درمان وز وز گوش و روش های قطعی آن

درمان وز وز گوش و روش های قطعی آن را در زیر بخوانید.

درمان وز وز گوش و روش های قطعی آن

به گزارش ممتاز نیوز، وزوز گوش، صدایی بدون منشاء خارجی می باشد که ممکن است در هر نقطه­‌ای از سر یا در یک گوش یا هر دو گوش شنیده شود. این حالت، به خودی خود، یک بیماری نمی باشد، اما می تواند نشانه‌ای از ایجاد مشکلات جدی برای فرد باشد.

تقریباً در اکثر موارد، درمان وزوز گوش یک صدای ذهنی است؛ به این معنی که فقط فردی که دچار مشکل شده است، می‌تواند این صدا را بشنود. البته، بدین معنا نمی باشد که این صدا، نتیجه ی تخیل فرد است.

رایج‌ترین نوع درمان وزوز گوش، با شنیدن صدای ثابت زنگ همراه است. وزوز گوش یا سوت گوش، ممکن است متناوب یا پیوسته شنیده شود و بلندی صدای وزوز هم می‌تواند متغیر باشد .هر چند وزوز گوش یا سوت کشیدن گوش، می‌تواند برای فرد ناراحت کننده باشد، این شرایط، معمولاً نشانه‌ای از ایجاد مشکلات جدی برای فرد نیست.

در موارد شدیدتر درمان وزوز گوش، ممکن است سبب ایجاد مشکلاتی در تمرکز و خوابیدن شود. همچنین، ممکن است سبب ایجاد اختلال در کار و روابط شخصی فرد شده و حتی منجر به اختلالات روانی گردد.

اگرچه، وزوز گوش معمولا با کم شنوایی همراه است، اما توجه داشته باشید که آن، سبب کم شنوایی نمی‌شود و کم شنوایی نیز، سبب به وجود آمدن درمان وزوز گوش نمی شود.

درمان وزوز گوش، خود یک بیماری نیست، بلکه نشانه‌ای از یک اختلال مزمن، مانند از دست دادن شنوایی مرتبط با سن، آسیب شنوایی یا اختلال در سیستم گردش خون و مواردی از این قبیل می باشد که در ادامه آن ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

انواع وزوز گوش:

به طور کلی، درمان وزوز گوش، به دو دسته تقسیم می گردد که هر کدام از علت ها، درمان های مربوط به خود را دارند که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

۱.وزوز ذهنی:

وزوز ذهنی، صدایی است که فقط و فقط توسط خود فرد شنیده می شود و توسط اطرافیان، قابل شنیدن نمی باشد. این حالت، شایع ترین نوع از وزوز گوش (Tinnitus treatment) می باشد و هیچ گونه منبع خارجی ندارد و منبع این صدا، کاملا درونی می باشد. به همین علت، این نوع وزوز، قابلیت ثبت و ارزیابی دقیق توسط آدیولوژیست ندارد، لذا آدیولوژیست برای شناسایی آن از تعابیر خود بیمار راجع به بلندی و زیر و بمی صدای وزوز درون گوشش استفاده می کند. با این وجود، امروزه روش هایی در جهت غلبه بر صدای وزوز ذهنی فرد و کاهش تاثیرات ناخوشایند آن روی زندگی فرد وجود دارد.

۲.وزوز عینی:

وزوز عینی، حالتی بسیار نادر می باشد و افراد کمی به این نوع از درمان وزوز گوش دچار می گردند و می‌تواند بر اثر اختلالات عروقی، ناهنجاری‌های استخوانی گوش میانی یا انقباضات عضلانی ایجاد شود. این حالت، همان طور که مشخص است توسط سایرین نیز قابل شنیدن است. لذا، آدیولوژیست می تواند آن را ارزیابی کرده و شدت و زیر و بمی آن را بررسی کند. این نوع وزوز ،به طور کلی با درمان های پزشکی قابل درمان است.

