درآمد مرکز مبادلات ارزی کجا می رود؟

بینا- در هفته اول شروع به کار مرکز دارندگان و متقاضیان ارز ۲۵۰ میلیون دلار در این مرکز مبادله شده است، اما سوال این است که ما به التفاوت حاصل از مبادله این میزان ارز بر اساس نرخ دودرصد زیر قیمت بازار و نرخ مرجع چه شده است؟

براساس گزارش ممتازنیوز، بر اساس ارقام اعلام شده توسط مرکز مبادله ارز، طی هفته اول عدد مربوط به دلار امریکا به این شرح است:

۲۶۷۲ تومان

۲۴۴۶ تومان

۲۳۹۹ تومان

۲۳۹۲ تومان

۲۳۸۶ تومان

۲۳۶۲ تومان

۲۴۰۴ تومان

بر این اساس می توان به طور متوسط نرخ دلار در این مرکز را ۲۴۶۶ تومان برآورد کرد. این رقم با نرخ ۱۲۲۶ تومان که نرخ ارز مرجع است ۱۲۴۰ تومان تفاوت دارد.

با محاسبه میزان ارز مبادله شده در این مرکز طی یک هفته  که بنا به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت هم اکنون به ۲۵۰ میلیون دلار رسیده است،می توان دریافت که دولت از محل مابه التفاوت نرخ ارز رقمی حدود ۳۱۰ میلیارد تومان درآمد داشته است.

این درآمد تنها برای یک هفته فعالیت مرکز مبادله ارز است که اگر با همین روند ادامه یابد، می توان محاسبه کرد که دولت در یک ماه از این محل بیش از یک هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان درآمد خواهد داشت.

این رقم بیش از یک سوم مبلغی است که دولت ماهیانه به عنوان یارانه نقدی به مردم می پردازد. در صورتی که دولت بخواهد در مرحله دوم به حدود ۶۰ میلیون نفر یارانه نقدی پرداخت کند و مابقی را از دریافت یارانه مرحله دوم حذف کند، این رقم می تواند نیمی از یارانه نقدی کنونی را تامین کند.

در واقع فقط با در نظر داشتن حجم مبادلات یک هفته اول در این مرکز و نیز تعداد کسانی که از دریافت مرحله دوم یارانه حذف خواهند شد، دولت این توانایی را خواهد داشت که یارانه نقدی مرحله دوم را ۱٫۵ برابر کند که با توجه به سخنان رئیس جمهور در رابطه با افزایش حجم مبادلات این مرکز ،مطمئنا درآمدهای این مرکز بیشتر نیز می شود .

با این وجود نمایندگان مجلس طرحی دو فوریتی را مطرح کرده اند که دولت بر اساس آن نمی تواند این منابع را به عنوان یارانه نقدی استفاده کند و مجبور است یا آن را به خزانه واریز کند و یا این که آن را صرف پروژه های عمرانی کند و به اعتقاد این نمایندگان، افزایش یارانه نقدی به افزایش نقدینگی در جامعه منجر خواهد شد.

RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.