دریافت سند مالکیت ملک از اینترنت

به گزارش نوساز، بردیا صدرنوری در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضاییممتازنیوز، درباره سامانه ثبت الکترونیکی پذیرش درخواست صدور سند مالکیت اظهار داشت: در اجرای قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان‌های فاقد سند رسمی و آئین‌نامه اجرایی آن، سامانه پذیرش تقاضاهای صدور سند مالکیت موضوع قانون مذکور از تاریخ اول آبان ماه امسال به صورت اینترنتی آماده پذیرش درخواست‌ها شده است.

مشاور رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تصریح کرد: متقاضیان مشمول این قانون می‌توانند از طریق مراجعه به درگاه الکترونیکی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به نشانی www.ssaa.ir و یا از طریق سامانه پذیرش الکترونیکی به آدرس www.sabtemelk.ir از ضوابط و نحوه اقدام در خصوص چگونگی درخواست صدور سند مالکیت و ارسال مدارک مورد نیاز اطلاع حاصل کنند.

وی گفت: متقاضیان از دو طریق شماره تماس‌های سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ۶۶۷۵۱۰۳۱ و ۶۶۷۵۱۰۳۲ و پورتال سامانه لینک پرسش‌های متداول، می‌توانند موارد ابهام خود را مطرح و پاسخ آن را دریافت کنند.

سرپرست دفتر توسعه فناوری اطلاعات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور درباره نحوه ثبت‌نام اذعان داشت: در ابتدا وقتی متقاضیان به سایت مراجعه می‌کنند، فرمی وجود دارد که باید آن را قرائت کنند اگر شرایط متقاضیان با موارد مندرج شده منطبق بود، پس از تایید شرایط وارد فرم اصلی ثبت‌نام شوند.

صدرنوری ادامه داد: فرم اصلی از چند بخش تشکیل شده که یک بخش درباره مشخصات کلی متقاضی و بخش دیگر درباره ملک متقاضی سند است.

وی افزود: پس از کامل شدن مرحله اول شماره رمزی به متقاضیان داده می‌شود تا بتوانند دوباره به اطلاعات مندرج مراجعه و آن را تکمیل کنند، پس از آن زمانیکه تمام مدارک به طور الکترونیکی در اختیار سازمان ثبت اسناد قرار گرفت، شماره پرونده‌ای در اختیار متقاضی قرار می‌گیرد که از طریق این شماره پرونده متقاضیان می‌تواند پیگیر سنددار شدن املاک خود باشند.

مشاور رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور درباره افراد واجد شرایط درخواست صدور سند مالکیت گفت: اراضی کشاورزی، باغات و ساختمان‌هایی که دارای سابقه ثبت، به نام اشخاص است و متقاضی همه یا قسمتی از آن را به صورت عادی خریداری کرده و موفق به اخذ سند مالکیت نشده‌، املاکی که دارای سابقه ثبت است و متقاضی مالک رسمی مشاعی است و تصرفات وی در محل مجزا شده و به دلیل عدم دسترسی به سایر مالکین مشاعی و یا فوت مالک یا ورثه، موفق به اخذ سند مالکیت شش دانگ نشده و یا املاکی که عرصه آن وقف است و متقاضی عرصه را با حق احداث اعیانی اجازه نموده و موفق به اخذ سند مالکیت اعیانی نشده است، می‌توانند از طریق این سامانه برای ثبت سند مالکیت اقدام کنند.

صدر نوری همچنین در خصوص اراضی و املاکی که مشمول قانون مذکور نمی‌شود، تصریح کرد: اراضی ملی، موات و اراضی و املاک متعلق به دولت و موسسات دولتی، اراضی و املاکی که فاقد سابقه ثبت، املاک فاقد بنا، اعم از محصور یا غیرمحصور، اراضی و املاکی که مالک رسمی آن در قید حیات است و امکان دسترسی به وی جهت تنظیم سند رسمی وجود دارد و یا اراضی و املاکی که مالک رسمی آن فوت نموده و متقاضی جهت انتقال رسمی ملک به ورثه دسترسی داشته و امکان انتقال رسمی آن از طریق دفتر اسناد رسمی وجود دارد، نمی‌توانند از طریق این سامانه سند مالکیت دریافت کنند.

