درگیری چین با آمریکا و کانادا بر سر تایوان

چین از عبور کشتی‌های جنگی آمریکایی و کانادایی از تنگه تایوان خشمگین شد.

درگیری چین با آمریکا و کانادا بر سر تایوان

به گزارش ممتاز نیوز، ارتش چین ، ایالات متحده و کانادا را به دلیل عبور کشتی‌های جنگی خود در تنگه تایوان محکوم و این کشوها را متهم کرد که صلح و ثبات منطقه را تهدید می‌کنند.

چین ادعا می‌کند تایوان بخشی از قلمرو این کشور است و استقلال این منطقه را به رسمیت نمی‌شناسد. نیروی هوایی چین طی یکسال گذشته پروازهای بسیاری را در منطقه شناسایی پدافند هوایی تایوان انجام داده تا از این طریق به تایپه این پیام را برساند که استقلال این منطقه را به رسمیت نمی‌شناسد. اتفاقی که همواره نارضایتی تایوان را به همراه داشته است.

در ۴ روز ابتدایی ماه اکتبر، چین حدود ۱۵۰ جنگنده خود را به منطقه اعزام کرد و باعث شد تنش‌های میان پکن و تایپه بیش از پیش جدی شود. اقدامات چین نگرانی‌های بین‌المللی را از احتمال حمله چین به تایوان را به همراه داشته است. وزارت دفاع تایوان روز یکشنبه اعلام کرد که سه هواپیمای چینی از جمله دو جنگنده جی-۱۶ و یک هواپیمای ضد زیردریایی در منطقه پدافندی این جزیره پرواز کردند.

کشتی‌های نیروی دریایی آمریکا تقریباً هر ماه از این تنگه عبور می‌کنند. متحدان ایالات متحده نیز همچون بریتانیا گاهی کشتی‌هایی را به این منطقه اعزام می‌کنند.

روزهای پنجشنبه و جمعه، ارتش آمریکا ناوشکن موشکی هدایت شوند خود را از طریق آبراه باریکی که تایوان را از همسایه خود چین جدا می‌کند به حرکت در آورد. در بیانیه‌ای که ارتش آمریکا در این خصوص منتشر کرده آمده است: «عبور این ناوشکن‌ها از تنگه تایوان نشان‌دهنده تعهد ما، متحدان و شرکای ما به یک منطقه آزاد در اقیانوس هند و آرام است.»

مقر فرماندهی جنوب ارتش چین نیز در پاسخ گفته است که نیروهای این کشور عبور و عبور کشتی‌های آمریکا و کانادایی را زیر نظر داشته‌اند. در بیانیه‌ای که این نهاد نظامی چین در این خصوص منتشر کرده آمده است: «ایالات متحده و کانادا برای تحریک و دامن زدن به تنش‌ها به این منطقه آمده‌اند و اقدامات آنها، صلح و ثبات تنگه تایوان را به طور جدی به خطر انداخته‌است.»

در ادامه این بیانیه همچنین ارتش چین با اشاره به اینکه «تایوان بخشی از قلمرو چین است» تاکید کرده که نیروهای این کشور همواره از هوشیاری بالایی برخوردارند و با تهدیدها و تحریکات به صورت قاطعانه مقابله می‌کنند.

اقدامات تنش‌زای چین در اوایل ماه اکتبر نگرانی شدید مقام‌های تایوانی را به همراه داشت تا جایی که رهبران این کشور از قریب‌القوع بودن حمله پکن به تایپه خبر داده بودند. با این حال مقام‌های تایوانی می‌گویند در صورتی که چین اقدام به حمله نظامی به تایوان کند، با مقاومت سرسختانه تایوانی‌ها رو به رو خواهد شد.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.