درمان گران شد

۲۳م اسفند ،
ممتاز نیوز : تعرفه‌های درمانی سال آینده، دراقدامی تعجب‌برانگیز از سوی دولت بدون تاخیر و قبل از آغاز سال تازه اعلام شد. به‌طوری‌که براساس مصوبه شورایعالی بیمه در روز قبل تعرفه‌های درمانی در سال آینده در بخش دولتی ۱۸‌درصد و در بخش خصوصی ۲۹‌درصد افزایش یافت. این افزایش درحالی است که براساس آخرین اطلاعات موجود تورم در بخش سلامت در سال آینده به رقمی معادل ۶۰‌درصد می‌رسد و به همراه بودجه انقباضی وزارت بهداشت در سال آینده، سال سختی را برای بهداشت و درمان کشور رقم می‌زند.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل ازشرق ؛ البته به‌نظر می‌رسد افزایش ۲۹‌درصدی تعرفه‌های خدمات درمانی به‌کام مراکز درمانی خصوصی خوش آمده باشد چراکه پیش از این مسوولان بیمارستان‌های خصوصی خواستار افزایش ۳۰ تا ۴۰‌درصدی بودند. اعلام به موقع میزان افزایش تعرفه‌های درمانی در سال ۹۲ در حالی است که تعرفه‌های درمانی سال‌جاری با پنج ماه تاخیر اعلام شد و تاخیر در اعلام تعرفه‌ها حتی منجر به اعلام تعرفه‌های واقعی‌ای نیز نشد. به طوری‌که در سالی که گذشت وزارت بهداشت پیشنهاد افزایش ۲۵ تا ۳۰‌درصدی و سازمان نظام پزشکی پیشنهاد ۳۰ تا ۳۵‌درصدی تعرفه‌های درمانی را داده بودند اما وزارت رفاه خواهان افزایش ۱۲ تا ۱۸‌درصدی تعرفه‌های درمانی بود.

بر این اساس با احتساب افزایش ۱۸‌درصدی تعرفه‌ها در سال ۹۲ و مقایسه آن با تعرفه‌های درمانی مصوب سال ۹۱، به‌طورتقریبی ویزیت پزشکان عمومی ۱۱‌هزار و ۵۰۰ تومان، ویزیت پزشکان متخصص ۱۸‌هزار و ۳۰۰ تومان، ویزیت پزشکان روانپزشک و فوق‌تخصص‌ها ۲۳‌هزار تومان، ویزیت فوق‌تخصص روانپزشکی ۲۵‌هزار و ۹۰۰ تومان است. (شرح دقیق آن در جداول زیر آمده است.) افزایش میزان تعرفه‌های درمانی درحالی پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به محل اختلافی میان وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی، سازمان‌های بیمه‌گر و مراکز درمانی بخش خصوصی تبدیل شده است که در این میان، وزارت بهداشت سنگ بیمارستان‌های دولتی، سازمان نظام پزشکی سنگ پزشکان و سازمان‌های بیمه‌گر سنگ خود را به سینه می‌زنند. در این میان کمتر نهادی وجود دارد که سنگ افزایش روزبه‌روز هزینه‌های درمانی مردم را به سینه بزند.

هم‌اکنون تورم عمومی در کشور، تورم ۵۰ تا ۶۰ درصدی در بخش سلامت، افزایش قیمت دارو، افزایش قیمت تجهیزات پزشکی، افزایش قیمت خرید مواد و کالاهای اساسی و کاهش قدرت خرید مردم در کنار افزایش میزان تعرفه‌های درمانی می‌تواند سال سختی را برای مردم در بهداشت و درمان رقم زند. بهداشت و درمانی که صرفه‌جویی و صرف‌نظر از دریافت خدمات نمی‌طلبد و افزایش این هزینه‌ها می‌تواند منجر به تحمیل مشکلات متعددی به نظام سلامت کشور شود.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.