وی با بیان اینکه مراحل ثبت‌نام کاملا غیرحضوری برگزار است، اظهار داشت: بعد از ثبت کامل متقاضیان باید مدارک را به صورت پست به ثبت اسناد و املاک کشور ارسال کنند، تا بر اساس پرونده‌های تشکیل شده برای متقاضیان واجد شرایط سند صادر شود.

سرپرست دفتر توسعه فناوری اطلاعات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: اجرای این قانون بر خلاف ماده ۱۴۷ و ۱۴۸ محدودیت زمانی ندارد و مردم می‌توانند با فراغ بال و سر وقت با تکمیل مدارک، مراحل ثبت را در سامانه انجام دهند.

صدرنوری با اشاره به هزینه ثبت‌نام تصریح کرد:‌ هزینه ثبت‌نام اکنون بر اساس قانون ۵۰ هزار تومان است و به عنوان علی‌الحساب برای ثبت نام پرداخت از متقاضیان دریافت می‌شود همچنین به زودی وازیر اینترنتی از طریق بانک ملی برای متقاضیان فراهم می‌شود.

وی درباره بیشترین مشکل و سوال متقاضیان تصریح کرد: متقاضیان اغلب درباره مراحل ثبت‌نام سوال دارند که با دقت در راهنماهای هر مرحله که به صورت متنی و فلوچارت بر روی سایت قرار دارد می توانند ابهامات خود را برطرف کنند.

سرپرست دفتر توسعه فناوری اطلاعات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: همچنین تهیه نقشه املاک سوال بسیاری از متقاضیان است که باید بر اساس قانون به عنوان جزئی از مدارک آن را در سایت ثبت و فایل آن نیز به همراه مدارک دیگر ارسال شود. پاسخ تمام سوال‌های بعد از ثبت‌نام از طریق سامانه و پیامک به اطللاع عموم خواهد رسید.

صدر نوری همچنین با اشاره به سندهای مشاء بیان کرد:‌ متقاضیان مشایی که در یک ملک سهم دارند باید بر اساس میزان سهم خود در این سامانه ثبت‌نام کنند تا اسناد به صورت مجزا صادر شود.

وی از ثبت‌نام ۱۲ هزار و ۷۹۶ تقاضای منتهی به صدور رمز ورود خبر داد و گفت: بر اساس آخرین آمار از اول آبان که ثبت‌نام به صورت رسمی آغاز شده است و تا‌کنون ۳ هزار و ۹۲۷ مورد تا مرحله نهایی پیش رفته‌اند.

سرپرست دفتر توسعه فناوری اطلاعات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تاکید کرد: متقاضیان همچنین در صفحه آخر ثبت‌نام شماره مرسوله پستی خود را باید بفرستند و مستندات خود را به صورت مرسوله پستی برای ما ارسال کنند و کد ۲۰ رقمی پستی را به ما بدهند.

صدرنوری گفت:‌ متقاضیان تلاش کنند داده‌های غیرواقعی وارد نکنند چون ورود دیتای غیرواقعی باعث نقص پرونده می‌شود و حتی بعدها ممکن است از مرحله رسیدگی خارج شود.

وی خاطرنشان کرد: متقاضیانی که خودشان امکان ثبت‌نام مستقیم یا کاربری با کامپیوتر را ندارند در قانون آیین‌نامه خاص آن پیش بینی شده که از طریق دفاتر اسناد رسمی ثبت‌نام کنند.


آخرین اخبار
منبع: نوسازنیوز
بازنشر: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.