دختران ۱۵ساله زیر تیغ!

خبرگزاری آریا-این روزها نه‌تنها دختران و پسران جوان خود را به تیغ جراحی می‌سپارند تا زیباتر به‌نظر برسند بلکه پای نوجوان‌ها هم به اتاق‌های عمل کشیده شده تا با بینی، گونه و حتی اندامی زیباتر زندگی خود را ادامه دهند. به گزارش آریا،مصطفی تبریزی، متخصص روان‌شناسی اظهار داشت: سن متقاضیان جراحی زیبایی بینی به ۱۴ سال در پسران و ۱۵ سال در دختران کاهش پیدا کرده است.
اگرچه براساس آخرین آمار اعلام شده ایران از نظر تعداد جراحی زیبایی بینی، رتبه اول را در جهان به خود اختصاص داده است. اما ایرانی‌ها تنها از بینی خود ناراضی نیستند. پس از بینی جراحی‌های شکم و سینه نیز از فراوانی بالایی برخوردارند. اتفاقی که به عقیده دکتر ابراهیم فیاض، مردم‌شناس، «در بی‌خبری مسئولان و فقدان اقدامی جدی در رسانه ملی رخ داده است.» او در گفت‌وگو با تهران‌امروز می‌گوید: «مقابله با این فرهنگ نادرست، در قالب طرح‌های عفاف و حجاب قابل اجراست.» وی ادامه می‌دهد: «بودجه‌های کلانی در قالب طرح عفاف و حجاب به دستگاه‌های دولتی اختصاص می‌یابد که متاسفانه بدون کمک گرفتن از مردم شناسان و جامعه شناسان هزینه می‌شود.»
به نظر می‌رسد حدود ۱۵ درصد از مردان و ۹۰ درصد از زنان از ظاهر مادرزادی خود راضی نیستند. دکتر مجید ابهری متخصص علوم رفتاری، بر اساس پژوهشی که به تازگی انجام شده دلیل اصلی این اقدامات را «توهم خود زشت پنداری» اعلام کرده و گفته است: «تنها ۲۰ درصد از جراحی‌های زیبایی جنبه درمانی و ضروری دارند و ۸۰ درصد آنها غیرضروری و تشریفاتی است.» این در حالی است که «۸۵ درصد از جراحی‌کنندگان زیبایی از چهره‌ بعد از عمل خود رضایت ندارند و نه‌تنها اعتماد به نفس‌شان افزایش نمی‌یابد بلکه دچار سرخوردگی هم می‌شود.» به‌عقیده دکتر تبریزی، کاهش سن عمل زیبایی در کشور «نشان‌دهنده این است که فرد به انجام عملی تصمیم می‌گیرد که هنوز آگاهی و شناخت کافی از این موضوع و پیامدهای ناشی از آن ندارد.»

سرخوردگی پس از عملکافی است ساعتی را در خیابان‌های شهر قدم بزنید یا همانطور که به امور روزمره خود در بانک و میادین تره‌بار می‌پردازید با دقت بیشتری از همیشه به اطراف نگاه کنید. بدون شک، دختران و پسرانی را خواهید دید که با بینی‌های چسب زده هر یک به سویی می‌روند. اما تنها دقیقه‌ای ایستادن در کنار آنها، تنفس با صدا و مشکل‌شان در دم و بازدم را رومی‌کند. اما چرا آنها هزینه‌های سنگین، درد و عوارض جراحی را به جان می‌خرند تا با بینی برچسب زده در خیابان راه بروند؟ مصطفی تبریزی در این باره به تهران‌امروز می‌گوید: «بیشترین افرادی که عمل زیبایی انجام می‌دهند کسانی هستند که عزت نفس و اعتماد به نفس پایینی دارند و این افراد در پی دستیابی به تایید نظر افراد دیگر جامعه و جایگاه اجتماعی‌اند، در حالی‌که این جایگاه حاصل توهم ذهنی آنان است و پیامد و نتیجه عملی و کاربردی برای آنها در جامعه ندارد. برخلاف کشور ما جراحی زیبایی لیپوساکشن (کوچک کردن شکم) شایع‌ترین عمل زیبایی در دنیاست که هدف درمانی دارد.» او ادامه می‌دهد: «این افراد عموما پس از عمل به آن میزان رضایت مورد نظر خود دست نمی‌یابند و چهره و ظاهری که قبل از عمل در ذهن خود می‌پرورانند را محقق نمی‌بینند و عموما با مشکلات ثانویه دیگری از قبیل مشکلات تنفسی، افتادگی گونه، بازگشت چین و چروک‌های صورت و… مواجه می‌شوند اما چون پیش از عمل تعهدنامه امضا کرده‌اند امکان اعتراض ندارند!»

