دردسر تازه طلا برای بانک مرکزی هند

۲۴اردیبهشت،

افزایش ۱۳۸ درصدی واردات طلا در آوریل، نگرانی‌ها در مورد کسری حساب جاری هنگفت هند را تجدید کرد و آسودگی خاطر اندکی که سیاستگذاران این کشور از کندی تورم پیدا کرده بودند را از بین برد.

به گزارش Consbank، به نقل از ایسنا کسری تجاری هند در آوریل بیش از ۷۲ درصد نسبت به مارس افزایش یافت و به ۱۷٫۸ میلیارد دلار رسید. این افزایش به سبب واردات بیشتر طلا برای سود بردن از قیمت‌های جهانی ارزان‌تر بوده است.

ارزش واردات طلا و نقره در این ماه به ۷٫۵ میلیارد دلار رسید.

بانک مرکزی هند اوایل ماه جاری کسری حساب جاری را بزرگ‌ترین ریسک حال حاضر برای اقتصاد این کشور اعلام کرد.

چیدامبارام، وزیر دارایی هند تقاضای سیری ناپذیر برای طلا را عامل این کسری هنگفت عنوان کرده است. هند که بزرگ‌ترین واردکننده طلای جهان است، در ژانویه سال قبل مالیات واردات طلا را سه برابر کرد تا میزان واردات این فلز را کنترل کند اما حتی این اقدام نیز در محدود کردن تقاضای داخلی تاثیر چندانی نداشته است.

کسری حساب جاری هنگفت و ریسک تشدید فشارهای تورمی امکان اجرای سیاست‌های محرک اقتصادی در هند را محدود کرده است.

پیش از این تحلیلگران انتظار داشتند با کاهش تقاضا برای طلا و با توجه به کاهش چشمگیر رشد تورم در ماه‌های اخیر، بانک مرکزی هند تا اواسط سال ۲۰۲۴ اقدام به کاهش نرخ‌های بهره اصلی کند.

به گزارش رویترز، کسری حساب جاری هند به سبب واردات بالای نفت و طلا و صادرات کمتر، به رکورد ۶٫۷ درصد تولید ناخالص داخلی در سه ماهه پایانی سال ۲۰۱۲ رسیده بود.


بانک اطلاعاتی ساختمان | Consbank.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.