درخشش خیره‌کننده و پرمدال/ جام جهانی چالش بعدی ملی‌پوشان

گردآوری توسط گروه ورزش ممتاز نیوز

به گزارش سرویس ورزشی سایت خبری ممتازنیوز، مسابقات گرندپریکس تکواندو سال ۲۰۲۴ از ابتدای این سال در سه مرحله مقدماتی و یک مرحله نهایی برگزار شد.

مراحل مقدماتی این دوره از مسابقات گرندپریکس به ترتیب  به میزبانی چین، قزاقستان و انگلیس برگزار شد.با تصمیم فدراسیون جهانی تکواندو در ۳ مرحله ابتدایی این مسابقات ۳۱ تکواندوکار برتر رنکینگ المپیک و یک تکواندوکار از کشور میزبان جواز حضور در این رقابت‌ها را داشتند که به نفر اول ۴۰ امتیاز، نفر دوم ۲۴ امتیاز و نفرات سوم ۱۴٫۴۰ امتیاز در راستای کسب سهمیه المپیک داده می‌شد.

مرحله نهایی این مسابقات که برخی‌ها از آن به نام ماراتن کسب سهمیه تکواندو برای المپیک ۲۰۱۶ ریو یاد می‌کنند در شهر کوئرتارو مکزیک به آخر خط خود رسید. مرحله نهایی  به شیوه‌ای برگزار شد که در هر وزن فقط ۸ برگزیده که در سه مرحله قبلی موفق به کسب نتایج برتر شده بودند، جواز حضور در آن را داشتند.که در پایان نفر اول هر وزن ۸۰ امتیاز، نفر دوم ۴۸ امتیاز، نفر سوم ۲۸٫۸۰ امتیاز، نفر چهارم ۱۷٫۲۸ امتیاز و نفرات پنجم نیز ۱۲٫۱۰ امتیاز دریافت کردند.

**ایران به چهار نماینده در فینال

این مرحله از روز چهارشنبه هفته گذشته با حضور ۸ تکواندوکار برتر رنکینگ در ۴ وزن المپیکی به میزبانی مکزیک آغاز شد.تکواندوکاران شایسته کشورمان که توانسته بودند در مجموع ۳ مرحله پیشین با کسب ۳ مدال طلا، یک نقره و ۴ برنز کارنامه موفقی را از خود برجای بگذارند و با اقتدار راهی مرحله نهایی شوند، درخشش خیره‌کننده‌ای داشتند به نحوی که دست هیچ کدام از آن‌ها از مدال کوتاه نماند.

از تیم ایران و با دعوت فدراسیون جهانی، چهار نماینده حضور داشتند. فرزان عاشورزاده در وزن اول المپیک با رنکینگ ۶، بهنام اسبقی در وزن دوم المپیک با رنکینگ ۳، مهدی خدابخشی در وزن سوم المپیک با رنکینگ ۴ و سجاد مردانی در وزن چهارم المپیک با رنکینگ ۷ در فینال رقابت‌های گرندپریکس در سال ۲۰۲۴ حاضر شدند.بیژن مقانلو هدایت ملی‌پوشان ایران را بر عهده داشت و  مهدی بی باک و مهرداد یوسفی مقانلو را در این سمت یاری می‌کردند. 

**عاشورزاده تنها طلایی کاروان چهارنفره

فرزان عاشورزاده نخستین نماینده ایران بود که روی شیاپ‌چانگ این مسابقات رفت. وی در اولین گام به مصاف “روی باراگانسا” از کشور  پرتغال رفت. تکواندوکاری که مدال نقره قهرمانی جهان، طلای قهرمانی اروپا و مدال برنز گرندپریکس منچستر را در کارنامه خود داش. عاشور زاده با قدرت مقابل این حریف ظاهر شد و  موفق شد با نتیجه ۱۴ بر ۲ برنده شده  و مقتدرانه راهی مرحله بعد شود. عاشورزاده در مرحله بعد و برای رسیدن به فینال این رقابت‌ها باید با “تاهیون کیم” از کره جنوبی (قهرمان جهان، دارنده مدال طلا و نقره گرندپریکس و نفر اول رنکینگ) مبارزه می‌کرد. عاشور زاده در دیدار با این تکواندوکار کره‌ای در یک دیدار یکطرفه و در ثانیه های آغازین راند ، ۳ اختلاف امتیاز را به ۱۲ رساند و در نهایت ۱۶ بر ۴ به برتری دست یافت و با شایستگی فینالیست شد. ملی‌پوش ۱۷ ساله تکواندو ایران در مرحله فینال باید با “تاهیمون چا” از کره جنوبی (قهرمان جهان در سال ۲۰۲۴) دیدار می‌کرد. وی در این پیکار توانست با نتیجه ۱۵ بر ۳ از سد این حریف قدرتمند خود بگذرد و مدال طلای این رقابت‌ها را به چنگ آورد.  عاشور زاده با کسب اولین مدال خود برای کاروان ۴ نفره تکواندو ایران توانست ۸۰ امتیاز به دست بیاورد.