زیر تیغ تیززن مرده بود! یک هفته قبل برای عمل جراحی زیبایی در بیمارستان بستری شده بود اما پس از عمل جراحی، کارش به بخش مراقبت‌های ویژه کشید و سرانجام آلارم دستگاه‌ها پرستاران را از مرگش باخبر کرد. او در روز نخست بستری به خبرنگار تهران‌امروز گفته بود: «راضی به جراحی نبودم اما همسرم اصرار کرد تا اندامی شبیه مدل‌های خارجی داشته باشم.» دکتر ابراهیم فیاض در این باره به تهران امروز می‌گوید: «متاسفانه هیچ برنامه‌ای برای بومی نگه داشتن معیارهای زیبایی ما وجود ندارد. فقط به تلبیغات صدا و سیما نگاه کنید! کودکان مو طلایی با چشمان رنگی گلچین شده‌اند تا به عنوان بچه‌هایی زیبا کالاها را تبلیغ کنند. این به ذهن مخاطب القا می‌کند که برای زیبا بودن باید شبیه اروپایی‌ها باشید!» او ادامه می‌دهد: «غریزه جنسی در جامعه کنونی و به دور از برنامه‌های صحیح برای ازدواج جوانان ارضا نمی‌شود و چنین مسائلی بازتولید فرهنگی غریزه ارضا نشده است. دختران و پسران برای آنکه مورد توجه باشند به خودنمایی دست می‌زنند و دیگر لوازم آرایش خلأ‌های آنان را پر نمی‌کند.»
دختر گان پوشیده و آماده رفتن به اتاق عمل است. ۲۳ ساله است و آماده تا با اندامی زیباتر از بیمارستان مرخص شود. می‌گوید: «برای پرداخت هزینه سه میلیون تومانی، وام گرفتم و چون پدرم راضی نبود هیچ کمکی به من در این زمینه نکرد. اما آخرش مجبورش کردم رضایت‌نامه را امضا کند و انگشت بزند.» او ادامه می‌دهد: «دلم می‌خواست آنطوری که دوست دارم لباس بپوشم. حتی در دوران مدرسه گاهی دوستانم مرا مسخره می‌کردند. دلم می‌خواست مثل هنرپیشه‌های خارجی باشم. وقتی چنین امکاناتی هست و در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که با عمل جراحی می‌توانم به آرزوهایم برسم و همه جا بدرخشم، چرا از این امکان استفاده نکنم؟» سینا، ۱۸ ساله است و تازه پیش‌دانشگاهی‌اش را تمام کرده.
چسب سفیدی که طول و عرض دماغش را پوشانده از دور داد می‌زند این بینی عمل شده است. گوشه مطب ایستاده و سرش را بالا نگه‌داشته تا بینی‌اش بیشتر از همیشه سربالا به نظر برسد. او نزدیک به چهار میلیون و ششصد هزار تومان برای عمل بینی هزینه کرده است. می‌گوید: «وقتی می‌رفتیم مهمانی یا در کوچه و خیابان احساس می‌کردم مردم، به‌ویژه دخترها به بینی من می‌خندند.» گوشی موبایلش را بالا می‌آورد و یکی از عکس‌های قدیمی خود که نیمرخش را به نمایش گذاشته نشانم می‌دهد: «دکتر می‌گفت نیازی به عمل نیست. حتی می‌خواست منصرفم کند اما وقتی قاطعیت مرا دید عملم کرد.» قبل از این خودش را پسری زشت می‌دانسته اما حالا اوضاع برایش فرق می‌کند: «دماغم بهترین شکل را هم که نداشته باشد حداقل سربالاست و این نوع دماغ مد است. پس کسی نمی‌تواند از من ایراد بگیرد.»

خلاء ‌نظارت وزارت بهداشتسال گذشته بود که متخصصان اعلام کردند تعداد کسانی که به‌عنوان متخصص عمل می‌کنند، ۱۰ برابر بیشتر از جراحان پلاستیک واقعی است! دکتر افسر افشار نادری یکی از اساتید جامعه‌شناسی در این‌باره گفت: «روزانه بیش از ۳۰ تا ۵۰ نفر برای انجام عمل لایپوساکشن به کلینیک‌ها و مطب‌ها مراجعه می‌کنند و تعداد بالای افراد متقاضی باعث شده است که پزشکان با توجه به درآمد کمی که در سایر رشته‌ها دارند، به انجام این عمل بپردازند که همین امر، ریسک و خطر آسیب به متقاضی را بسیار بالا می‌برد و سالانه شاهد مواردی از فوت در نتیجه عمل غیرمتخصصانه لایپوساکشن هستیم.
این در حالی است که هیچ نظارتی از سوی وزارت بهداشت و نظام پزشکی بر عملکرد این مراکز درمانی وجود ندارد.» به‌گفته او در حالی که ۱۵۷ جراح پلاستیک در تهران مجوز انجام عمل بینی را دارند،هفت هزار پزشک این جراحی را انجام می‌دهند. تعداد قربانیان جراحی‌های زیبایی به‌دلیل نبود آمار رسمی مشخص نیست. با این همه هر روز، جوانان و نوجوانان ایرانی برای آنکه به گمان خود زیباتر باشند فارغ از اینکه همیشه خطر وقوع اتفاقات پیش‌بینی نشده وجود دارد، خود را به تیغ تیز جراحی پزشکان می‌سپارند. اتفاقی که این روزها حتی دامن ۱۴ ساله‌ها را هم گرفته است.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.