درآمد ارزی قابل توجه بعد از افتتاح فاز ۱۱ پارس جنوبی

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: بهره برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی می‌تواند ۱۰ میلیارد دلار درآمدزایی ارزی برای کشور داشته باشد.

درآمد ارزی قابل توجه بعد از افتتاح فاز ۱۱ پارس جنوبی

به گزارش ممتاز نیوز، جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی درباره به بهره برداری رسیدن فاز ۱۱ پارس جنوبی گفت: فاز ۱۱ پارس جنوبی یکی از فاز‌های مرزی است که در عین حال جزو یکی از اولویت دارترین فاز‌های کشور بود که با وجود گذشت سال‌ها معطل بهره برداری مانده بود.

وی با بیان اینکه اقدام وزارت نفت و دولت برای به بهره برداری رساندن این فاز ظرف دو سال، کار ارزشمندی بود، بیان کرد: با این بهره برداری به یکی از دغدغه‌های مهم مردم پاسخ داده شد، زیرا همیشه برای مردم سوال بود که چرا فاز ۱۱ پارس جنوبی با وجود اهمیت بالا به بهره برداری نرسیده است.

نماینده مردم شیراز در مجلس ادامه داد: پس از خروج شرکت‌های توتال فرانسه و شرکت ملی نفت چین از کنسرسیوم توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، شرکت پتروپارس به عنوان تنها عضو باقیمانده در این کنسرسیوم، توسعه این طرح را با تکیه به توان متخصصین داخلی آغاز کرد.

قادری گفت: استخراج گاز از فاز ۱۱ پارس جنوبی برای ما اهمیت زیادی داشت و باید خیلی زودتر از این‌ها اگر شرکت‌های خارجی مثل توتال به تعهدات خود عمل می‌کردند به مرحله استخراج می‌رسید.

وی ادامه داد: تضاد منافع هم در بهره برداری از این فاز تاثیرگذار بود و دولتمردان گذشته به دلیل وجود همین تضاد منافع کار را به شرکت‌ها و نخبه‌های داخلی نمی‌سپردند و تعمدا در برابر به بهره برداری رسیدن این فاز مقاومت کردند و به منافع ملی آسیب جدی وارد کردند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس توضیح داد: در این مدت قطر توانست بهره برداری بیشتری از فاز ۱۱ پارس جنوبی داشته باشد و دولت با برنامه ریزی که داشت سکوی ۳ هزار و ۲۰۰ تنی بلااستفاده فاز ۱۲ را به سکوی فاز ۱۱ منتقل کرد تا بتواند به این وسیله از این فاز بهره برداری کند.

وی افزود: با به‌کارگیری دانش بومی امکان استخراج گاز از تمام لایه‌های فاز ۱۱ پارس جنوبی فراهم شد و می‌تواند ۵۰ میلیون لیتر مکعب به صورت روزانه به ظرفیت استخراج گاز کشور بیفزاید.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: به بهره برداری رسیدن فاز ۱۱ پارس جنوبی می‌تواند حدود ۱۰ میلیارد دلار درآمدزایی ارزی برای کشور داشته باشد. با بهره‌برداری از هر یک از فاز‌های پارس جنوبی، تولید ناخالص داخلی حدود یک درصد افزایش می‌یابد.

وی گفت: اقدام دولت سیزدهم و وزارت نفت در بهره برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی مایه تقدیر و تحسین است. این اقدام در راستای تلاش‌های وزارت نفت برای جلوگیری از کسری و ناترازی گاز در زمستان‌ها بوده که اقدامی موثر و مفید است.

انتهای پیام/


ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.