در این وزن، پس از” فرزان عاشور زاده ” که مدال طلا را کسب کرده بود  ، و “تاهیمون چا”ی نقره‌ای،  “تاهیون کیم” از کره جنوبی به مدال برنز رسید و “لونت تونکات” از آلمان نیز عنوان چهارم را بدست آورد.

 

**مدال با ارزش نقره بر گردن خدابخشی

مهدی خدابخشی دومین نماینده ایران در فینال گرندپریکس مکزیک بود. وی در نخستین مبارزه خود به مصاف “لوتالو محمد” از انگلیس (دارنده مدال برنز المپیک ۲۰۱۲ لندن، طلای قهرمانی اروپا و طلای گرندپریکس منچستر ۲۰۲۴) رفت و در یک دیدار جذاب و پرامتیاز با نتیجه ۲۰ بر ۱۰ به برتری رسید و با شایستگی راهی مرحله دوم شد. خدابخشی در دومین دیدار به مصاف “سباستین کریسمیچ” از آرژانتین (قهرمان المپیک ۲۰۱۲ لندن و دارنده مدال طلای ۲ دوره مسابقات قهرمانی امریکا) رفت و توانست با نتیجه ۷ بر ۳ به برتری رسیده و فینالیست شود. تکواندوکار وزن سومی ایران در حالی گام به دیدار پایانی گذاشت که بایدمقابل  “البرت گائون” از روسیه (نایب قهرمان جهان، قهرمان اروپا و دارنده ۲ مدال نقره گرندپریکس) قرار می‌گرفت. این دیدار که از قبل پیش‌بینی می‌شد که رقابت سختی برای مهدی خدابخشی باشد، در ثانیه های پایانی با شکست نماینده ایران همراه شد. خدابخشی در دیدار نهایی با نتیجه یک بر صفر مغلوب شد و مدال نقره را بر گردن آویخت.

در این وزن، تکواندوکار روس به مدال طلا دست پیدا کرد و مهدی خدابخشی مدال نقره را از آن خود کرد، همچنین  “سباستین کریسمیچ” از آرژانتین به مدال برنز رسید و “ادریانو رویز” از مکزیک نیز عنوان چهارم را بدست آورد.

 

**سکوی سوم جهان در تسخیر اسبقی

بهنام اسبقی به عنوان سومین نماینده ایران رقابت‌های خود را با دیدار مقابل  “جااوآد آچاب” از بلژیک رفت و در یک رقابت جذاب و دیدنی با نتیجه ۱۳ بر ۶ به برتری دست یافت و راهی مرحله دوم شد. این تکواندوکار بلژیکی که در کارنامه مدال طلای قهرمانی اروپا و مدال نقره گرندپریکس را در اختیار دارد،  نفر ششم رنکینگ است و در رقابت‌های گرندپریکس منچستر توانسته بود در راند طلایی اسبقی را شکست دهد. به همین دلیل اسبقی برای کسب پیروزی مقابل این حریف خود از انگیزه زیادی برخوردار بود. تکواندوکار وزن ۶۸- کیلوگرم کشورمان در دومین دیدارش در شیاپ چانگ مکزیک، رو در روی “الکسی دنیسنکو” از روسیه (دارنده مدال برنز المپیک ۲۰۱۲ لندن، نایب قهرمان اروپا و قهرمان ۲ دوره مسابقات گرندپریکس) قرار گرفت و نتیجه را واگذار کرد. بدین ترتیب، اسبقی که پیش از این توانسته بود “جااوآد آچاب” از بلژیک (قهرمان اروپا و دارنده مدال نقره گرندپریکس) را با نتیجه ۱۳ بر ۶ شکست دهد؛ در ادامه، برای کسب مدال برنز این رقابت‌ها باید با “سروت تازگل” از ترکیه مبارزه می‌کرد که نماینده ترکیه به دلیل آسیب دیدگی از حضور در این مبارزه انصراف داد تا این رقابت به سود هوگوپوش کشورمان به پایان رسید و بهنام اسبقی هم با کسب مدال برنز وزن دوم سومین مدال آور ایران لقب بگیرد.