علت های وزوز گوش:

یکی از رایج ترین دلایل درمان وزوز گوش، آسیب دیدن یا از بین رفتن سلول های شنوایی می باشد که این سلول ها در ناحیه حلزونی داخل گوش قرار گرفته اند.

این آسیب، می تواند به علت افزایش سن باشد که یک فرایند عادی است و به دلیل کاهش عملکرد فیبرهای عصبی، شنوایی با افزایش سن، کاهش می‌یابد و معمولا در حدود ۶۰ سالگی آغاز می شود. به این نوع کاهش شنوایی، پیر گوشی گفته می شود. همچنین، ممکن است وزوز گوش، به دلیل قرار گرفتن طولانی مدت در معرض صدای بلند باشد. مانند صدای های حاصل از تجهیزات سنگین، سلاح های گرم و اره های برقی. این صداهای بلند، در بلندمدت می توانند به سلول‌های حسی مویی در گوش که موجب انتقال صدا به مغز می‌شوند، آسیب برساند.

در بسیاری از مواقع، از دست دادن شنوایی در افراد با وزوز گوش همراه می شود. همچنین، تحقیقات انجام شده در این حوزه، حاکی از آن است که از دست دادن توانایی شنیدن برخی طول موج های خاص ممکن است سبب ایجاد تغییر در فرایند تحلیل صدا در مغز و ایجاد صدای وزوز در گوش شود. به این ترتیب، وزوز گوش، خود می‌تواند روشی باشد که مغز برای انعکاس شرایط مربوط به ناتوانی در شنیدن یک صدای خاص به کار می گیرد.

ناگفته نماند، مصرف برخی داروهای خاص مانند آسپیرین، ایبوپروفن، داروهای آنتی‌بیوتیک خاص و داروهای ادرارآور نیز، می تواند سبب کاهش قدرت شنوایی شده و با وارد کردن آسیب به ناحیه ی میانی گوش، سبب شنیدن صدای وزوز شود.

از دیگر دلایل وزوز گوش، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صداهای خیلی بلند (مانند انفجار یا شلیک تفنگ)
  • تجمع زیاد جرم گوش
  • آسیب ‌دیدگی در ناحیه ی سر و گردن
  • عفونت گوش
  • وارد شدن یک ماده ی خارجی یا تماس مخاط گوش یا پرده ی شنوایی
  • مشکلات مربوط به لوله ی شیپوری (عفونت گوش میانی)
  • مشکلات مفصل گیجگاهی  (TMJ)
  • سفت شدن استخوان‌های میانی گوش (حاصل از بیماری اتواسکلروز که یک بیماری ارثی می باشد)
  • وارد شدن ضربه به سر و صدمه دیدن سر و گردن (معمولا مشخصه ی این گونه حالت ها، وزوز گوش به صورت یک طرفه می باشد)
  • بیماری هایی از قبیل: فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی عروقی، کم خونی و … (به طور کلی هر بیماری که موجب اختلال در جریان خون بشود، می تواند سبب ایجاد وزوز در گوش گردد)
  • ابتلا به دیابت

پیشگیری از وزوز گوش

با توجه به این که درمان قطعی و مشخص و مشترکی برای وزوز گوش وجود ندارد و تشخیص علت های آن نیز، می تواند دشوار و نیازمند آزمایشات متعدد باشد، بهترین راهکار این است که از آن، پیشگیری کرده تا به این عارضه ی شایع و خسته کننده ،مبتلا نشویم. برای این کار، می توانیم نکاتی مانند موارد زیر را در زندگی روزمره ی خود، به کار گیریم:

  • استفاده از نمک را در رژیم غذایی خود به حداقل برسانید. رژیم غذایی نامناسب در افزایش صدای                                         وزوز گوش بسیار تاثیرگذار است.
  • مصرف قهوه و نوشابه های گازدار را کاهش دهید.
  • سمت الکل و مواد نیکوتین دار (سیگار و قلیان و…) نروید.
  • استرس خود را مدیریت کنید؛ زیرا، هرچه استرس شما بالاتر باشد، صدای درون گوشتان شدیدتر خواهد شد.
  • برای خشک کردن و تمیز کردن گوش هایتان، از گوش پاک کن استفاده نکنید.
  • اگر در محیط کارتان سر و صداهای آزاردهنده وجود دارد، از محافظ گوش استفاده کنید.
  • خود را در معرض اصوات بلند قرار ندهید.

