درخواست مشاور کروبی از خاتمی

کد خبر: ۸۱۴۱۷

تاریخ انتشار: ۰۷ اردیبهشت – ۲۱:۳۹

 

روزنامه کیهان در ستون ویژه خود نوشت:

قوه عاقله ندارند اما رفتار دوگانه… تا دلتان بخواهد!

در حالی که عضو مرکزیت حزب اعتماد ملی معتقد است ضعف قوه عاقله جریان اصلاح طلبی باعث افتادن آنها در بن بست فعلی شده، یکی دیگر از اصلاح طلبان نزدیک به همین حزب از خاتمی خواسته رفتارهای دوگانه را کنار بگذارد.
محمدجواد حق شناس با اشاره به رویکرد ۳ سال گذشته اصلاح طلبان از جمله در زمینه تحریم انتخابات، نوشت: به نظر می رسد نباید تمامی تقصیرات را به گردن مسئولان انداخت و دراین ماجرا شاید سهم جریان اصلاح طلب و مسئولان و نخبگان تصمیم گیر آن کمتر از دیگران نباشد.

وی در مقاله ای که در روزنامه آرمان چاپ شده می افزاید: عدم انسجام بدنه جریان اصلاح طلب از یک سو و ضعف جریان اصلاح طلبی و قوه عاقله این جریان نیز شاید مزید بر این ماجرا به حساب آید یا اینکه نبود تحلیلی متناسب با واقعیات جامعه و عدم وجود یک اتاق فکر که تمامی جریان های درونی جناح اصلاح طلب را پوشش دهد نیز یکی از عوامل عدم اتخاذ راهبرد مناسب درخصوص انتخابات نهمین دوره مجلس به شمار می آید. حتی مشاهده شد که حضور سیدمحمد خاتمی و رایی که داد نیز در منظر بخش قابل توجهی از بدنه اصلاح طلب با واکنش هایی روبه رو شد. گرچه به لحاظ اصول اولیه رقابت های سیاسی در جامعه ایران علی القاعده رفتار انتخاباتی سیدمحمد خاتمی فرصتی را برای خروج جامعه از بن بست در عرصه سیاست پیش روی اصلاح طلبان می گذاشت و علی القاعده باید مورد استقبال قرار می گرفت. وی اضافه کرد: به نظر می رسد مجموعه اصلاح طلبی در فضای پیش رو در عرصه سیاست تنها یک فرصت را در دسترس دارد و آن انتخابات ریاست جمهوری یازدهم است که بهار آینده باید با آن رودرو شود بنابراین زمان با سرعت به پیش می تازد و فرصت تصمیم گیری را به لحظات آخر واگذاشتن چندان موافق عقل و تجربه نیست.

همزمان با انتشار این نوشته از سوی حق شناس که از مشاوران و دستیاران اصلی مهدی کروبی محسوب می شود، حجت نظری از فعالان دانشجویی اصلاح طلب رویه خاتمی را مورد انتقاد قرار داده است.
وی در نوشته ای که از سوی پایگاه اینترنتی میهن باز نشریافته، خاطر نشان می کند: پیش از انتخابات مجلس نهم، دو بار از نزدیک، از سیدمحمد خاتمی، سخنانی با مفهوم تحریم انتخابات شنیدم. نخستین بار، اواخر مردادماه ۱۳۹۰ و در جلسه ای نیمه عمومی (با جمعیتی بین ۲۵ تا ۳۰نفر) و بار دیگر، شهریورماه ۱۳۹۰، در ماه مبارک رمضان و در دیداری ۳ نفره! از ایشان شنیدم. که «ما در انتخابات شرکت نمی کنیم» یا جملاتی نظیر این که «ما هم می دانیم وضعیت چه گونه است… با این شرایط شرکت در انتخابات معنا ندارد…»؛ حتی وقتی یک بار به ایشان گفتم «تجربه نشان داده شما و برخی نزدیکان شما، حرف هایی زده اید و هنگام عمل، جوری دیگر رفتار نموده اید!» و برای نمونه، به رفتار برخی چهره ها و تشکل ها در جریان مجالس هفتم و هشتم اشاره کردم، ایشان به صراحت در پاسخ به بنده فرمودند «این دوره فرق دارد!».

نظری با بیان اینکه «در هر دو دیدار، فرد یا افرادی شاهد و گواه این عرض بنده بوده اند. اشخاصی که بیشترشان، تصدی پست هایی انتخابی یا انتصابی، در دوران اصلاحات بر عهده داشتند»، ادامه می دهد: همه گفته های بالا را از آن جهت طرح کردم که تنها یک حرف گفته باشم. ادعای بی پایه یا متزلزل، می تواند به راحتی هرچه تمام تر، پایگاه اجتماعی اصلاح طلبان را، از وضعیت فعلی نیز خراب تر کند. حتی لحظه ای، رای دادن سیدحسن خمینی یا اکبر هاشمی رفسنجانی، جای اشکال نداشته و لااقل خودم از آن تعجب نکردم. علت هم واضح است. این دو، رفتاری خلاف ادعای خویش انجام ندادند. بنابر همین، از آقای خاتمی خواستم و باز از ایشان و اطرافیان ایشان استدعا دارم چیزی نگویند که انجام اش از توان شان خارج باشد! اگر هم گفتند و عمل نکردند، به هر دلیل، چه به دلیل تهدید اطرافیان و یا بهانه ای دیگر، تلاش نکنند با توجیهات واهی یا دروغ گو خطاب کردن دیگران، وجاهت و اعتماد رفته به جوی بازگردانده شود!

بازدید از صفحه اول

Bookmark and Share


بولتن نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.