درگذشت‌ بیوک شکورزاده مراغه‌ای، نوازنده پیشکسوت تار

گردآوری توسط گروه موسیقی ممتازنیوز

موسیقی > چهره‌ها– همشهری‌آنلاین:
بیوک شکورزاده مراغه‌ای معروف به بیوک‌آقا، از نوازندگان پیشکسوت و شاخص تار صبح شنبه ۲۸ دی به سبب نارسایی کلیوی در بیمارستانی در شهر مراغه درگذشت.

به گزارش پایگاه اینترنتی موسیقی ایرانیان احمد آذرپیرا از نزدیکان بیوک آقا با اعلام این خبر گفت: استاد که از ماه پیش در بیمارستان بستری بود و طی روزهای قبل هم اوضاع جسمی خوبی نداشت، امروز صبح در بیمارستان مراغه درگذشت.

وی در ادامه افزود: بیوک آقا که از سال‌های جوانی همسر و فرزندش را از دست داده بود، نوازندگی تار را از پدر و عموهایش آموخته است. روزی به تهران می‌آید تا برای ناپدری‌اش ساز بخرد که در آنجا اتفاقی با زنده یاد لطف‌الله مجد آشنا می‌شود. چند هفته‌ی در منزل او مهمان بوده و چیزهایی در مورد تارنوازی از او آموخته است. سال‌ها در مراغه زندگی کرده است و در مجالس شادی مردم تار می‌نواخته است. در اوایل میانسالی بیوک آقا برای مدتی در شهر دیده نمی‌شود. بعد از چند روز او را می‌بینند که با لباسی مشکی بر تن به شهر باز می‌گردد. هرگز کسی ماجرای آن روز را نمی‌فهمد و او نیز هرگز در مورد آن روز با کسی صحبت نمی‌کند. بعد از این دیگر بیوک آقا برای چند سالی تار نمی‌زند و آواره خیابان‌ها می گردد. در دخمه‌ای زندگی می‌کرده و تنها دوستش یک سازنده تار در مراغه بوده است. از بیوک آقا یکی دو نوحه نیز نقل شده است که مداحان محلی می‌خوانند.»

سال ۱۳۷۲ علیرضا انصاریان مستندی از زندگی بیوک آقا به نام زخمه بر زخم می‌سازد که این مستند برای اولین بار نام بیوک آقا را در خارج از شهر مراغه مطرح می‌کند و پس از آن هنرمندان مطرح داخلی و خارجی برای دیدارش به مراغه سفر می‌کنند. محمدرضا شجریان هم در ۱۸ شهریور ۱۳۸۹ نامه‌ای برای بیوک آقا نوشت.

در تاریخ های ۱۶ و ۱۷ تیرماه سال کنسرت بیوک آقا با همراهی احمد آذرپیرا در حضور همایون شجریان و با استقبال دوستداران این هنرمند در شهر مراغه برگزار شد. مراسم تشییع جنازه استاد بیوک آقا صبح دوشنبه ۳۰ دی ماه، با حضور هنرمندان و علاقه مندان ایشان در گلشن زهرای شهر مراغه برگزار خواهد شد.

همشهری آنلاین درگذشت این هنرمند گرامی را به جامعه هنری و موسیقایی تسلیت می‌گوید.


RSS
منبع: همشهری
بازنشر: ممتازنیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.