**شکست میلی‌متری مردانی در نیمه نهایی و کسب مدال برنز

تکواندوکار سنگین ‌وزن کشورمان چهارمین و آخرین ملی‌پوش بود که باید با لباس ایران روی شیاپ‌چانگ می‌رفت. مردانی پیش از آغاز این رقابت‌ها بسیار امیدوار بود که با کسب مدال طلا بیشترین امتیاز ممکن را از مکزیک با خود به ارمغان بیاورد. سجاد مردانی  در اولین مبارزه خود در شیاپ چانگ مکزیک، رو در روی “ماهاما چو” از انگلیس (دارنده ۳ مدال طلا، نقره و برنز مسابقات گرندپریکس) قرار گرفت و در یک مبارزه سخت و نفس‌گیر با نتیجه ۱۳ بر ۱۱ برنده شد و راهی مرحله دوم شد. مردانی در ادامه و برای رسیدن به مرحله فینال باید با”دونگمین چا” از کره جنوبی روبه‌رو می‌شد. وی در این دیدار در مبارزه‌ای  نزدیک و در یک ثانیه پایانی، ۶ بر ۵ نتیجه را واگذار کرد و از راهیابی به مرحله فینال و کسب مدال طلا بازماند. در ادامه و  در حالی که مردانی باید برای کسب مدال برنز به مصاف “استفان لامبدین” از آمریکا می‌رفت، نماینده امریکا به دلیل آسیب دیدگی از حضور در این مبارزه انصراف داد تا این رقابت به سود هوگوپوش کشورمان به پایان برسد و سجاد مردانی دومین مدال برنز ایران را در این مسابقات به نام خود ثبت کند.

به این ترتیب هر چهار نماینده ایران در مسابقات فینال گرندپریکس موفق شدند با دست پر مبارزات خود را به پایان برسانند. ملی‌پوشانی که نزدیک به یک و سال نیم به طور مستمر در اردوهای تیم ملی حضور داشتند توانستند مزد زحمات خود را گرفته  و گامی محکم را در رسیدن به مسابقات المپیک ۲۰۱۶ ریو بردارند.

هرچند نباید فراموش کرد که بخش بزرگی از موفقیت تکواندوکاران ایران و عملکرد درخشان آن‌ها در حالی رقم خورد که کادر فنی با تجربه و فنی هدایت این تیم را بر عهده داشت. بیژن مقانلو به دلیل نزدیک بودن زمان برگزاری فینال گرند پریکس و جام جهانی تکواندو کار سختی را پیش رو داشت که خوشبختانه توانست به خوبی این موضوع را مدیریت کرده و در کسب بهترین نتیجه ممکن از سوی نمایندگان ایران گام محکمی بردارد.

 

نقش فدراسیون تکواندو هم دراین میان قابل چشم پوشی نیست.این فدراسیون با مدیریت پولادگر توانست به دور از هرگونه حاشیه ای پس از بازی‌های آسیایی اینچئون، با پشتیبانی و فراهم آوردن امکانات لازم، شرایطی را فراهم کند که ملی‌پوشان به خوبی نتیجه لازم را کسب کنند و با درخشش در مسابقات گرندپریکس که از نظر کسب امتیاز از ارزش بالایی برخوردار بود، دورخیزی محکم برای المپیک داشته باشند.

**جام جهانی چالش بعدی تکواندوکاران

اما ماراتن بعدی تکواندو ایران مسابقات جام جهانی تکواندوست که عصر امروز درمکزیک آغاز خواهد شد. مسابقاتی که شاید از نظر کسب امتیاز و بالا بردن رنکینگ در قیاس با گرندپریکس از اهمیت کمتری برخوردار باشد، اما به دلیل برخورداری از سطح بالای فنی و حضور برترین تکواندوکاران جهان  رقابت‌های مهمی محسوب می‌شود.

حال باید منتظر ماند و دید که نمایش خوب  ملی‌پوشان تکواندو ایران ادامه دار خواهد بود یا خیر. آن هم در حالی که بازیکنان از نظر شرایط بدنی و روحی در موقعیت مطلوبی قرار دارند.

انتهای پیام/

 

 

خبرگزاری آنا – ورزشی
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.