیست، این در حالیست که مسئولان ثبت‌احوال به من اعلام کرده‌بودند که مرکز آمار خود این اقدام را خواهد کرد.

*سیستم نامه‌های طلاق در شورای حل اختلاف را نمی‌پذیرد

به سراغ دیگر مراجعه کننده دیگر به ستاد یارانه‌ها رفته و مشکلاتش را جویا می‌شویم، خانمی است که تقریبا ۲۹ ساله به نظر می‌رسد،می‌گوید: نمی‌دانم چرا جداسازی یارانه من با همسرم که از هم طلاق گرفته‌ایم، با وجود نامه شورای حل اختلاف انجام نمی‌گیرد، که متصدی ستاد در جواب به وی می‌گوید سیستم نامه‌های مربوط به شورای حل اختلاف را قبول نمی‌کند.

 حال جای سؤال این است که اگر شورای حل اختلاف رسمیت دارد چرا این ستاد نامه‌های مربوط به افراد مطلقه را قبول نمی‌کند؟!

*اعتراض به عدم واریز یارانه ۲۸ هزار تومانی نان

در این میان هستند افرادی هم که به دلیل عدم واریز و دریافت یارانه نان  مراجعه کرده و اعتراض دارند، در حالی که اعلام می‌کنند از دهک‌های کم درآمد جامعه نیز هستند.

سوالی که در این جا مطرح است این است که ملاک پرداخت یا عدم پرداخت یارانه نان به مردم چه چیزی است؟

متصدی دیگری که در ستاد یارانه‌ها مشغول بکار است، از قوانین دست و پاگیر برای افرادی که خانواده‌ای ندارند، صحبت به میان آورده و می‌گوید: هم اکنون اگر فردی مجرد بوده و خانواده‌ای نداشته باشد باید با ارائه مدارک و مستندات محکم درخواست یارانه نقدی کند و این درحالیست که اطلاعات تمام افرادی که هم‌اکنون یارانه دریافت می‌کنند در مرکز آمار ایران موجود است.

با گذشت یک سال و نیم از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و پرداخت یارانه نقدی هنوز مکانیزمی برای حل مشکلاتی متعددی که ذکر برخی از آن‌ها در این مجال رفت نشده است و دبیرستان البرز هر روز کانون طرح مشکلاتی است که هر روز تکرار می‌شوند، در این میان ضعف اطلاع رسانی ستاد هدفمندی یارانه‌ها اگر مشکل اصلی نباشد به شدت این وضعیت را تشدید کرده است، 

آسیب شناسی نکردن اجرای فاز اول هدفمندی سبب لاینحل ماندن بسیاری از مشکلات از جمله دردسرهای خانوارها برای دریافت یارانه نقدی شده است و یارانه‌ای که قرار بود اقشار ضعیف و کم درآمد را پوشش دهد، اکنون در موارد متعددی این هدف را تامین نمی‌کند. 

/۳۱۳۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.