«دختر من» در شبکه ۲ سیما

جام جم آنلاین: «دختر من» عنوان اولین مجموعه تخصصی تلویزیون برای دختران است که سهیلا جدلی تهیه‌کنندگی آن را بر عهده دارد.

این مجموعه ۲۶ قسمتی که هر قسمت آن ۱۰ دقیقه است، مرحله تدوین را پشت سر گذاشته و قرار است اوایل خرداد ماه از شبکه دوم سیما پخش شود.

کارگردان این مجموعه اسماعیل جعفری و نویسنده آن لاله خسروی است.

آموزش مهارت‌های اجتماعی

سهیلا جدلی، تهیه‌کننده مجموعه « دختر من» با بیان این‌که این برنامه درباره دختران ۸ تا ۱۱ سال است به «جام‌جم» گفت: این مجموعه زندگی شخصیتی بی نام که در مجموعه «دختر من» نامیده می شود را روایت می‌کند و او را در مواجهه با شرایط مختلف زندگی نشان می‌دهد.

این برنامه درصدد آموزش مهارت‌های اجتماعی به دخترانی است که در مقطع سوم تا پنجم دبستان تحصیل می‌کنند و دوران کودکی خود را پشت سر می‌گذارند.

وی ادامه داد: این اولین بار است که برنامه‌ای آموزشی برای دختربچه‌ها ساخته می‌شود که هنوز به مرحله نوجوانی نرسیده‌اند و مراحل کودکی را پشت سر می‌گذارند.

وی ادامه داد: آموزش مهارت‌هایی که در منزل و جامعه به کمک فرد می‌آید، هدف اصلی این برنامه است. به عنوان نمونه یادگیری انجام کارهای عقب‌افتاده، قدردانی و سپاس از پدر و مادر، رعایت حقوق گروه همسن و کسانی که با کودک زندگی می‌کنند، مثلا زمانی که یک فرد بیمار در منزل وجود دارد و به طور کلی آموزش رفتارهای بهینه‌ای که مورد قبول فرهنگ و جامعه ما باشد، هدف اصلی این برنامه است.

پرهیز از نصیحت و شعار در برنامه

جدلی با بیان این‌که در این برنامه قرار است ۲۶ مهارت را آموزش دهیم، گفت: هر قسمت از این مجموعه داستان جداگانه‌ای دارد و در هر قسمت یک مهارت در قالب قصه و انیمیشن و نمایش به کودکان آموزش داده می‌شود.

جدلی ادامه داد: در این برنامه از نصیحت و شعار بشدت پرهیز شده است. همچنین رویکردی آموزشی نسبت به سنت‌ها نیز داریم. مثلا آیین‌های بومی مثل شب چله، عید نوروز، جشن تکلیف، نماز و… که در قالب قصه مهارت‌های بهتر رفتار کردن در این مراسم آموزش داده می‌شود.

تهیه‌کننده برنامه «دختر من» گفت: این برنامه پنج نقش اصلی دارد؛ «دختر من»، «پدر من»، «مادر من»، «مادربزرگ من» و «پدربزرگ من». که هیچ کدام از آنها اسم ندارد و با همین نام خوانده می‌شود.

وی افزود: در مباحث روان‌شناسی دکتر فریده ترابی میلانی استاد دانشگاه الزهرا، کارشناس و مشاور برنامه در مباحث روان‌شناسی کودک است.

جدلی در آخر در پاسخ به این‌که چرا برنامه‌ای اختصاصی برای دختران ساخته‌اید، گفت: تا به حال هیچ برنامه‌ای برای کودکان دختر در تلویزیون ساخته نشده است.

در صورتی که دختران حضور پررنگی در جامعه دارند و در آینده با چالش‌های زیادی درگیر خواهند شد و ضروری است که از همین دوران کودکی برای آنها برنامه‌های آموزشی تهیه کنیم.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.