درآمد ۱۰۱ میلیارد دلاری ایران از فروش نفت در اولین سال تحریم غرب

گردآوری توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز

درآمد ۱۰۱ میلیارد دلاری ایران از فروش نفت در اولین سال تحریم غرب | چاپ |
سه شنبه ۰۸ مرداد ساعت ۱۴:۳۷ اوپک با رد آمار وزارت انرژی آمریکا اعلام کرد درآمد نفتی ایران در سال ۲۰۱۲ تنها ۱۳ میلیارد دلار کاهش یافته و از ۱۱۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۱ به ۱۰۱ میلیارد دلار در این سال رسیده است. به گزارش خبرگزاری تسنیم،‌ سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام(اوپک) در تازهترین گزارش خود با نام «بولتن آماری ۲۰۲۲» درآمد نفتی ایران در سال ۲۰۱۲ را بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار اعلام کرد.
بر اساس این گزارش ایران از محل فروش نفت و میعانات گازی در سال قبل میلادی ۱۰۱ میلیارد دلار درآمد کسب کرده است. با وجود به اجرا گذاشته شدن تحریم نفتی غرب علیه ایران از اواسط سال ۲۰۱۲ درآمد نفتی ایران در این سال نسبت به سال قبل از آن تنها ۱۳ میلیارد دلار کاهش داشته است. ایران در سال ۲۰۱۱ بالغ بر ۱۱۴ میلیارد دلار درآمد نفتی کسب کرده بود.
بر این اساس سازمان کشورهای صادرکننده نفت آمار ارائه شده از سوی وزارت انرژی آمریکا در مورد درآمد نفتی ایران در اولین سال اجرای تحریم نفتی غرب علیه ایران را رد می کند. اداره اطلاعات انرژی آمریکا که به وزارت انرژی این کشور وابسته است کل درآمد نفتی ایران در سال ۲۰۱۲ را ۶۹ میلیارد دلار اعلام کرده و مدعی کاهش ۲۶ میلیارد دلاری این رقم نسبت به سال قبل شده است.
بر اساس گزارش اوپک،‌ کل درآمد نفتی این سازمان در سال ۲۰۱۲ با رشد ۹٫۲ درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده و به ۱۲۶۱ میلیارد دلار رسیده است. درآمد نفتی اوپک در سال ۲۰۱۱ بالغ بر ۱۱۵۴ میلیارد دلار اعلام شده بود.
در میان ۱۲ عضو اوپک ۵ کشور از جمله ایران دارای درآمد نفتی بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۲ بوده اند که عبارتند از: عربستان با درآمد نفتی ۳۳۶ میلیارد دلار، امارات با ۱۱۸ میلیارد دلار، قطر با ۱۱۶ میلیارد دلار،‌ و کویت با ۱۱۲ میلیارد دلار.
همچنین الجزایر ۴۸ میلیارد دلار‌، آنگولا ۷۲ میلیارد دلار‌، اکوادور ۱۳٫۷ میلیارد دلار، عراق ۹۴ میلیارد دلار، لیبی ۶۰ میلیارد دلار، نیجریه ۹۴ میلیارد دلار و ونزوئلا ۹۳ میلیارد دلار از محل فروش نفت و میعانات در سال ۲۰۱۲ درآمد کسب کرده اند.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.