درمان وزوز گوش/ روش های قطعی وزوز گوش

به طور کلی، درمان قطعی برای وزوز گوش وجود ندارد، اما با ریشه یابی و درک بهتر علائم و کشف علت های آن، می توان راهکار هایی برای کاهش آن، ارائه کرد. همین طور، با بررسی بیماری های مربوط به آن، می توان درمان هایی را به منظور کمک به سازگاری با وزوز یا بر طرف نمودن کامل آن، پیشنهاد کرد.

بررسی عوامل زمینه ساز قطعی گوش و درمان آن ها

در این روش، لازم است بیماری هایی که می توانند منجر به وزوز گوش شوند در مورد بیمار بررسی شوند و در صورتی که علت وزوز، آن بیماری ها باشند درمان مناسب ارائه گردد. در چنین حالتی، ممکن است وزوز گوش، به علت دارو های مصرفی بیمار برای یک بیماری دیگر باشد که باید داروهای مورد نظر که سبب این عارضه می شوند، تعویض گردند و اگر علت وزوز گوش، بیماری های قلبی عروقی باشند، بسته به نوع بیماری، با دارو، جراحی یا دیگر راهکارهای درمانی، قابل مداوا خواهند بود.

در انتها، درصورتی‌ که عامل وزوز گوش، جرم گوش تشخیص داده شود، پاک‌ سازی آن، از علائم این عارضه می‌کاهد.

دستگاه های سرکوب صدا

در چنین حالتی، با توجه به تشخیص پزشک معالج می توان از دستگاه های تولید صدای سفید، دستگاه های کمک شنوایی، دستگاه های ماسک صدا و … استفاده کرد.

هر سه مورد بیان شده، می تواند در بهبود وزوز گوش، موثر واقع شود.

درمان های دارویی

درمان های دارویی، به طور کلی علاج وزوز گوش نیستند، اما می توانند به کاهش شدت آن کمک کنند. این دارو ها، برخی از داروهای ضد افسردگی مانند آمی‌تریپتلین و یا آلپرازولام هستند. البته، این داروها ممکن است عوارضی از قبیل خشکی دهان، تاری دید، یبوست، مشکلات قلبی، خواب‌آلودگی، حالت تهوع و حتی اعتیاد دارویی را به دنبال داشته باشند.

اصلاح سبک زندگی و درمان‌های خانگی

همان طور که اشاره شد، راهکار معینی به عنوان روش قطعی وزوز گوش وجود ندارد، اما می توان با اطلاح سبک زندگی و انجام برخی کارها یا پرهیز از برخی موارد، وزوز گوش را قابل تحمل تر کرده یا آن کار کاهش داد.

همچنین، می توان از قرار گرفتن در معرض صداهای بلند، پرهیز کرد. به صدای محیط یا موسیقی ملایم گوش کرد تا وزوز گوش کمتر شنیده شود. کنترل استرس نیز، از مواردی است که از می تواند از تشدید وزوز گوش پیشگیری کند.

سایر درمان ها

درمان های دیگری نیز به جز موارد ذکر شده در بالا پیشنهاد و آزمایش شده اند و شواهد علمی و محکمی برای اثر بخش آن ها وجود ندارد. از این موارد، می توان به طب سوزنی، هیپنوتیزم، برخی گیاهان دارویی (مانند جینکو بیلوبا) ، مکمل های غذایی روی (زینک)، ویتامین های گروه ب و … اشاره کرد.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.