دروغ سیاسی وزیر خارجه کانادا

گردآوری توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز

دروغ سیاسی وزیر خارجه کانادا

ایران > سیاست‌خارجی – براساس گزارش منابع دیپلماتیک هیچ خطری سفارت کانادا در تهران را تهدید نمی‌کرد.

بیش از ۲سال از تعطیلی ناگهانی سفارت کانادا در خیابان شهید سرافراز تهران می‌گذرد؛ کشوری که محمودرضا خاوری، مدیرعامل فراری بانک ملی و متهم پرونده ۳هزار میلیاردی به آن کشور گریخته و هنوز اتاوا حاضر نشده او را به ایران تحویل دهد. دولت اتاوا بعدها مدعی بود به‌خاطر تهدیدات امنیتی سفارت‌اش در تهران را تعطیل کرده؛ اما تازه‌ترین گزارش منتشرشده از منابع دیپلماتیک کانادا نشان می‌دهد ادعای این کشور مبنی بر وجود تهدیدات امنیتی یک دروغ بود.

شبکه تلویزیونی سی‌بی‌سی کانادا یکشنبه محتوای گزارش دیپلمات‌های کانادایی در تهران به مقام‌های ارشد وزارت خارجه کانادا در بهمن سال ۱۳۹۰ را منتشر کرد که نشان می‌دهد از دید این کشور تهدیدات امنیتی ملموسی علیه دیپلمات‌ها و سفارتخانه‌شان وجود نداشته و مهم‌ترین خطر برای سفارت کانادا در تهران احتمال زلزله بود. این گزارش مدعی شده است: «خطر بالای زمین‌لرزه فاجعه‌بار همچنان یک چالش بسیار مهم امنیتی برای هیأت‌های دیپلماتیک در تهران است.»

جالب آنکه گزارش دیپلمات‌های کانادایی حدود ۹‌ماه قبل از اینکه دولت این کشور اقدام به بستن سفارتخانه خود در ایران کند، ‌تنظیم شده بود. طبق این گزارش، تصمیم دولت محافظه‌کار کانادا در شهریور سال در تعلیق روابط با ایران مورد استقبال رژیم صهیونیستی قرار گرفت ولی با انتقادهایی به‌ویژه از سوی تعدادی از دیپلمات‌های کانادایی ازجمله چند سفیر سابق کانادا در ایران روبه‌رو شد. به‌دنبال انتشار این گزارش ۸صفحه‌ای، «دان لیورمور» رئیس سابق اداره امنیت و اطلاعات دیپلمات‌ها در وزارت خارجه کانادا گفته است:«متن این گزارش دیپلمات کانادایی نشان می‌دهد که هیچ تهدید جدی وجود نداشت. ما باید حضورمان را در تهران حفظ می‌کردیم اما برای دولت محافظه‌کار کانادا برخورد با ایران بیشتر کاربرد شعاری دارد و درکشان از شرایط ایران از واقعیت فاصله دارد.»

  • ادعای کانادا هنگام قطع روابط

کانادا ۱۷شهریور ۹۱سفارت خود در تهران را بست و به دیپلمات‌های ایرانی ساکن آن کشور نیز ۵روز فرصت داد تا خاک کانادا را ترک کنند. «جان برد» وزیر خارجه کانادا هم در بیانیه‌ای گفته: «موضع کانادا درباره حکومت ایران مشخص است و ما ایران را به‌عنوان تهدیدی علیه صلح جهانی و امنیت بین‌الملل می‌شناسیم.»

حمایت کشورمان از سوریه به‌عنوان یکی از اعضای مقاومت، ادامه برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی و موضع تهران در قبال رژیم صهیونیستی از دلایل کانادا برای قطع روابط دیپلماتیک با تهران اعلام شده بود. با این همه جان برد، وزیر خارجه کانادا در سالگرد تعطیلی سفارتخانه کشورش در تهران، در گفت‌وگو با بی‌بی سی، دلیل این تصمیم کانادا را نگرانی‌ در مورد امنیت دیپلمات‌های کانادایی اعلام کرد. همچنین کانادا اردیبهشت ۹۱و پیش از آنکه سفارت خود در تهران را تعطیل کند، بخش صدور ویزای این سفارتخانه را به بهانه کاهش هزینه‌ها تعطیل و به آنکارا در ترکیه منتقل کرده بود.

RSS
منبع: همشهری
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.